۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۴۶۲۸۵
آیت الله مظاهری:

درک عارفانه محضر اهل بیت نشانه عاقبت بخیری است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که درک عارفانه محضر اهل بیت(ع) در دنیا و آخرت نشانه عاقبت بخیری است، گفت: باید به گونه ای باشیم که در لحظه مرگ امیرمومنان(ع) را با چهره ای گشاده ملاقات کنیم.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بالاترین ذکرالله مکالمه با خداوند تحت عنوان کلام الله است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و نود و نهم که می فرماید«ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه در ارتباط با فریضه حج است؛ ایام تشریق مربوط به چند روزی است که حاجیان در منا حضور دارند، نور خداوند در این ایام جلوه می کند و از طرفی ماه در این ایام کامل می شود.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: حاجی موفق آن کسی است که در ایام تشریق یک دور قرآن را تلاوت کند؛ معناهای زیادی برای ذکرالله وجود دارد ولی بالاترین معنا برای آن مکان مقدس به واسطه مکالمه ای تحت کلام الله انجام می گیرد که انسان مؤمن با گوش دلش صدای خداوند را می شنود.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: راز و نیاز کردن با خداوند و دعا کردن نیز از سوی قرآن و عترت بسیار سفارش شده است؛ قرآن می فرماید بهترین صحبت ها، صحبت کردن با خداوند است؛ ذیل این آیه متوجه می شویم دعا باید برای دنیا و آخرت به صورت توأمان باشد، بزرگان برای آبادی آخرتشان بیشتر دعا می کرده اند تا آبادی دنیایشان.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: انسان عاقبت بخیر کسی است که هم از دنیا بهره برده و هم از آخرت؛ دعایی که خداوند در آیه دویست و یکم سوره بقره که می فرماید«وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» آموزش داده است بسیار خوب و موثر است، حسنه در روایتی به معنای همسر خوب است، حتی روایتی دیگر بیان می دارد فرزند صالح یکی دیگر از مصادیق حسنه است، دنیا و آخرت باید به صورت توأمان آباد باشد.

وی با بیان این که درک عارفانه محضر اهل بیت(ع) در دنیا و آخرت نشانه عاقبت بخیری است، اضافه کرد: باید به گونه ای باشیم که در لحظه مرگ امیرمومنان(ع) را با چهره ای گشاده ملاقات کنیم و در آخرت نیز در محضر اهل بیت(ع) باشیم که این یکی از معناهای عاقبت بخیری است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: زمان در عالم برزخ بر اساس وضعیت شخص می گذرد، منقول است فردی که سال های زیادی از زمان مرگش گذشته بوده است از سوی حضرت عیسی(ع) زنده شد و در پاسخ به حضرت عیسی(ع) که به او فرمود چند سال از زمان مرگ تو می گذرد عرضه داشت، مدت زیادی نیست که از دنیا رفته ام و در معیت حورالعین بودم که شما من را از جایگاهم فرا خواندید، سپس حضرت عیسی(ع) به سراغ مرد جوانی رفتند که زمان زیادی از مرگش نگذشته بود و سؤالشان را تکرار کردند، آن جوان پاسخ داد مدت زمان زیادی از مرگ من می گذرد و در حالی که نتوانستم پاسخگوی سوالات نکیر و منکر باشم، گرز آتشینی بر من وارد شد و وارد جهنم شدم.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان تصریح کرد: حسنه در دنیا مصادیق زیادی دارد و نتیجه آن در آخرت نمایان می شود، اوقات انسان باید با یاد خداوند پُر شود که این بالاترین لذت ها است./۸۶۷/پ202/ب1

ارسال نظرات