۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۶۵۸۷۳
آیت الله مکارم شیرازی:

معنای توکل ترک تلاش و فعالیت نیست | انجام تکالیف و توکل بر خدا رمز سعادت انسان است

حضرت آیت الله مکارم گفت: عوامل انحراف در عصر ما بسیار زیادتر از عصرهای دیگر است که اگر وظیفه خود را انجام ندهیم و توکل بر خدا نداشته باشیم دچار آسیب و مشکلات جدی می شویم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید چهارشنبه شب در هفتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به یاری خداوند نسبت به مؤمنان گفت: یکی از مسائل مهم زندگی انسان این است که بدانیم خداوند ما را در مسیر سعادت تنها نمی گذارد.

وی افزود: در مسیر زندگی انسان شیاطین جن و انس کمین کرده اند که گاهی انسان های شیطان صفت بدتر از شیاطین دیگر هستند، اگر خود رابه خدا بسپاریم ما را تنها نخواهد گذاشت و این مسأله ما را به نجات و سعادت امیدوارتر می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن می فرماید کسی که تکیه بر خدا کند و خدا را حافظ خود بداند خدا برای او کافیست، اظهار داشت: معنای توکل بر خدا این نیست که انسان فعالیت ها و تلاش ها را ترک کند بلکه باید تلاش و کوشش لازم را انجام دهد و بقیه کار را به خداوند متعال بسپارد چون همه کارها در اختیار انسان نیست.

وی با روایت جریان تاریخی غزوه حمراء الاسد با استناد به سوره آل عمران ادامه داد: این جریان تایخی درس ها و عبرت های بسیاری دارد، مسلمانان در احد ظاهرا شکست خوردند که البته شکستی سازنده بود و آثار آن بعدا مشخص شد، در این جنگ امیرمؤمنان بزرگ مرد اسلام مجروح شد و 90 زخم برداشت و بزرگ دلاور و سردار اسلام حمزه شهید شد و پیشانی پیامبر را شکستند، همچنین 70 نفر از یاران پیمبر را شهید کردند و ضربه سنگینی به مسلمین وارد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: لشکر ابوسفیان بعد از این جنگ به صورت فاتحانه به سمت مکه حرکت کردند اما بعد از مدتی ابوسفیان پشیمان شد که چرا پیامبر اسلام را به قتل نرسانده و مردم مدینه را قلع و قمع نکرده است از این رو برگشت تا این کار را انجام دهد.

وی عنوان کرد: خبر به پیامبر رسید که دشمنان قصد برگشت دارند به همین دلیل دستور دادند که آمادگی برای حرکت  و مقابله ایجاد شود و مجروحان احد آماده مقابله شدند یعنی در عین حالی که لشکر شکست خورده بود اما روحیه جهادی داشتند؛ باید بدانیم که اسلام با چه قیمت و زحمتی در عالم پا گرفته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید کسانی که دعوت خدا و پیامبر را اجابت کردند و مجدد به سوی میدان جنگ آمدند در حالی که مجروح بودند دارای اجر عظیم هستند چرا که از بازگشت دشمن نترسیدند و ایستادگی کردند و بر خدا توکل داشتند.

وی اضافه کرد: مسلمین نترسیدند و آماده جهاد شدند و بر خدا توکل کردند و خداوند هم آن ها را یاری کرد، در این جریان شخصی که مشرک و بت پرست بود وقتی از کنار لشکر پیامبر گذشت ناراحت شد، به سوی ابوسفیان رفت و گفت پیامبر با لشکری عظیم در حال آمدن به سمت شما است و ابوسفیان ترسید به جای حمله تصمیم به بازگشت گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: خداوند متعال به دلیل همین توکل حقیقی مسلمین را از شر دشمن نجات داد و مسلمین نیز رضایت الهی را جلب کردند، انسان اگر توکل بر خدا کند و وظایفش را انجام دهد و باقی کار را به خدا بسپارد مشکلات حل می شود.

وی افزود: عوامل انحراف در عصر ما بسیار زیادتر از عصرهای دیگر است که اگر وظیفه خود را انجام ندهیم و توکل بر خدا نداشته باشیم خود، فرزندان، کشور و نظام دچار آسیب و مشکلات جدی می شویم،  در این ماه مبارک رمضان باید متعهد شویم که تا جایی که می توانیم تلاش و کوشش کنیم و به خداوند متعال تکیه داشته باشیم./1323/

ارسال نظرات