۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۵۶۲۷۶
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش:

تربیت اسلامی اسوه‌محور است| در روش‌های تربیتی تجدیدنظر کنیم

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان این‌که تربیت اسلامی اسوه‌محور است، بر مراقبت از فرزندان در برابر پیام‌های تربیتی متنوع در جامعه تأکید کرد و خواستار تجدیدنظر در روش‌های تربیتی شد.
محی الدین بهرام محمدیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت مسأله تربیت، آن را یکی از دعوت‌های اصلی انبیای الهی عنوان کرد.

وی با بیان این‌که نتیجه تربیت باید خداوند باشد، تفاوت تربیت اسلامی با سایر تربیت‌ها را در همین نکته ارزیابی کرد و گفت: تربیت را به شکوفایی استعدادهای باطنی تعبیر کرده‌اند اما برای این کار روش‌های مختلف و متنوعی در پیش گرفته می‌شود که در تمام جوامع برای تربیت نسل اقدام می‌کنند اما روش آنها با روش تربیت اسلامی متفاوت است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه ما را با تربیت اسلامی ممتاز می‌کند جهت، روش و هدف تربیت است، اظهار داشت: خودشکوفایی در همه جا هست و همه برای رشد استعدادهای فکری و بدنی تلاش می کنند اما در اسلام بر چگونگی روش و هدف تربیت تأکید شده است.

وی هدف تربیت را شناخت توحید و روش آن را دستور خداوند و فرموده پیامبران و اولیای الهی عنوان و ابراز کرد: ما باید نسل خود را به نوعی تربیت کنیم که آنها بتوانند استعدادهایشان را در جهتی که خداوند متعال می‌گوید رشد دهند و شکوفا کنند و در موقعیت‌های مختلف وظیفه خود را بشناسند و از اسوه‌ها درس بگیرند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که تربیت اسلامی اسوه‌محور است و نگاه به الگوها دارد، خاطرنشان کرد: به این جهت است که در بسیاری از دعاها و زیارت‌ها از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که زندگی، معاد و ممات ما را همانند زندگی پیامبر و آل پیامبر(ص) قرار دهد.

وی توصیه به پدرها و مادرها را توجه به تعلیم و تربیت فرزندان خود عنوان کرد و افزود: فرزندان ما آنچنان که آرزو می‌کنیم بزرگ نمی‌شوند بلکه آنگونه بزرگ می‌شوند که ما زندگی می‌کنیم؛ اگر در زندگی حلال و حرام را مراعات کردیم و مواظب نظم و انضباط و پایبند به ارزش‌های دینی و اعتقادی بودیم فرزندان ما هم همچنان خواهند شد.

حجت‌الاسلام محمدیان با بیان این‌که با انواع تربیت‌ها و پیام‌های تربیتی متنوعی مواجه هستیم که باید مراقب آنها باشیم، گفت: گاهی در مدرسه ارزش‌هایی را تعریف می‌کنیم و از آن سخن می‌گوییم که در منزل‌ها تعقیب نمی‌شوند و گاهی مدرسه و منزل چیزی را می‌گویند که در رسانه‌های جمعی آن مطلب مورد تأکید قرار نمی‌گیرد و گاهی تعارض وجود دارد.

وی افزود: در خانه و مدرسه اگر به ساده‌زیستی توجه و تأکید شود اما در رسانه تلویزیون ما فیلم‌هایی نشان داده شود که ساده‌زیستی نیست بلکه تجمل است، وفاداری به زندگی نیست و گاهی خیانت است، آرامش و آسایش نیست بلکه دلهره و اضطراب است؛ فرزندان ما نتایج خوبی نخواهند گرفت و موفقیت ما کم خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بر مراقبت از فرزندان در برابر پیام‌های تربیتی متنوع در جامعه تأکید کرد و خواستار تجدیدنظر در روش‌های تربیتی شد./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات