۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۴۶۴۴۷
یادداشت طلبگی؛

راه‌اندازی مجدد تلگرام؛ بی‌اعتمادی به توان داخلی

در صورت حمایت و ارتقای پیام رسان های ایرانی، هم شاهد اشتغال بیشتر در فضای مجازی هستیم و هم وابستگی مردم به تلگرام کم شده و هم زمینه فعالیت کانال‌های آشوبگر و ضداخلاقی گرفته می‌شود
تلگرام

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی قیاسی، پژوهشگر حوزه علمیه قم با ارسال یادداشتی به این خبرگزاری به بررسی راه اندازی مجدد شبکه مجازی تلگرام پرداخت که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می شود.

این روزها پس از فیلتر تلگرام به دستور شورای عالی امنیت ملی انتقادات زیادی به فیلتر شدن این شبکه اجتماعی شد، از نابود شدن اشتغال بسیاری از شاغلین در این فضا تا تعهدات دولت به مردم برای جلوگیری از فیلتر شبکه های اجتماعی از جمله این انتقادات بود.

اما دلایل تبدیل شدن تلگرام به یک تهدید که موجب فیلتر شدن آن شد چیست و راه مقابله صحیح با آن آیا فیلتر کردن این شبکه اجتماعی هست و یا راه های دیگری برای جلوگیری از تبعات اجتماعی آن وجود دارد.

اولین آسیب پیام رسان تلگرام این است که سرور های آن در خارج از کشور بوده و اطلاعات مردم ایران در خارج از کشور ذخیره شده و در اختیار بیگانگان است که این آسیب بسیار جدی در حوزه اطلاعاتی و امنیتی است و می تواند زمینه خطرات امنیتی زیاد برای کشور و مردم باشد و بسیاری از کشورهای حتی کوچکتر از ایران بر این مهم واقف بوده و زودتر به فکر افتاده و اجازه خروج اطلاعات مردمشان از کشور را ندادند و به عبارت دیگر می توان تلگرام را ابزار جاسوسی آنلاین بیگانگان دانست حال اگر آن کشور بیگانه دشمن ملت ایران هم باشد جای تأمل بیشتری دارد.

دومین آسیب این است که در این پیام رسان از آنجا که دشمنان ایران هم بر آن سیطره دارند کانال های آشوبگر و دروغ پرداز و زمینه سازان ناآرامی های خیابانی حضور فعال دارند که هیچ کشوری اجازه حضور فعال و رسمی به زمینه سازان آشوب در کشورشان را نمی دهند و امروز باید از شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی سوال کرد چطور به چنین کانال هایی تاکنون اجازه فعالیت رسمی داده شده است تا در حال حاضر که کشور شاهد ناآرامی شده است به فکر فیلترینگ بیافتند؟ یکی از دلایل این فعالیت‌های آشوبگرانه به صورت آزاد همان سیطره دشمنان ایران بر این پیام رسان است.

در کنار دو آسیب یادشده تبدیل شدن تلگرام به برترین شبکه پیام رسان در ایران در سایه غفلت و عدم توجه به پیام رسان های داخلی سبب شد تا اشتغال و درآمد جمعیت قابل توجهی از مردم وابسته به فعالیت تلگرام شود که امروز بیشترین انتقاد به فیلتر تلگرام توسط این افراد صورت می‌گیرد.

با این اوصاف راه صحیح مقابله با تلگرام تمسک به فیلترینگ نیست؛ بلکه قبل از آن مسئولان باید به جوان مؤمن انقلابی اعتماد کنند و پیام رسان های داخلی را که حاصل زحمات این جوانان است از نظر کیفی به خصوص در جهت ارتقای سرورها و افزایش سرعت حمایت کنند و در حوزه ی برندینگ و جایگزین شدن این پیام رسان ها به آن ها کمک کنند.

یکی از دلایلی هم که بخشی از مردم را پس از فیلتر تلگرام به جای رفتن به سمت پیام رسان‌های ایرانی به سمت فیلتر شکن برد ، همین سرعت و کیفیت پایین بود که حاصل عدم حمایت نهادهای ذی ربط از این پیام رسان های ایرانی است.

در صورت این حمایت و ارتقای این پیام رسان های ایرانی هم شاهد اشتغال بیشتر در فضای مجازی هستیم و هم وابستگی مردم به تلگرام کم شده و هم زمینه فعالیت کانال‌های آشوبگر و ضداخلاقی گرفته می‌شود و خود به خود تلگرام از سبد نرم افزارهای اندرویدی مردم حذف می‌شود آنچنان که واتس آپ و وایبر بدون فیلتر شدن حذف شدند.

گفتنی است، سرویس فرهنگی اجتماعی رسا به سبب اهمیت مسأله چگونگی فعالیت شبکه‌های اجتماعی وارداتی، تلاش می کند نظرات متفاوت حوزویان و کارشناسان را در این زمینه جویا شود تا بتوان در فضای گفت و گو، درباره آسیب ها و فرصت های راه اندازی مجدد شبکه اجتماعی تلگرام سخن گفت./۹۱۸/پ۲۰۰/س

ارسال نظرات