۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۵۵۷۱۴۵
دبیر شورای علمای غرب افغانستان مطرح کرد؛

ایران زمینه ساز صلح و امنیت در افغانستان

مولوی عبدالرحمن مرادی با بیان این که بیداری مردم و رهبری خردمند در ایران زمینه ساز خنثی شدن فتنه ها است، روابط با علمای حوزه را موجب ارتقای سطح آگاهی و بینش در افغانستان برشمرد.
مولوی عبدالرحمن مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از علمای اهل تسنن استان هرات افغانستان پیش از ظهر امروز با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با آیت الله ابوالقاسم علیدوست دیدار و گفت‌وگو کردند.

مولوی عبدالرحمن مرادی رییس دارالانشاء جامع هرات و عضو رهبری شورای اخوت استان هرات ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار اظهار داشت: مردم و علمای شیعه و سنی افغانستان و ایران همیشه در کنار هم هستند.

وی ادامه داد: ما از این که جمهوری اسلامی ایران حتی در سخت ترین شرایط جنگی پذیرای مهاجران افغان بوده و میزبانی خوبی از آنها می کند متشکریم و امیدواریم این وحدت و همگرایی بین دو ملت بیشتر شود.

دبیر شورای علمای غرب افغانستان با اشاره به ایام تعطیلی حوزه های علمیه افغانستان خاطرنشان کرد: به همین جهت ائمه جمعه و جماعات وقت مغتنم شمرده شده و دعوت برادارن مسؤول در جمهوری اسلامی را پذیرفتیم و به این کشور آمدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت همگرایی و وحدت در میان مسلمانان و مذاهب اسلامی یادآور شد: البته باید بدانیم که اتحاد امت اسلام و تقریب در خود مذاهب اموری نیست که اختراع بشر امروز باشد، بلکه خود پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «المؤمنون کنفس واحده» یعنی همه انسان هایی که زیر چتر توحید قرار بگیرند مثل یک نفس واحد هستند.

مولوی عبدالرحمن مرادی اضافه کرد: در روایت دیگری امت اسلام را همچون دندان های در کنار هم دانسته که نباید شکستگی و بی نظمی در آن ها به وجود بیاید؛ به شکر خدا انقلاب در جمهوری اسلامی تحت زعامت امام راحل شکل گرفت که یک امر مهم برای اکثریت جهان اسلام بوده و مخصوص به یک کشور نیست، همچنانکه برکات جهاد افغانسان تنها برای افغانستان نبود.

وی از وضعیت نابسامان جنگ و نا امنی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خاطرنشان ساخت: امروز در ابتدای آزمون الهی چهلمین سال جنگ های داخلی افغانستان هستیم ولی هنوز دست اجانب دخیل تر از گذشته در این کشور است، اما در جمهوری اسلامی با بیداری مردم و رهبری واحد امواج فتنه ها از سوی اجانب یکی پس از دیگری خنثی شده است.

دبیر شورای علمای غرب افغانستان در ادامه ضرورت امروز ملت مظلوم افغانسان را صلح و ثبات برشمرد و خاطرنشان کرد: نا امنی و عدم صلح ترفند کفر و البته ایجاد صلح از سوی کسانی که جنگ را آورده اند، امکان پذیر نیست از این رو خواهش ما از علمای کرام درحوزه علمیه قم و همچنین از رهبر معظم انقلاب این است که نسبت به حل منازعات در کشور افغانستان نیز عنایت داشته باشند.

وی تصریح کرد: خود قرآن و پیامبر گرامی اسلام(ص) و صحابه کرام و ائمه اطهار تشریح فرموده اند که برای حل خصومات بازگشت به قرآن و احادیث کنید، بنابراین کشورهای هم جوار ما از جمله جمهوری اسلامی ایران باید همیشه در کنار ما بماند چراکه امنیت ما موجب امنیت شما و نا امنی ما نا امنی کشور شما را در پی دارد.

مولوی عبدالرحمن مرادی در ادامه بیان داشت: کشور ایران حتی با وجود جنگ تحمیلی به مهاجران افغان کمک کردند و ما شاکر هستیم ولی امروز هم مشکلات و مریضی هایی دامن گیر شده که باید هرچه سریع تر درمان شود و این دید و بازدیدها زمینه درمان همین مشکلات است.

وی با بیان این که اسلام مشترکات زیادی دارد، ابراز داش: همین نقل تجربیات و رفت و آمدها زمینه ارتقای سطح آگاهی دو طرف را فراهم می کند و  علمای افغانستان نیز با همه مسائل و سختی ها در این راه آماده هستند، همچنانکه روز به روز بر تعداد طلاب با تحصیلات عالی، حافظ قرآن افزوده می شود./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات