۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۵۱۷۶۰
تولیت حوزه علمیه امام رضا:

علمی فراتر از تفکر نیست

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه تفکر نه تنها عقل بلکه فطرت را هم بیدار می‌کند، گفت: علمی فراتر از تفکر نیست و معرفت با تفکر میسر می‌شود.
آیت الله رشاد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: علم غیر از حفظ کردن است.

وی افزود: درک و فهم غیر از علم است، آنچه انسان از منابع و آثار دیگران دریافت می‌کند آنان را حفظ می‌کند. اما تفکر مایه تولید علم است و کسی که از رهگذر تفکر به حقایق دست پیدا می‌کند او در حقیقت بالاترین مرتبه علم را دارد و مالک آن علم است.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: براساس فقه شیعی و بر مبنای پذیرش مالکیت فکری کسی که دانش دیگران را فرا گرفته باشد و دیگری نیز از او دریافت کند بودن آنکه به اصل مالک علم ارجاع دهد این فرد تخلفی نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: مالکیت علمی آنجایی مراعات نشده که شخصی ابداع فکر کرده باشد اما از او نقل و ارجاع نشود و سرقت ادبی صورت بپذیرد و این امر شرعی نبوده و به معنای نقض مالکیت فکری است.  

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: انسان تا زمانی که خود مالک معرفت و تولید کننده علم نباشد در حقیقت دارنده و مالک آن نیست؛ بنابراین به معنای واقعی کلمه نمی‌توان آن فرد را عالم خطاب کرد بلکه او حافظ است.

استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه حافظان علم دانش‌شان براساس تفکر نیست، گفت: تفکر مایه تعمق در فهم و درک حقایق و تولید معارف است از این رو بدون تفکر علم تولید نمی‌شود. طریق دریافت حقایق تفکر است زیرا تفکر نه تنها عقل بلکه فطرت را هم بیدار می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه وحی و سنت نیز با تفکر درک می‌شود، خاطرنشان کرد: در جریان تفکر است که قضایای یافته شده از طریق وحی و سنت مقدمه علوم جدید قرار می‌گیرد بنابراین عالم کسی است که مولد علم باشد و تولید معرفت جز به طریق تفکر میسر نمی‌شود از این رو دانش و علمی فراتر از تفکر نیست./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات