۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۶۲۴۱۵
مدیر حوزه های علمیه:

باور به آرمان های بزرگ باید در نسل جوان حوزه موج بزند | نقش آفرینی در نقطه‌های عطف تاریخ وظیفه حوزه است

آیت الله اعرافی گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که در پیچ تاریخی دارای درک، فهم و حضور سنجیده است که با این هوش و بصیرت می‌تواند وظیفه خود را متناسب با شرایط ایفا کند.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‏ الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در یادواره شهدای مدرسه علمیه الهادی(ع)، به تبیین جایگاه جهان اسلام و حوزه در تمدن سازی و اهمیت آن پرداخت و گفت: حدود دو سال گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و بعد از نماز چند دقیقه‌ای مطالبی درباره جنگ جهانی دوم و آثار ناشی از آن فرمودند.

تقسیم دنیا بین استعمارگران

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: روح فرمایش رهبر انقلاب این بود که بعد از جنگ جهانی دوم، طرف پیروز جنگ یعنی متفقین که متشکل از آمریکا، انگلستان، فرانسه و... بودند نقشه دنیا را مقابل خود قرار دادند و دنیا را طبق آن تقسیم کردند.

وی درباره مبنای تقسیم‌گری غرب بیان کرد: مبنای این تقسیم سیطره بر جهان و حاکمیت تمدن مادی جدید غرب و بخشی هم با نگاه کمونیستی قدیم بود که خیلی هم پیش رفتند، البته اهداف اینها صرفا سیطره اقتصادی نبود و کاملا از مبنای جدید تمدن غربی، روح اهریمنی و سلطه‌گری برخوردار بود، هدف و سیاست آنها به استعمار اقتصادی محدود نبود، بلکه استعمار در تمام اضلاع و ابعاد بود.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: عمق نفوذ آنها طوری بود که زبان، فرهنگ و تمام هویت کشورها را جولانگاه استعمار و نفوذ خود قرار داده بودند، به طوری که تصرفات آنها در کشورهای دنیا قابل وصف نیست.

وی تصریح کرد: اینها در حوزه زبان، فکر و فرهنگ همه کشورها تصرف کردند، انگلستان، آمریکا و فرانسه کشورهای همین قاره آفریقا که بیش از50 عدد است را بین خود تقسیم کردند که نتیجه آن زبان رسمی30 کشور آفریقا فرانسوی و زبان حدود 20 کشور انگلیسی شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این‌که تغییر زبان و فرهنگ دیگر کشورها جزء نقشه‌ استعماری این کشورها بود، گفت: با استفاده از همه ابزار موجود، بعد از جنگ جهانی دوم هویت بومی دیگر کشورها را تغییر دهند و جهان را غارت کنند، این قضیه را در هر نقطه دنیا که ملاحظه کنید، مشاهده می‌شود.

غیبت جهان اسلام در نقطه عطف تاریخ

وی درباره نقش جهان اسلام در زمان جنگ جهانی دوم بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، نقش جهان اسلام که بیش از 50 کشور امروز دنیا را تشکیل می‌دهد چه بود، در حالی که امروز جزء مهمترین مناطق دنیا است و از آب‌های آزاد و کانال‌های مهمی برخوردار است، حدود 60 تا 70 درصد انرژی دنیا را دارد و بیش از یک و نیم میلیارد از جمعیت دنیا مسلمان هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به غیبت جهان اسلام در لحظات حساس تاریخ ابراز داشت: در یک پیچ و نقطه عطف تاریخی، جهان اسلام غایب بود که در لحظاتی تاریخی همین غیبت جهان اسلام باعث شد دنیا پس از 70سال در چنگ استعمارگران پیروز در جنگ باشد و اگر زحمات شهدای سرافراز و مقاومت ملت انقلابی ایران نبود، هنوز تمام دنیا در اختیار آن استعمارگران بود.

وی نقش جهان اسلام را در سرنوشت دنیا تعیین کننده عنوان کرد و گفت: غیبت جهان اسلام، حوزه و علمای دین در نقطه یک عطف تاریخی گاهی سرنوشت دنیا را طور دیگری رقم می‌زند، در آن پیچ تاریخی بعد از جنگ جهانی دوم همه این عناصر غایب بودندو میدان در دست بازیگرانی بود که فکر و نقشه آن را طراحی کرده بودند و این همان پیچ تاریخی است که رهبر انقلاب فرمودند.

