۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۶۱۴۳۰
یادداشت؛

پایتخت را دوباره ببینیم

ترویج احترام به والدین، پرداختن به مفاسد مواد مخدر، عنایت به جایگاه مهم خانواده و نیز به تصویر کشیدن اختلافات فرزندان و والدین به شکل متعادل و نه کاریکاتوری از نکات مثبت و قابل توجه سریال پایتخت ۵ بود.
پایتخت ۵ پایتخت

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از آرام شدن کش و قوس ها و حرف و حدیث هایی که در حین پخش سریال پایتخت 5 مطرح بود، اکنون وقت آن رسیده است که این سریال را دوباره ببینیم و بکوشیم در کنار نقاط ضعف، هنرش نیز بگوییم!

1. سریال پایتخت 5، به گواه نظرسنجی های معتبر توانست مخاطبان بسیاری را از پای سریال های ویران گر ترکیه ای و برخی برنامه های نامطلوب ماهواره ای بلند کند و سر سفره تلویزیون خودمان بنشاند. یعنی آن قدر جذاب بوده که مخاطب، آن را به رقیب تُرکش ترجیح داده است.

2. فرهنگ ایرانی - اسلامی در این سریال از فصل یک تا پنج، همواره مورد توجه بوده است. ترویج احترام به والدین، تاکید بر نماز، پرداختن به مفاسد مواد مخدر، عنایت به جایگاه مهم خانواده و نیز به تصویر کشیدن اختلافات فرزندان و والدین به شکل متعادل و نه کاریکاتوری از نکات مثبت و قابل توجه این سریال بود. گفتنی است سازندگان تلاش کردند در نمایش معضلات اجتماعی، تصویری واقع نما ارائه دهند و از سیاه نمایی و مثبت اندیشی پرهیز کنند.

3. هنرمندی نویسنده و کارگردان در تبدیل داستان خانواده ای ساده در علی آباد به ماجرای پیچیده یک جمع مبارز در وسط معرکه سوریه حقیقتا شاهکار این سریال بود. امری که با نهایت ذوق هنری انجام گرفته، جذابیت کار و آمار تماشاگران را افزایش داد و کمترین آسیبی به باورپذیری سریال نزد.

4. برخی از منتقدان، حمایت مالی سازمان اوج را نشانه ای از سیاست زدگی این مجموعه دانستند و به سختی و تلخی به این هنرمندان زحمتکش تاختند. اما نویسنده معتقد است سازندگان پایتخت توانستند در عین بهره مندی از سازمان اوج، استقلال خود را حتی الامکان حفظ کنند و روایتی باورپذیر و غیر شعاری از تروریسم تکفیری ارائه دهند؛ روایتی که هم وحشی گری تروریست های داعشی را به تصویر کشید و هم گوشه ای از ارزش رزمندگی مدافعان حرم را آشکار ساخت.

5. امیدوارم جناب مقدم و محسن تنابنده که یقینا پدران اصلی پایتخت هستند، مراقب اعتبار این فرزند خود باشند و در صورتی که نتوانستند سناریویی جذاب بیابند یا بنویسند، به هیچ عنوان این مجموعه را پی نگیرند. چرا که ممکن است رو به افول رود و ناخواسته خاطرات خوش مردم با این پنج فصل را هم کم رنگ کنند.

هر چند پیشنهاد خود نویسنده، بستن پرونده این سریال و تلاش برای ساخت مجموعه های جدید است؛ سریال هایی که در عین جذابیت، حامل تفکر و سبک زندگی ایرانی - اسلامی باشند./۸۴۱/پ۲۰۰/س

علی بهاری، نویسنده حوزوی

ارسال نظرات