۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۵۶۴۹۱۶
آیت الله علم الهدی:

انسان سازی ملاک خلیفة اللهی است

امام جمعه مشهد گفت: تربیت نقشی اساسی در سرنوشت انسان دارد و ما به عنوان مربّیان طلاب و جامعه باید ظرف وجودی خود و دیگران را در جریان تربیت صحیح قرار دهیم و ملاک خلیفه الله بودن را در خود پیاده کنیم.
آیت الله علم الهدی | دومین اجلاسیه کمیسیون تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی در آیین رونمایی از کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که عصر دیروز در مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت برگزار شد با اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً...» (بقره/ 30)، عنوان کرد: پروردگار در برابر فرشتگان که قبل از خلقت انسان موجودات برتر به حساب می آمدند، انسان را خلیفه خود معرفی کرد، بنابراین انسان باید خصوصیتی داشته باشد که او را برتر از فرشتگان کند که از آن با عنوان انسان سازی یا سازندگی هم نوع یاد می شود.

وی با بیان این که هیچ موجودی و حتی فرشتگان توانایی و قابلیت هم نوع سازی را ندارند، گفت: ملائکه تا حدی می توانند اندیشه ها و تجربیات خود را منتقل کنند، اما انسان افزون بر توانایی تعلیم و آموزش به دیگران، استعداد فوق العاده ای در تربیت هم نوع خود دارد و این خصوصیت ویژه انسان است.

امام جمعه مشهد افزود: تربیت نقشی اساسی در سرنوشت انسان دارد و ما به عنوان مربّیان طلاب و جامعه باید ظرف وجودی خود و دیگران را در جریان تربیت صحیح قرار دهیم و ملاک خلیفه الله بودن را در خود پیاده کنیم.

آیت الله علم الهدی با بیان این که اگر شخصی همه صفات خوب را داشته باشد اما نتواند انسانی را تربیت و هدایت کند، حائز ملاک خلیفة اللهی نیست، ابراز کرد: زمانی می توانیم تربیت کامل را محقق سازیم که به شرایط سنّی، اجتماعی، فرهنگی، روحی و سایر جنبه های مخاطب توجه داشته باشیم، افزون بر این شرایط خود مربّی نیز در تربیت اثرگذار است.

وی تربیت را به خرّاطی تشبیه کرد و توضیح داد: خرّاط ماهر آن شخصی است که هر چوبی را خرّاطی کند، به عبارت دیگر مربّی کامل آن کسی است که جنبه های مختلف مربّای خود را لحاظ کند و به عنوان مثال بداند که هر سنّی شرایط تربیتی خاص و ویژه ای دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به ترکیب متفاوت ورودی های حوزه های علمیه، گفت: احتمالاً راهبردهای تربیتی در مواجهه با ورودی های متنوع یکسان است اما در هدفگذاری ها و راهکارهای فرهنگی، آموزشی، تهذیبی، پژوهشی و مدیریتی باید تفاوت ها را مورد توجه قرار داد، ضمن این که برای برخی از افراد خاص باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: مربّیان طلاب حوزه علمیه ابتدا باید راهکارهای اجرایی در تربیت و میزان اثربخشی آن بر طلبه را به طور کامل مورد بررسی و معاینه قرار دهند و در صورت لزوم راهکارها را به نفع تربیت بهتر مخاطب خود تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از ورودی های حوزه علمیه به ویژه دانشجویان در ابتدای تحصیل با خلأهای علمی و اجتماعی رو به رو می شوند، چراکه اولاً با یک سلسله تعالیمی مواجه می شوند که از نظر خودشان ضروری نیست و از طرف دیگر دورنمای چند سال دیگر خود را نمی دانند و نمی توانند این دورنما را تشخیص دهند.

امام جمعه مشهد افزود: اگر سربازی برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بسازیم که به درد امروز ایشان بخورد، باری از روی دوش ایشان بردارد و برای آماده سازی و زمینه سازی ظهور تلاش کند، در تربیت طلبه موفق بوده ایم.

آیت الله علم الهدی هم چنین در مورد کتاب «الگوی تربیت جامع طلاب» که از سوی جمعی از مدیران مدرسه علمیه حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) و تحت اشراف حجت الاسلام والمسلمین نظافت یزدی به رشته تحریر در آمده است، عنوان کرد: این تنها یک شروع در جریان تربیت طلبه است و نباید به تولید این کتاب اکتفا کرد. برای تکمیل این جریان به اضافه کردن ضمائم و تحقیقات نیاز داریم و باید سوژه های خاص و خصوصیات مربّی نیز در این جریان لحاظ شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود حضور و فعالیت دو جریان افراطی و تفریطی در جهان اسلام را دو فاجعه توصیف کرد و گفت: خطر جریان تحجّر برای اسلام بیش از خطر جریان های الحادی و التقاطی است، چراکه آن ها خود را دیندار می دانند و به دین ضربه می زنند.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: متأسفانه امروز جریان هایی در جامعه اسلامی شکل گرفته که اعتقاد دارند اگر ما مطابق خواست و نظر مردم و جوان ها حرف نزنیم و عمل نکنیم و به عبارت دیگر جذّاب نباشیم، از ما جدا می شوند و به همین بهانه بسیاری از آموزه های دینی را نادیده می گیرند./861/پ204/ب1

ارسال نظرات