۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۵۵۱۹۸۰
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

جشن میلاد حضرت زینب ثوابی برابر با جشن میلاد حسنین دارد

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری گفت: پیامبر(ص) ثواب شادی در عید میلاد حضرت زینب(س) را برابر با شادی و برای حسنین(ع) دانستند.
حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم شامگاه دوشنبه در مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت زینب(س) به بیان نکات مهمی درباره جایگاه زن در اسلام پرداخت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَ مِن آیَاتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِّن أَنفُسِكُم أَزوَاجًا لِّتَسكُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَكُم مَّوَدَّةً وَرَحمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَومٍ یَتَفَكَّرُونَ» اظهار کرد: خانه زن و شوهر اگر قرار است خانه ای باشد که بیت یک انسان قرار گیرد و سپس فرزند در آن تربیت پیدا کند، رحمت و مودت باید در آن خانه وجود داشته باشد.

وی افزود: مودت به معنای «دوستی داغ» است و رحمت نیز «بزرگواری و گذشت» معنا شده است. مودت و عشق و کشش باید از جانب زن صادر شود و رحمت و گذشت و بزرگواری از جانب مرد وجود داشته باشد. از چنین منزلی شخصیتی مانند زینب کبری(س) تربیت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به جریان ولادت حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: فقیه، مورخ، مفسر قرآن، محدث بزرگ، مرحوم شیخ بهاءالدین که از اهالی جبل عامل بود، در شهرهای مختلف ایران درس خواند. ایشان می گوید «وقتی حضرت زینب(س) به دنیا آمد، قابله به امیرمؤمنان(ع) مژده داد که ناودان رحمت بر خانه شما جاری شد.» امیرمؤمنان(ع) بر این نعمت سجده کردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: حضرت زهرا(س) خطاب به امیرمؤمنان(ع) گفتند روی دخترم نام بگذارید. امیرمؤمنان(ع) فرمودند «من هرگز در نامگذاری فرزندانم بر پیامبر اکرم(ص) پیشی نگرفته ام. پیامبر اکرم(ص) در آن روز سفر بودند و وقتی بازگشتند، امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) به دیدار ایشان رفتند و درخواست کردند که آن حضرت برای فرزندشان نامی انتخاب کنند. پیامبر(ص) فرمودند «من در نامگذاری تو و فرزندانت از خدا پیشی نمی گیرم.»

وی ادامه داد: جبرئیل برای نامگذاری حضرت زینب(س) بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و حضرت پس از آن تکبیر گفتند و شدید اشک ریختند. وقتی علت را جویا شدند، فرمودند «برای عظمت نامی که خدا برای این کودک انتخاب کرده تکبیر می گویم.» شیخ بهایی نقل می کند که پیامبر(ص) فرمودند «به این کودک زین أب بگویید» یعنی این دختر در دنیا و آخرت زینت پدرش است. پیامبر(ص) در تبیین علت گریه خود نیز فرمودند «از خدا اجازه گرفتم به این کودک کنیه ای بدهم و خدا فرمود به او ام المصائب بگویید.»

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به بی سابقه بودن مصائبی که بر حضرت زینب(س) وارد آمد، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در وصف مصائبی که دیده بودند، فرموده بودند «مصائبی بر من وارد شد که اگر بر روز وارد می شد، آن را شب می کرد.» با این حال خداوند کنیه «ام المصائب» را به ایشان نداد؛ بر حضرت زینب(س) چه گذشت که خداوند این کنیه را به ایشان دادند؟

وی در پایان با بیان این که حضرت زینب(س) با وجود تمام روضه هایی که برای ایشان خوانده شده، هنوز شناخته نشده اند، تصریح کرد: پیامبر(ص) ثواب شادی در عید میلاد حضرت زینب(س) را برابر با شادی و برای حسنین(ع) دانستند. یعنی اجر احترام به حضرت زینب(س) به گونه ای است که با ثواب احترام به دو مرد که امام مسلمانان هستند و سید جوانان بهشت نام دارند، برابری می کند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات