۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۵۱۷۷۱
سخنران حرم رضوی:

معرفت بندگان نسبت به پروردگار با اطاعت رابطه مستقیم دارد

حجت الاسلام تاجی گفت: امام صادق(ع) فرمودند «انسان مالک خودش نیست و همه چیز متعلق به خداست.» کسی که به این مرحله از معرفت برسد که بداند هرچه دارد از خداست، مطیع محض اوامر و نواهی خدا می شود.
حجت الاسلام تاجی، امام جمعه چناران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه شهرستان چناران پیش از ظهر امروز در سخنرانی نیمروزی بارگاه منور رضوی که در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به مسأله «شناخت و معرفت» به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای بشر، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) خطاب به کمیل می فرمایند «قدم از قدم بر نمی داری مگر این که احتیاج به شناخت و معرفت داری.»

سخنران بارگاه منور رضوی با اشاره به لزوم شناخت مؤمن از زمانه حیاتش، گفت: زندگی و حیات ما در آخرالزمان واقع شده که بسیاری از مفسران در تفسیر سوره مبارکه «عصر» آن را در باب آخرالزمان دانسته اند که مردم در آن خسران می بینند. خسران به معنای سود نکردن نیست؛ به معنای ضرر کردن است. در این دوره انسان باید به دنبال علم و معرفت باشد تا ضرر نکند.

حجت الاسلام تاجی تصریح کرد: اسلام ما دینی بسیار زیباست اما افراد ملعونی هستند که اسلام را وارونه جلوه می دهند و آن را به عنوان یک دین خشونت طلب معرفی می کنند. در چنین شرایطی ما باید به گونه ای عمل کنیم که نگاه ها نسبت به اسلام اصلاح شود. اسلام دینی است که اولین آموزه اش «إقرأ باسم ربّک الّذی خلق» است.

وی افزود: اولین معرفت بر اساس همین آیه شریفه، معرفت نسبت به پروردگار متعال است که اگر چنین معرفتی را کسب کنیم، هرچه عبادات ما تداوم داشته باشد باز هم خسته نخواهیم شد. به همین دلیل بود که معصومان ساعت ها عبادت می کردند و از این لذت سیر نمی شدند.

حجت الاسلام تاجی خاطرنشان کرد: هدف از آفرینش انسان و جن عبادت الهی ذکر شده که مفسران مراد از آن را شناخت پروردگار قلمداد می کنند. همین جهان غربی که امروز به علم و پیشرفت خود می نازد، زمانی که علما و دانشمندان آن ها یا در زندان محبوس بودند یا سرشان بر دار بود، پیامبر اکرم(ص) فرمودند «طلب علم بر هر مرد و زنی واجب است.»

امام جمعه شهرستان چناران یادآور شد: مزیت آموختن علم این است که هیچ محدودیتی در آن راه ندارد؛ یعنی به رده سنی، جنسیت، جغرافیا و سایر مسائل محدود نشده است. اما آیا طلب علم فقط به معنای حضور در حوزه علمیه و یا دانشگاه است؟ خیر؛ امیرمؤمنان(ع) فرمودند «شایسته است که مؤمن در هر حالتی یا در حالم تعلیم باشد و یا در حال تعلم.»

وی در پایان تأکید کرد: امام صادق(ع) فرمودند «انسان مالک خودش نیست و همه چیز متعلق به خداست.» کسی که به این مرحله از معرفت برسد که بداند هرچه دارد از خداست، مطیع محض اوامر و نواهی خدا می شود. در چنین موقعیتی دیگر فرصت فخر فروشی و کبر نخواهد داشت./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات