۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۵۵۶۶۲
مورخ و نویسنده تاریخ معاصر:

قیام ۲۹ بهمن از سوی علما سازماندهی شده بوده است

مورخ، نویسنده و استاد حوزه علمیه خواهران تبریز گفت: طبق اسناد تاریخی؛ قیام ۲۹ بهمن تبریز از پیش طراحی شده بود و انقلابیون در منزل شهید آیت الله قاضی بارها جلسات هماهنگی داشتند.
سیدمسعود نقیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدمسعود نقیب، مورخ، نویسنده و استاد حوزه علمیه خواهران تبریز عصر امروز در ویژه برنامه «شرفلی بهمن» به تشریح ابعاد مختلف قیام 29 بهمن سال 56 تبریز پرداخت و اظهار داشت: طبق اسناد موجود این قیام مهم‌ترین زمینه برای پیروزی نهایی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 بوده است.

وی با بیان این‌که نخستین شعار مرگ بر پهلوی و اقدام برای سرنگونی مجسمه شاه در کشور به واسطه این قیام رخ داد، خاطرنشان کرد: رژیم سفاک حاکم روزهای بعد با انتشار اخباری کذب در روزنامه‌ها و اعلامیه‌های مختلف سعی داشت؛ این‌گونه جلوه دهد که قیام 29 بهمن از سوی اغتشاشگران خارجی رخ داده است.

نقیب با اشاره به این‌که طبق اسناد به دست آمده از سازمان امنیت و اطلاعات آذربایجان؛ رژیم روز 26 بهمن به شهربانی تبریز نسبت به وقوع چنین حادثه‌ای هشدار و آماده باش داده بود، تصریح کرد: با این وصف کاملا مشخص است که این قیام از پیش طراحی شده بود و انقلابیون در منزل شهید قاضی بارها جلسات هماهنگی داشتند.

مسؤول سابق مرکز اسناد شمال‌غرب کشور با بیان این‌که قیام 29 بهمن سنت گرامیداشت چهلم شهدای نهضت را در سراسر کشور ترویج داد، گفت: حلقه‌های متصل به یکدیگر چهلم شهدای شهرهای مختلف در نهایت منجر به پیروزی نهضت مردمی ایران اسلامی در 22 بهمن سال 57 شد.

وی با اشاره به این‌که هدایت قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56 بر عهده شهید قاضی و دیگر علمای مجاهد تبریز بوده است، گفت: شهید قاضی به خمینی آذربایجان شهره بود، به‌گونه‌ای که مردم و بازاریان اعتقادی ویژه نسبت به مواضع آن عالم مجاهد داشتند؛ که بعدها پس از پیروزی انقلاب آن روحانی انقلابی به دست منافقان به شهادت رسید.

نقیب با بیان این‌که قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در چهلمین روز شهدای قیام ۱۹ دی قم سرآغاز تداوم نهضت اسلامی شد، افزود: به گواه تاریخ در آستانه اربعین شهدای قم؛ مردم تبریز به دعوت علمای آن دیار حادثه‌ای را رقم زدند که مردم سراسر کشور آن حرکت را الگو قرار داده و به عنوان یک راهبرد مبارزاتی سرنوشت‌ساز به کار گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که قیام مردم تبریز تأثیر بسیار شگرفی در پیشبرد اهداف نهضت اسلامی و تضعیف پایه‌های رژیم پهلوی داشت، افزود: قیام ۲۹ بهمن تبریز نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی بود و نقشی سرنوشت‌ساز در پیروزی نهایی نهضت داشت./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات