۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۵۶۲۰۴۴

نگاهی گذرا به کتاب "امنیت و آزادی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی"

از دیدگاه امام خمینی آزادی فرهنگی یکی از حقوق اولیه و مسلم شهروندان محسوب می‌شود که خداوند متعال به آنان اعطا کرده است.
امنیت و آزادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "امنیت و آزادی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی" نوشته حجت‌الاسلام علی اصغر نصیری را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در چهارفصل با عناوین: مفهوم شناسی، امنیت و آزادی در حوزه سیاسی، امنیت و آزادی در حوزه فرهنگی و امنیت و آزادی در حوزه اقتصادی نوشته است.

نگارنده در مقدمه درباره رابطه بین امنیت و آزادی در جامعه چنین می‌نویسد:

امنیت و آزادی دو خواسته و نیاز کلیدی در زندگی اجتماعی بشر به شمار می‌روند. تقدم امنیت بر آزادی و تقدم آزادی بر امنیت و تعامل و تلازم امنیت و آزادی، سه وضعیت عمده در نسبت امنیت و آزادی می‌باشد. اهمیت و لزوم وجود توأمان امنیت و آزادی در زندگی اجتماعی انسان، با توجه به کیفیت مناسبات میان آن دو مقوله را در جامعه، ضروری می‌سازد. به طوری که بی توجهی نسبت به ترسیم رابطه‌ای تعادلی و خالی از افراط و تفریط میان امنیت و آزادی، استبداد(تقدم امنیت بر آزادی) و یا هرج و مرج(تقدم آزادی بر امنیت) و در سطح کلان، عدم تعالی شهروندان را در جامعه رقم خواهد زد.

در ادامه، نویسنده در فصل اول درباره مفهوم آزادی در اندیشه اسلامی نیز چنین آورده است:

واژه آزادی در زبان فارسی از جهت لغوی، مترادف با واژه «الحریه» در عربی، و freedom در زبان انگلیسی است. این واژه در زبان فارسی به معنای اختیار، قدرت انتخاب، رهایی، خلاصی، قدرت عمل و ترک عمل است. الحریه و مشتقات آن مانند الحرّ در زبان عربی به معنای «نقیض العبد و الحرّ من کل شیء اعتقده» است. واژه freedom و liberty نیز در زبان انگلیسی به معنای آزادی، اختیار، حق، امتیاز و استقلال آمده است. اگر چه واژه الحریه در قرآن نیامده است، اما با این وجود از برخی آیات قرآن کریم مفهوم آزادی استفاده می‌شود که در ادامه به چند مورد اشاره می‌گردد. « إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ عبارت « حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» در این آیه مستلزم داشتن آزادی برای انسان است. «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ از این آیه نیز آزادی بیان و آزادی انتخاب استفاده می‌شود؛ زیرا از یک سو از آیه فهمیده می‌شود که افرادی هستند که نظرات خود را آزادانه بیان می‌کنند و از سوی دیگر هم آن افراد پس از شنیدن«القول» دست به انتخاب بهترین «القول» می‌زنند.

حجت السلام علی اصغر نصیری در فصل سوم به امنیت و آزادی در حوزه فرهنگی می‌پردازد و عناوین این بخش را چنین برمی‌شمارد:

نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی از منظر قرآن و حدیث، بطلان تقدم امنیت فرهنگی بر آزادی فرهنگی از منظر قرآن و حدیث، بطلان تقدم آزادی فرهنگی بر امنیت فرهنگی از منظر قرآن و حدیث، تعامل و تلازم امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی از منظر قرآن و حدیث، نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی، نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی در اندیشه امام خمینی، نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی در اندیشه شهید مطهری، نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی در اندیشه امام خامنه‌ای و نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی در اندیشه سید قطب.

وی در ادامه در توضیح نسبت امنیت فرهنگی و آزادی فرهنگی در اندیشه امام خمینی چنین می‌نویسد:

از دیدگاه امام خمینی آزادی فرهنگی یکی از حقوق اولیه و مسلم شهروندان محسوب می‌شود که خداوند متعال به آنان اعطا کرده است؛ از این رو ایشان سلب آن را از آنان جایز نمی‌دانند: «حق اولیه بشر است که من می‌خواهم آزاد باشم. من می‌خواهم حرفم آزاد باشد،...آزادی مال مردم است. قانون آزادی داده، خدا آزادی داده به مردم، اسلام آزادی داده»

آزادی اندیشه و عقیده یکی دیگر از مصادیق آزادی فرهنگی از دیدگاه امام خمینی است. به اعتقاد ایشان نباید آزادی هیچ انسانی را به خاطر داشتن مسلک مذهبی سلب کرد:«ما آزادی به همه مسالک و عقاید می‌دهیم.»

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "امنیت و آزادی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی" را در 240 صفحه و با شمارگان 500 نسخه به قیمت 15000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه کنند و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس بگیرند.//۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات