۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۶۲۵۷۸
آیت الله اعرافی در همایش دکترین مهدویت:

مهدویت نقطه امید مذاهب اسلامی برای پیروزی در برابر اهریمنان است

مدیر حوزه های علمیه مهدویت را نقطه امید مذاهب اسلامی برای پیروزی در برابر اهریمنان دانست و بر ضرورت همگرایی و وحدت امت اسلامی در دنیای کنونی تأکید کرد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که از صبح امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم آغاز شده است، با اشاره به این که مهدویت می تواند موجب همگرایی و همدلی جهان اسلام باشد، اظهار داشت: البته در دنیای امروز بیش از هر زمانی به همگرایی احتیاج داریم.

وی افزود: امت اسلام دارای ظرفیت ها و ذخائر بزرگی است که این سرمایه ها اعم از ظرفیت های انسانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است ولی متأسفانه امت اسلامی در دنیای امروز دچار تفرقه و جدایی شده که این مسأله مهم و چالشی اساسی به شمار می رود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: امت اسلام دارای سابقه تمدنی بزرگی است، در این زمان حساس حقیقتا باید به وحدت و همگرایی بازگشت کنیم، البته وحدت و همگرایی به معنای تحمیل یک مذهب و عقیده بر دیگر مذاهب و عقاید نیست که البته شدنی هم نیست، نظریه تلفیق مذاهب نیز از نظر فلسفی و واقعی امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: اسلام بدون مذهب نظریه وحدت امت است که می تواند در میان مذاهب گوناگون عملیاتی شود، چراکه فرضیات و نظریات دیگر اصلا عملیاتی نیست؛ نکته اساسی آن است که وحدت به معنای همگرایی میان همه مذاهب با همان نژادها در جهان اسلام است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که همه مذاهب می توانند در عین پایبندی به تئوری های خود به وحدت نیز عمل کنند، خاطرنشان ساخت: هیچ مذهبی از عقاید خود پا پس نمی کشد ولی ما می توانیم با تأکید بر اشتراکات و پرهیز از افراط و تفریط بر وحدت تأکید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در بحث مهدویت نیز هرچند ریشه های آن در تفکر شیعه مطرح شده ولی در دیگر آموزه های دینی نیز وجود دارد؛ آموزه های مهدوی از حالت الهی به مرحله شیعی می رسد و هرچه به مرحله شیعی نزدیک تر می شویم شفافیت بیشتر می شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امت اسلام نیازمند بازگشت به آموزه های مشترک و امید در برابر تمام هجمه های دشمنان است و این امید اساس پایداری شریعت در برابر انها است که باید آن را از اندیشه مهدویت بیاموزیم.

وی با تأکید بر این که هر امتی تنها با امید می تواند از عقاید خود دفاع کند، یادآور شد: این امید در عرصه های مختلف خود را نشان می دهد و اصلا فلسفه انتظار همین موضوه است؛ انتظار یک پدیده اجتماعی و انتظار فرج هویت جامعه منتظر و موتور محرکت و ابزار صیانت از فکر و هویت اسلامی و دینی در برابر هجمه ها است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: اگر نفس انتظار با مبانی خاص و مشترک خود در تمام مذاهب اسلامی دمیده شود، امت اسلامی جان تازه ای می گیرد و همین اندیشه است که می تواند در برابر تجاوزات ایستادگی کند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات