۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۵۵۷۹۳۶
حجت الاسلام والمسلمین تلخابی تأکید کرد؛

لزوم رشد هماهنگ و متوازن استعدادهای اخلاقی در حوزه

نماینده خبرگان با تأکید بر رشد هماهنگ و متوازن استعدادهای اخلاقی در حوزه گفت: اگر طلبه به صورت جامع در مسائل اخلاقی رشد نکند گاهی سر از انحراف در می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین تلخابی | هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجید تلخابی عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین چهارشنبه شب در هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین که با موضوع نقش اساتید در ارتقای علمی و عملی حوزه های اخلاق در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به ضرورت های توجه به اخلاق در حوزه های علمیه گفت: ارائه تفسیری قابل فهم و قابل عمل از اخلاق به وسیله اساتید برای طلاب حوزه امری بسیار مهم است.

وی افزود: تأکید بر رشد هماهنگ و متوازن استعدادهای اخلاقی نیز امری لازم به شمار می رود یعنی مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه باید رشد درست داشته باشند چرا که بعضا در یک زمینه رشد و در زمینه ای دیگر ضعف وجود دارد و طلبه به صورت جامع در مسائل اخلاقی رشد نمی کند و گاهی سر از انحراف در می آورد.

نماینده مردم قزوین در خبرگان، توجه به آسیب های اخلاقی را ضروری دانست و اظهار داشت: آسیب هایی که برای اخلاق در حوزه های علمیه وجود دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و نگاه علت و معلولی وجود داشته باشد تا مشکل حل شود.

وی با تأکید بر آینده نگری و تربیت اساتید اخلاقی در حوزه ادامه داد: متأسفانه شاید در آینده مشکل کمبود استاد اخلاق داشته باشیم از این رو باید اساتید اخلاق و متخصص در این زمینه تربیت و تقویت شوند؛ توجه به جایگاه عقل و نقل، گرایش های فکری و آثار و تجربیات عملی در تفسیر و عمل به مفاهیم اخلاقی باید در دستور کار بوده و نگاه جامع به مباحث اخلاقی از جهت عقل و نقل وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تلخابی با بیان این که توجه و نظارت به وضعیت و شرایط خاص مخاطبان در به کار گرفتن دستورهای اخلاقی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ابراز داشت: دوری از افراط و تفریط در مباحث اخلاقی باید در دستور کار باشد تا مشکلی ایجاد نشود تا هم درس و هم اخلاق وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: تفکیک و جداسازی مباحث اخلاقی از فعالیت های فرهنگی، تفکیک موضوعی جلسات درس اخلاس در مدارس علمیه و حوزه ها و واقع نگری و اطلاع رسانی معاونت تهذیب و اساتید حوزه در زمینه اولویت های مسائل اخلاقی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه باشد.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تفکیک موضوعات و کتب اخلاقی و شناساندن آن ها به طلاب با رعایت شرایط مخاطب آسیب شناسی مسائل اخلاقی نیز باید مورد توجه جدی باشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات