۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۵۶۸۴۵
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار:

جنبه اجتهادی در پژوهش های فقهی کم است

حجت الاسلام والمسلمین طبسی فقه شیعه را مساوی با فقه اهل بیت(ع) دانست و گفت: حوزه علمیه متکفل معرفی فقه شیعه به جهان است.
تجلیل از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجعفر طبسی در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که امروز در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد با اشاره به اهمیت فقه در نزد شیعه عنوان کرد: فقه شیعه غنی ترین فقه جهان است و سخن افرادی که می گویند فقه شیعه در حاشیه است نادرست است چراکه فقهی که بر اساس قرآن و عترت بنا نهاده شده است نمی تواند در حاشیه قرار گیرد.

وی افزود: فقه شیعه مساوی با فقه اهل بیت(ع) است و این یک اصل ثابت است و این موضوع نشان دهنده جایگاه والای فقه تشیع است.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: حوزه و روحانیت و همچنین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) متکفل معرفی فقه شیعه به تمامی جهان است و نیاز است که فعالیت های پژوهشی فراوانی در این باره صورت بگیرد.

وی نوآوری را یکی از اصول مهم در پژوهش های فقهی دانست و خاطرنشان کرد: باید در تحقیق و پژوهش های فقهی، اصل نوآوری را مورد توجه قرار داد و اگر مشاهده کنیم می بینیم که بزرگان شیعه مانند شیخ طوسی در تألیف کتاب مبسوط و خلاف خود نوآوری را در مسائل فقهی در دستور کار خود قرار داده اند.

حجت الاسلام طبسی اضافه کرد: دیگر اصلی که باید در پژوهش های فقهی مورد توجه قرار گیرد این است که این پژوهش ها باید جنبه اجتهادی داشته باشد و این موضوع یکی از مسائلی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد چراکه جنبه اجتهادی در پژوهش های فقهی کم است.

وی ادامه داد: اصل دیگر اتقان عمل در انجام پژوهش ها است که باید در دستور کار قرار گیرد و باید توجه کرد که این سه خصوصیت در کتاب های بزرگان ما وجود دارد.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: 10 گروه پژوهشی به صورت شبانه روزی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و طی 10 سال اخیر این مرکز موضوعات و آثار فراوانی را تحویل حوزه علمیه قم داده است بطوریکه برخی کتاب های تألیف شده در این مرکز منحصر به فرد است.

وی در ادامه تأکید کرد: در طی سال گذشته بیش از 100 اثر به ما رسیده است که شامل کتاب، مقالات و رساله های علمی می شود اما یکی از خلأهای موجود در حوزه علمیه، نپرداختن به موضوع حدیث است و باید این موضوع بررسی شود که چرا حوزه های علمیه به سمت حدیث حرکت نمی کنند و این در حالی است که حدیث مصدر تشیع است.

حجت الاسلام طبسی در پایان خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش پیشنهاد کردیم که هر  سال یک پژوهشگر شهید به جامعه معرفی شود که از آن زمان تاکنون تلاش های فراوانی در این زمینه انجام شده است و ان شاالله در آذرماه سال آینده تلاش می کنیم تا شهید قاضی نورالله شوشتری را به عنوان یکی از پژوهشگران برجسته به اندازه توان خود معرفی کنیم./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات