۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۴۴۱۱۴
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز:

وحدت حوزه و دانشگاه پیوند علم و دین است

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز با بیان اینکه اهتمام به وحدت حوزه و دانشگاه نشان از تیزبینی امام راحل دارد، پیوند حوزه و دانشگاه را در پیوند علم و دین برشمرد.
حجت الاسلام رحیم سیاح، استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام رحیم سیاح، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه شناخت ارگان های تأثیرگذار فرهنگی در جامعه ار خصائص و تیزبینی های امام راحل است، عنوان داشت: حوزه و دانشگاه دو ارگان مهم فرهنگی هستند که امام توجه خاصی به آنها داشت و با شهادت دکتر مفتح جرقه های وحدت حوزه و دانشگاه روشن شد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهمترین سؤال مطرح شده درباره وحدت حوزه و دانشگاه این است که آیا از این طریق می خواهیم فضای دانشگاه را حوزوی کنیم و یا اینکه دانشگاه را وارد فضای حوزه کنیم؟ حال آنکه این وحدت به معنای حوزوی کردن دانشگاهیان و دانشگاهی کردن حوزویان نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز ادامه داد: مراد از وحدت حوزه و دانشگاه استفاده ار نقاط مثبت دو ارگان است به این معنا که نقاط مثبت دانشگاه از قبیل متدها و روش های تحقیق و پژوهش، استفاده از علوم و زبان های جدید را در حوزه پیاده سازی کنیم.

حجت الاسلام سیاح تصریح کرد: منظور از آشنایی حوزویان با دانشگاهیان آن است که سنت ها، اخلاقیات، معنویات، معیارهای اساسی در حقیقت علوم طبیعی و مادی را معرفی کنیم و با این اوصاف پیوند حوزه و دانشگاه در واقع پیوند علم و دین است.

وی پیوند حوزه و دانشگاه را در راستای نزدیکی پیوند علم با دین بیان کرد و افزود: وجود دفتر نهاد رهبری و مؤسسه های فرهنگی در دانشگاه ها نقش بسیاری را در اسلامی کردن دانشگاه ها ایفا می کنند؛ چنان که آشنایی دانشگاه ها با مفاهیم دینی و پیاده سازی اخلاق، معرفت و شناخت عمیق دین در میان دانشجویان، در اسلامی سازی فضای دانشگاه ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پی بردن به حقیقت علوم انسانی و درک و اشراف درست بر ایدئولوژی چنین علومی کمک شایانی به ما خواهد کرد تا بدانیم در ماورای علوم طبیعی و تجربی و دانشگاهی چه اهدافی مدنظر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز هدف بسیاری از علوم طبیعی و تجربی را شناخت زندگی متعالی و مدینه طیبه ای دانست که انسان را به خداوند نزدیک می سازد؛ از این رو حوزه علمیه توانایی القای چنین نگاهی به حوزویان را دارا است.

حجت الاسلام سیاح در این باره که آیا دانشگاه ها و دروس دانشگاهی به سوی اسلامی شدن حرکت می روند، گفت: متولیان امور حوزه و دانشگاه در این باره بررسی های لازم را انجام دهند و برنامه ریزی های منسجم و هدایت دانشجو به سوی دروس متعالی و روشنگری ها کمک بسیار شایانی در اسلامی شدن دانشگاه ها خواهد داشت./9456/ت303/ب1

ارسال نظرات