لزوم نقش آفرینی حوزه در پیچ‌های تاریخی

مدیر حوزه های علمیه با بیان این‌که نقش آفرینی در نقطه‌های عطف تاریخ وظیفه حوزه است، اظهار داشت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که در پیچ تاریخی دارای درک، فهم و حضور سنجیده است که با این هوش و بصیرت می‌تواند وظیفه خود را متناسب با شرایط ایفا کند.

وی با اشاره به نظریات علوم انسانی و غربی درباره دین بیان کرد: اگر کسی قبل از انقلاب را به یاد داشته باشد یا آن دوران را مطالعه کند، می‌داند که انقلاب اسلامی چه کار بزرگی کرد، در صورتی‌که قبل از انقلاب همه علوم انسانی، اجتماعی و سیاسی بر این نظر اتقاق داشتند که پایان عرصه دین نزدیک است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی شخصی از قم برخاست، فرصت را شناخت و فرصت سازی کرد، فرصت شناسی و فرصت سازی دو شاخصه‌ای است که مرحوم امام خمینی داشت و با یک حرکت خود، پایه‌گذار حرکتی بزرگ به نام انقلاب اسلامی شد که خط بطلانی بر همه تئوری‌های غربی کشید.

وی تصریح کرد: عیار، ذات و هویت انقلاب اسلامی غیر از جریان ملی شدن نفت و مشروطه است، این انقلاب اسلامی ریشه در این نهضت‌ها ندارد، هرچند این قضایا در جای خود ارزشمند است، اما بیش از آنکه ارتباطی بین انقلاب و این نهضت‌ها باشد، انقلاب اسلامی با عاشورا و بدر مرتبط است.

نگاه تمدنی و جهانی امام خمینی(ره)

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در تبیین نگاه امام خمینی(ره) گفت: نگاه مرحوم امام از ابتدا یک نگاه تمدنی و جهانی است، ذات انقلاب اسلامی، تمدنی است و این روح تمدنی و اسلامی ممیز انقلاب اسلامی ایران با تمام نهضت‌ها و انقلاب‌ها دیگر است و این مطلبی است که برخی نمی‌فهمند یا مغرضانه درک نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که امروز بین الملل انقلاب اسلامی، یک بین الملل شکوفا است، خاطرنشان کرد: زمانی که شهدا در خون پاک خود می‌غلتیدند کمتر چنین تصوری می‌شد که در پرتو خون آن شهدا این جبهه عظیم مقاومت شکل گیرد، البته باید توجه داشت که همه این پیشرفت‌ها وابسته به ایران و پایگاه مهمی به نام حوزه است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر تقویت ساختار حوزه، گفت: این پایگاه مهم باید هرچه بیشتر تقویت و مستحکم شود تا بتواند روح مقاومت و جهاد را به کل دنیا پمپاژ کند، که نیاز به تدبیر، شجاعت، حکمت، جسارت و ثبات اندیشه دارد و نسل جوان باید در این امر خطیر پیشگام باشند.

باور به آینده و آرمان‌های انقلاب

وی عنوان کرد: اعتماد به نفس، امید به آینده و باور به آرمان‌های بزرگ باید در نسل جوان حوزه موج بزند و این راه خطیر است، امام خمینی(ره) آموخت که کارهای سخت و نشدنی را می‌توان آسان کرد و انجام داد، در ذات حوزه سرمایه‌های بزرگی است که می‌تواند کارهای ارزشمند و بزرگی را رقم بزند.

مدیر حوزه های علمیه مهمترین پیام شهدا را این‌گونه عنوان کرد: مشعل معرفتی و اندیشه‌ای تمدن اسلامی با پیشگامی حوزه باید پایدار بماند و رشد کند که این امر اقتضاءات زیادی دارد، بخشی از این اقتضاءات روح جهادی و حماسی است.

وی در پایان افزود: بخش دیگر هم اقتضائات فکری و معرفتی است که بایستی فقه، کلام، فلسفه و همه شاخصه‌های معرفتی حوزه به پیوست تمدنی و انقلابی موجود در اسلام برگردد که توسط امام و رهبر انقلاب ارائه شده است و انسان‌ها بزرگی می‌طلبد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات