۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۵۷۱۱۱
مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار:

تعلیم اسماء به حضرت آدم از سوی خداوند نشان از ظرفیت وجودی انسان دارد

مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه تعلیم اسماء به حضرت آدم(ع) از سوی خداوند نشان از ظرفیت وجودی انسان دارد، گفت: خداوند به انسان توصیه کرده تا تسبیح او را به جای آورد و این یکی از وظایفی است که انسان در مقابل اسماء الله دارد.
عظیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد حسین عظیمی مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شب گذشته در جلسه تفسیر سوره حمد که در مسجد جامع الزهرا(س) برگزار شد، گفت: هنر تفسیرقرآن آن است که مفسر قرآن را با قرآن و روایات تفسیر کند.

وی افزود: اگر بخواهیم آیات قرآن را با چیزی غیر از آیات و روایات درک کنیم به طور قطع در تفسیر قرآن کریم دچار انحراف خواهیم شد.

حجت الاسلام عظیمی در تفسیر «بسم» بسم الله الرحمن الرحیم، ابراز کرد: علما و مراجع درخصوص اینکه بسم الله الرحمن الرحیم خود به عنوان آیه‌ای مستقل به شمار می‌رود و یا خیر نظرات متفاوتی بیان می‌کنند.

مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه با اشاره به لفظ «بسم» اظهار داشت: شروع قرآن کریم با «بسم» این سوال را پیش می‌آورد که چرا خداوند از این لفظ استفاده کرد و برای مثال از لفظ دیگری بهره نبرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اسم خداوند گنجی تمام ناپذیر و زائل نشدنی است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: تمام کارهای سخت را مردان بزرگ با اسم خداوند انجام می‌دهند؛ زمانی که حضرت نوح(ع) کشتی خود را ساخت و موج‌های سهمگین طوفان قرار داد به فرمان خداوند با اسم خداوند آن را حرکت و متوقف می‌ساخت.

حجت الاسلام عظیمی با اشاره به ماجرای خلقت آدم، گفت: زمانی که خداوند انسان را خلق کرد ملائکه از حضرت حق پرسیدند که بارالها؛ چگونه انسانی را که خون ریز است خلق کرده‌ای، خداوند به آنان فرمود من چیزی می‌دانم که شما آن را نمی‌دانید؛ خداوند به انسان علم الاسماء را آموزش داد برای همین مقامش از ملائکه بالاتر است.

مسؤول بخش قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: ملائکه ظرفیت یادگیری علم الاسماء را ندارند ولی انسان قدرت و درک این علم را داشت برای همین حضرت آدم خلیفةالله شد؛ بنابراین کسی که علم الاسماء داشته باشد خلیفةالله می‌شود و این نشان از جایگاه رفیع انسان دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه نعمات الهی با اسم خداوند خلق شده است، گفت: سوره الرحمن اشاره به خلقت عالم هستی با اسماءالله دارد بنابراین اسماء الله حزب کارگزار عالم هستی است و همه اتفاقات و تحولات بر اساس اسم الله رخ می‌دهد.

حجت الاسلام عظیمی با تاکید بر اینکه انسان در برابر اسماء الله وظایف بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: خداوند به انسان توصیه کرده تا تسبیح او را به جای آورد و این یکی از وظایفی است که انسان در مقابل اسماء الله دارد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات