۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۴۴۹۳۵
استاد درس خارج حوزه:

تمدن سازی اسلامی مبتنی بر نهادینه سازی مکارم اخلاق در جامعه است

آیت الله امین خراسانی گفت: اگر حوزه های علمیه مکارم اخلاق را میان آحاد مردم نهادینه کنند، کشور در مسیر تمدن سازی اسلامی گام برمی دارد.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد امین خراسانی در جلسه اخلاق عمومی به تبیین اسرار نماز پرداخت و گفت: مرحله اول سیر به سوی فهم اسرار نماز این است که شخص بداند افعال و ذکرهای نماز را برای مدح و ستایش پروردگار انجام می دهد و در این عرصه حضور قلب داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان باید با ممارست بر عبادات خالصانه، آرام آرام سعی کند به مدارج عالیه برسد و پیام اصلی آنها را درک کند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که انسان قادر نیست آنگونه که شایسته است حمد و ستایش خداوند را به جا بیاورد، ابراز کرد: همه کمال و زیبایی ها در این دنیا تجلی کمال نامحدود پروردگار است، بنابراین اینکه انسان در نماز می گوید «الحمدلله» از آن جهت است که به درگاه ایزدی عرض کند «همه مدح و ستایش ها مخصوص خداوند است».

آیت الله امین خراسانی خاطرنشان کرد: اگر انسان مفهوم نماز را دریابد به یقین برکات زیادی در زندگی دنیوی و اخروی شامل حالش خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: امروزه برخی افراد هنگامی که به نماز می ایستند از روی عادت یک سری ذکرها و فعل هایی را انجام می دهند و هیچگونه توجهی به معنا و مفهوم آن ندارند، از این رو علت آنکه برای افراد، آن آثار و پیامدهای مثبتی که از نمازخواندن باید ایجاد شود، صورت نمی پذیرد این است که نماز آن فرد از معنویت و مفهوم تهی است؛ بر این اساس اگر عبادات ما خالصانه باشد قطعاً اثرات معنوی و مادی آن را در زندگی مشاهده خواهیم کرد.

ضرورت تبیین مفهوم عبادات برای جامعه

وی با بیان اینکه در فقه تنها دانستن احکام شرعی و شروط صحت و بطلان نماز بحث شده است، خواستار شد: امروزه باید به دنبال تبیین مفهوم و اسرار عبادات باشیم تا بدانیم چگونه نماز بخوانیم تا به وسیله آن سعادتمند شویم.

آیت الله امین خراسانی با تأکید بر اینکه قرآن کریم نماز را«ناهی از فحشا و منکر» نامیده است، تصریح کرد: متأسفانه امروزه این اصل ارزشی مورد غفلت قرار گرفته است و الزامی است که در جهت تبیین آن تلاش کنیم؛ نماز باید به گونه ای خوانده شود که انسان را از ارتکاب گناهان بازدارد و زمینه عروج و ارتقای معنوی انسان را فراهم کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امروزه ضروری است افزون بر تبیین احکامی که انجام آنها جسم و ظاهر نماز را باطل می کند به بیان مواردی بپردازیم که روح و باطن نماز را زایل می سازد.

نماز جمعه، جایگاه به پرواز درآمدن نمازگزاران

وی نماز جمعه را جایگاه به پرواز درآمدن نمازگزاران معرفی کرد و عنوان داشت: کسی باید در جایگاه امامت جمعه قرار گیرد که از معنویت برخوردار بوده و صاحب نفس باشد تا بتواند میان شنونده و پروردگار در حین ایراد خطبه انس برقرار کند.

آیت الله امین خراسانی بر لزوم انتخاب استادان و معلمان متخلق به اخلاق تأکید کرد و اظهار داشت: محور گزینش استادان باید دائرمدار اخلاق باشد، چراکه روحیات و اخلاق استاد، خواه یا ناخواه در شکل گیری هویت شاگردان تأثیرگذار خواهد بود.

تمدن سازی اسلامی مبتنی بر نهادینه سازی مکارم اخلاق در جامعه است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه جهان برای کسب معارف الهی به ایران چشم دوخته است، بیان کرد: مردم عصاره فضائل اخلاقی را در حوزه های علمیه جستوجو می کنند، بر این اساس حوزه ها باید در زمینه اخلاق پیشگام باشند؛ اگر حوزه های علمیه بتوانند مکارم اخلاق را میان آحاد مردم نهادینه کنند، کشور در مسیر تمدن سازی اسلامی گام برمی دارد و بسیاری از معضلات اجتماعی در جامعه برطرف می شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات