۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۵۹۱۹۱

مقتدا صدر خواستار گفت‌و‌گوی منطقه‌ای برای سوریه شد

رییس جریان صدر عراق، خواستار گفت‌وگوی منطقه‌ای برای حل و فصل بحران در سوریه شد.
مقتدا صدر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مقتدا صدر رییس جریان صدر عراق در بیانیه‌ای راه‌حل بحران سوریه را گفت‌وگوی منطقه‌ای عنوان کرد و طرف‌های درگیر در آن را بدون استقنا «سلطه‌گر» خواند.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه» عراق، مقتدا صدر در این بیانیه آورده است: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، درگیری میان سلطه‌گران است و از لحاظ عقلی و شرعی و قانونی پذیرفته نیست.

وی بدون اشاره به نام مشخصی تأکید کرد: سلطه‌گران از طریق این بحران به توسعه نفوذ و قدرت خود دست نخواهند یافت و تنها در این میان مردم هستند که زیان می‌بینند و آواره و کشته و بازداشت می‌شوند و تنها سخنشان این است که سوریه را بدون تروریسم می خواهیم و تنها خواسته‌شان زندگی در امنیت و آرامش است.

مقتدا صدر در ادامه خواستار فعال شدن گفت‌و‌گو و تکیه بر عقل و منطق و انسانیت شد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به وظیفه خود عمل کنند.

صدر به مبارزه ارتش سوریه و متحدانش که در حال دفاع از مردم سوریه در مقابل گروه‌های تروریستی و تکفیری که از خارج از سوریه تغذیه می‌شوند، اشاره‌ای نکرد.

وی سپس گفت‌و‌گوی منطقه‌ای را با هدف پایان درد و رنج مردم و مبارزه با تروریسم و سپس تلاش جدی برای تشکیل دولت فراگیر دانست و در این خصوص تأکید کرد که مردم هستند که باید سرنوشت کشور خود را تعیین کنند.

مقتدا صدر در اظهاراتی، انتقادات بسیار تندی علیه «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهور مستعفی یمن مطرح کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، مقتدی صدر در پاسخ به سوالی درباره یمن گفت: وضعیت در یمن بسیار ناراحت‌کننده است و بیماری‌های مسری و غیر مسری گربیان مردم را گرفته، علاوه اینکه فقر، قتل، بازداشت، کشتار و جنگ ظالمانه جان دهها بلکه صدها نفر را به ناحق گرفته است.

وی افزود: دیکتاتور «عبد ربه منصور هادی» رییس‌جمهور مستعفی یمن [عبد ربه منصور هادی] «عدو ربه» (دشمن پروردگارش) باید کناره‌گیری کند، مشروعیتی وجود ندارد که قتل مردم بی‌گناه را مجاز بشمارد ، طایفه‌گرایی، بهانه‌ای برای کشتن ملت‌ها نیست.

مقتدی صدر در ادامه تمامی طرف‌ها را به توقف فوری جنگ یمن و نشستن بر سر میز مذاکره فراخواند.

عبد ربه منصور هادی دو ماه قبل از آغاز جنگ عربستان علیه یمن استعفا کرد و به ریاض گریخت. عربستان می‌گوید به درخواست او به یمن حمله کرده است. عبد ربه که مورد انتقاد امارات است، اخیرا نیز در عربستان مورد انتقادهایی قرار گرفته است. حتی برخی خبرها حاکی از بازداشت خانگی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در عربستان سعودی است.

آسوشیتدپرس در هیمن راستا گزارش داده است که «مقامات یمنی گفته‌اند که عربستان سعودی طی چند ماه اخیر مانع از بازگشت رئیس جمهور یمن، پسران و مقامات نظامی دولت او (به یمن) شده است؛ اقدامی که نشانه ای از این است که رهبر در تبعید چقدر در جنگی که به نام او توسط ائتلاف به رهبری سعودی انجام شده، شدیدا تضعیف شده است».

 این مقامات یمنی، دلیل این ممنوعیت را «دشمنی شدید بین عبدربه منصور هادی و امارات عربی متحده» می‌دانند؛ اماراتی که عضوی از ائتلاف سعودی است.

آسوشیتدپرس نوشت: «عربستان سعودی و امارات عربی متحده دو ستون اصلی ائتلاف هستند؛ ائتلافی که از سال 2015 کارزار حملات هوایی علیه شورشیان (در یمن) را آغاز کرد و امارات حضور نظامی شدیدی در جنوب یمن دارد البته حوثی ها همچنان کنترل شمال (یمن) را در اختیار دارند».

این رسانه غربی ادامه داد: «ناتوانی هادی در بازگشت به جنوب یمن، تاکیدی بر از دست رفتن اختیار و قدرت او حتی در جنوب یمن است؛ جایی که اسما تحت تسلط دولت او است».

گفته می شود رییس جمهور مستعفی و فراری یمن ماه آگوست حتی به فرودگاه ریاض هم رفت و درصدد بازگشت به عدن در جنوب یمن بود اما او را از فرودگاه برگرداندند./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

ارسال نظرات