۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۵۵۶۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

اطاعت و ولایت پذیری حق پدر بر فرزندان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اطاعت و ولایت پذیری حق پدر بر فرزندان است، گفت: این حق به واسطه این‌که پدر و مادر صاحبان علق هستند برای آنها از جانب خداوند وضع شده است.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین نظری، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به مسیر خلقت و آفرینش انسان گفت: خداوند در آیات قرآن کریم می فرماید که انسان را از علق کرده است.

وی افزود: منظور از علق همان خون بسته و نطفه وجودی انسان است که از پدر و مادر به انسان به ارث رسیده و امروزه وارثت یا « دی ان ای» نامیده می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ارزش علق در برابر ذات اقدس خداوند بسیار ناچیز است و خداوند با یادآوری خلقت انسان از علق می خواهد عظمت، بزرگی و رحمت خود را به انسان نشان داده و از سوی دیگر اصل و ماهیت انسان و حقوق والدین را به انسان یادآوری می کند، گفت: علق به علت اینکه هسته اصلی آفرینش انسان است برای انسان دارای اهمیت خاصی بوده و علق دارای ارزش و جایگاه خاصی است که انسان هستی خود را مدیون آن است.

وی پدر و مادر را صاحب علق و علقه عنوان کرد، افزود: فرزند به واسطه همین علقه همواره باید مطیع امر پدر و مادر خود باشد و به همین دلیل خداوند ولایت و سرپرستی فرزند را به پدر داده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نافرمانی از پدر و مادر معصیت به درگاه الهی است، خاطر نشان کرد: فرزندان باید بدانند که اطاعت از پدر و مادر تا زمانی که فرمان آنها مخالف فرمان الهی نباشد واجب است و مثلا اگر پدری به فرزند خود حتی اجازه انجام سفر زیارتی را نمی دهد و فرزند بدون اذن پدر و مادر به این سفر برود این سفر، سفر معصیت است؛ بنابراین خط قرمز عدم اطاعت از پدرو مادر این است که ولایت و خواسته آنها با ولایت و خواست خداوند در تضاد نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری به خلقت حضرت زهرا(س) اشاره کرد، گفت: خلقت حضرت زهرا(س) با سایر مخلوقات عالم متفاوت است و خداوند از حضرت زهرا(س) در قرآن کریم تعبیر به مرواریدی گرانبهایی می کند که به حضرت رسول(ص) هدیه داده است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) با وجود خلقت بی نظیر همواره خود را در برابر  عظمت خداوند موجودی کوچک قلمداد کرده و همواره به درگاه خداوند سجده بندگی به جا می آوردند و در عرصه معرفت الله به عالی ترین مقام رسیده و بر انبیای الهی به جز حضرت رسول(ص) برتری داشتند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه عمر در تمامی عرصه ها اعم از بندگی خدا، عرصه فرزندی و همسری ولایت پذیری کامل داشتند، یادآور شد: نسل امروز اعم از دختر و پسر نباید به خاطر میزان سواد و یا نیروی جوانی به خود مغرور شده و از پذیرش ولایت پدر، همسر و افرادی ذی ولایت پرهیز کنند بلکه نسل امروز باید دقت کنند که هر چه معرفت انسان نسبت به مقام اقدس خداوند بیشتر شود به همان میزان ولایت پذیری انسان از افراد صاحب ولایت نیز بیشتر می شود./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات