۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۵۲۰۸۷
حجت‌الاسلام مؤمنی مطرح کرد؛

تناقض‌های آشکار در فعالیت‌ جریان شیرازی | از خط قرمز شهدا عبور نکنید

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به وجود تناقض در رویکردها و فعالیت‌های جریان شیرازی اشاره کرد و گفت: این جریان از یک طرف در مقابل هفته وحدت، هفته برائت جاری می‌کنند و از سوی دیگر در دفترشان با بزرگان اهل سنت عراق دیدار مراوده می کنند.
سیدحسین مؤمن سیدحسین مؤمن

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا فرقه شیرازی‌ها را فاقد سواد لازم فقهی و اصولی دانست و شبهات این فرد را بی‌اساس خواند و گفت: مرحوم شیخ انصاری(ره) در مسأله ولایت‌فقیه کتاب «مکاسب‌محرمه» نظریه ولایت‌فقیه را به‌صورت مطلقه قبول نمی‌کند اما در تقریراتش که بعدها بیان شد و در کتب و متون معتبر آمده قائل به ولایت مطلقه فقیه است.

وی ادامه داد: این فرد حتی رسائل و مکاسب را خوب نخوانده تا نسبت به این امر مطلع شود؛ ازاین‌رو بحث او در موضوع ولایت‌فقیه سست و بی‌پایه است، چراکه اگر فقیه ولایت نداشته باشد حق تصرف در امور حسبیه هم ندارد و بر اساس روایت «فرجِعُوا الی رُواتِ حدیثِنا» در زمان غیبت به فقیه جامع‌الشرایط ولایت داده شده است.

استاد حوزه علمیه قم  افزود: در این‌صورت این بیت که ادعای مرجعیت دارند و ولایت‌فقیه را قبول ندارند برچه اساسی در وجوهات و امور حسبیه تصرف می‌کنند؛ ازاین‌رو بحث ولایت‌فقیه از اصول مسلم است که تمام فقها به آن ملزم هستند و تنها اختلاف در مطلقه یا غیرمطلقه بودن آن است.

وی مقایسه رتبه قمه‌زنی با جسم و خون امام حسین(ع) را قیاسی باطل خواند و گفت: بحث قمه‌زنی را قیاس با خون سیدالشهدا کرده‌اند و گفته‌اند که احترام قمه‌زنی کمتر از خون و جسم سیدالشهدا نیست اگر دلیل این حرف را قیاس بگویند که قیاس در اینجا مع‌الفارق است و جای قیاس اولویت هم نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار خود با یکی از بستگان نزدیک این فرد که از او به‌ مرجعیت یاد می‌کند، گفت: به این آقا گفتم شما قائل به استحباب قمه‌زنی هستید، این چه استحبابی است درحالی‌که ایجاد نفاق و تفرقه می‌کند و خود شما هم تابه‌حال به آن عمل نکردید؛ ولی ایشان در پاسخ من صرفاً قمه‌زنی را امری قطعی و مستحب مؤکد خواند.

وی ادامه داد: استحباب باید با یک امری همچون مولوی یا ارشادی همراه باشد؛ هم‌چنان‌که توصیه معصوم به خواندن زیارت عاشورا دلیل استحباب آن است، لذا استدلال‌های فقهی و عقلی این فرد هیچ وجاهت علمی ندارد و فاقد ارزش علمی است؛ چراکه در روایات و سیره عملیه معصومین هیچ تأییدی بر قمه‌زنی نداریم.

بی ادبی در گفتار نشانه بی دینی است

وی با اشاره به اهانت‌های فرقه شیرازی‌ به علما گفت: طبق روایت «لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَه‏ » کسی که ادب و حیا ندارد دین و ایمان هم ندارد، این فرد تعابیر بسیار زشتی درباره علما به‌کاربرده است و با فرد بی‌ادب نمی‌توان گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام مؤمنی در ادامه گفت: وقتی آن فرد هتاک از امام خمینی(ره) با کلمات سخیف یاد می‌کند درحالی‌که مرجعیت امام قبل از مطرح‌شدن مرجعیت جریان شیرازی‌ در نجف تأییدشده و مسلم بود، نشان می‌دهد که این افراد ادبیات گفتاری مؤدبانه‌ ندارند و دارای وجاهت تقوایی که حتی بخواهیم درباره آن صحبت کنیم نیستند.

هجمه به دفاع مقدس از روی بی‌غیرتی است

استاد سطوح عالی و درس خارج حوزه علمیه درباره هجمه به دفاع مقدس گفت: بحث شهدا و دفاع مقدس خط قرمز انقلاب است و اگر کسی کمترین غیرت دینی را داشته باشد نسبت به شهدا حساس است.

وی امنیت جامعه و همین جریان شیرازی را حاصل خون شهدا دانست و گفت: اگر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم نبودند اکنون اینها هم از بین رفته بودند، در همین دهه جاری درحالی‌که داعش تا نزدیکی حرم حضرت زینب(س) آمده بود همین جریان دفترشان را تعطیل کردند؛ بنابراین انتقادهای کسی که برای نظام زحمتی نکشیده و فقط به‌دنبال منافع شخصی خود بوده است پذیرفتنی نیست.

رویکرد دوگانه جریان شیرازی

وی به وجود تناقض در رویکردها و فعالیت‌های این جریان اشاره کرد و گفت: این جریان از یک طرف در مقابل هفته وحدت، هفته برائت جاری می‌کنند و از طرف دیگر در دفترشان با بزرگان اهل سنت عراق دیدار و مراوده دارند و این مسائل همه قابل‌اثبات است.

حجت‌الاسلام مؤمنی درباره‌ پشت پرده این جریان گفت: این سخنرانی و هتاکی که هم‌زمان با ایام فتنه 96 اتفاق افتاد و شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به این فرقه آن‌ را رسانه‌‌ای کردند نشان‌ دهنده ارتباط معنادار این فرقه با بیگانگان است./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات