۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۵۶۲۸۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ازدواج، تحمل سختی های زندگی را برای جوانان آسان می کند

صالحی گفت: زندگی بدون سختی و مشکلات امکان پذیر نیست اما این رابطه ناب میان زوجین است که حل مشکلات را راحت تر می کند و همسفری آن ها را برای رسیدن به خوشبختی های بیشتر هموار می سازد.
وزیر ارشاد در مراسم ازدواج دانشجویی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنج شنبه در مراسم افتتاحیه دهمین کاروان ازدواج دانشجویی سال 96 که در رواق مطهر حضرت زهرا(س) بارگاه منور رضوی برگزار شد، حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

صالحی در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در جمع زوجین دانشجوی شرکت کننده در طرح ملی «همسفر تا بهشت»، اظهار کرد: دوران جوانی، بهار عمر انسان به حساب می آید و دارای انرژی خاصی است که شور و نشاط آن در مسأله ازدواج به اوج خود می رسد و همین مسأله باعث شده محیط مراسم ازدواج دانشجویی سرشار از انرژی باشد چرا که هزاران زوج در نقطه اوج شور زندگی خود در این محفل جمع شده اند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری طرح ملی ازدواج دانشجویی در جوار آستان ملک پاسبان امام هشتم(ع)، یادآور شد: مضجع شریف حرم مطهر رضوی آکنده از انرژی حیات بخش است که شما جوانان باید حضور در این آستان در ابتدای زندگی مشترک خود را قدر بدانید و آن را به عنوان یکی خاطره خوب در طول زندگی به یادگار داشته باشید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن سفارش زوجین دانشجو به استفاده از این فرصت معنوی بی نظیر، خاطرنشان کرد: تمام لحظات عمر انسان از ارزش یکسانی برخوردار نیستند. برخی لحظات عمر «خیر من الف شهر» هستند. اینک که شما زوجین جوان سه روز را در ابتدای زندگی خود در کنار امام رضا(ع) سپری می کنید، باید بدانید این لحظات می تواند یک آغاز بزرگ در زندگی شما باشد.

ازدواج یک پیمان مستحکم و متفاوت از سایر قراردادهاست

صالحی در بخش اصلی سخنان خود با اشاره به اهمیت مسأله ازدواج و تشکیل خانواده، گفت: مسأله تشکیل خانواده را می توان با این نگاه تصویر کرد که ازدواج یک قرارداد و ارتباط حقوقی میان دو نفر است. این نگاه غلط نیست اما باید دانست که قرارداد ازدواج با دیگر قراردادها تفاوت بسیار دارد. ادبیات اسلام درباره موضوع ازدواج به ما می گوید ماهیت این قرارداد با دیگر قراردادها متفاوت است.

وی با اشاره به آیه شریفه «و أخذن منکم میثاقا غلیظا»، خاطرنشان کرد: این جمله قرآنی یک جمله بسیار خاص است و خطاب به مردان گوشزد می کند که گمان نکنند پیمان ازدواج مانند سایر قراردادها ساده است؛ چرا که همسران آن ها میثاقی محکم و غلیظ از ایشان گرفته اند.

توجه به ماهیت ازدواج آن را از سایر قراردادهای حقوقی متمایز می کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ازدواج فقط یک عقد نیست؛ بلکه میثاقی مستحکم است و اگر بخواهیم آن را با سایر قراردادهای حقوقی مقایسه کنیم، می توانیم تفاوت آن ها را به تفاوت میان قانون اساسی با سایر قوانین موضوعه کشور تشبیه کنیم.

صالحی ادامه داد: همانطور که قانون اساسی میثاق میان یک ملت است و به راحتی تغییر در آن میسر نیست، ازدواج نیز میثاقی محکم است. ماهیت ازدواج با سایر قراردادها متفاوت است و باور به این که زن و شوهر باید در امور مربوط به پیمان مستحکم خود به درستی عمل کنند، مسأله بسیار مهمی است.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکلات زندگی ما به همین نگاه بر می گردد که ازدواج را حتی به عنوان یک تعهد حساب نمی کنیم؛ چه رسد به یک تعهد بنیادین. از همین روست که متأسفانه در زندگی های جدید و مدرن به مرور زمان تعهد میان زوجین کاسته می شود.

زوج های جوان از زندگی زناشویی بزرگانی مانند امام راحل الگو بگیرند

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود، مسأله اصلی در جریان ازدواج را شکل گیری یک ارتباط خاص میان زن و مرد قلمداد کرد و گفت: این که دو نفر طی یک رابطه خاص و ناب با یکدیگر زندگی می کنند، مسأله ای ناب است و اینجاست که ازدواج معنای هستی شناسانه پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زندگی مشترک امام راحل و همسر ایشان را الگوی بزرگی برای زوجین جوان دانست و اظهار کرد: زندگی امام راحل نمونه ای از همین رابطه ناب است که شما مشابه آن را کمتر جایی مشاهده کرده اید. قرآن از چنین رابطه ای به عنوان نشانه الهی یاد می کند.

تبیین ویژگی های وجودی مسأله ازدواج

صالحی با اشاره به آیه شریفه «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ»، گفت: رابطه ناب همسری، از سه شاخصه «مودت»، «محبت و رحمت» و «آرامش» تشکیل شده است.

وی در تبیین این ویژگی ها خاطرنشان کرد: مودتی که قرآن به آن اشاره فرموده، عبارت است از این که دل های زوجین نسبت به یکدیگر مالامال از محبت نسبت به یکدیگر می شود که این محبت باید در قالب های زبانی و رفتاری تجلی پیدا کند. مودت و محبت یک امر درونی است که اگر به خوبی ابراز نشود، شکل گیری یک رابطه ناب میان زن و شوهر را با مشکل مواجه می کند.

ازدواج، تحمل سختی های زندگی را برای جوانان آسان می کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آرامش زندگی زناشویی که در قرآن کریم با عبارت «لتسکنوا إلیها» از آن یاد شده، به این معناست که زن و شوهر تمام اضطراب ها، ناراحتی ها و ناامیدی های زندگی را از یکدیگر دور می کنند؛ بنابراین در یک رابطه خاص و ناب به نام ازدواج، علاوه بر این که وجود طرفین از محبت نسبت به یکدیگر پر می شود، فضای بیرونی آن ها نیز در قالب های مختلف زبانی و رفتاری، تجلی رحمت و محبت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در یک ارتباط همگرایانه هستی شناسانه بین زن و مرد، اتفاق مهمی که می افتد این است که فاصله ها از بین می رود و این مسأله اتفاقات قابل توجهی را در زندگی آن ها رقم می زند که از جمله آن می توان به تحمل سختی های زندگی در کنار یکدیگر اشاره کرد.

صالحی در پایان تأکید کرد: زندگی بدون سختی و مشکلات امکان پذیر نیست اما این رابطه ناب میان زوجین است که حل مشکلات را راحت تر می کند و همسفری آن ها را برای رسیدن به خوشبختی های بیشتر هموار می سازد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات