۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۴۳۸۹۵
مولوی سلامی:

وظیفه مهم حوزه و دانشگاه، احیای فرهنگ و تمدن اسلامی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه مهم حوزه و دانشگاه در درجه اول احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و در درجه دوم انتقال این فرهنگ به نسل‌های آینده است.
مولوی سلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، مولوی نذیراحمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری امروزدر همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از یک جدایی و تفرقه حکایت دارد؛ چرا که وحدت ناشی از تفرقه است.

وی با اشاره به متون دینی بیان کرد: وقتی به متون دینی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم‌که تصور جدایی علوم حوزوی و علوم دانشگاهی، تصوری باطل است؛ زیرا علم عبارت از یک حقیقت و صداقت است.

مولوی سلامی ادامه داد: آیه اول نازل شده بر پیامبر با ترکیب نحوی خاص و فضایی عجیب به وجود آمد؛ این آیه پیغام علم و دانش را در خود جای داده و اگر در آن فضای مملو از افراد بی‌سواد نبود کسی فکر نمی‌کرد اولین پیام خدا به بشر علم باشد؛ زیرا بزرگترین افتخار در آن فضا قتل و غارت بود.

وی با تأکید بر اینکه از میان همه ادیان، ارزش و بهایی که اسلام برای علم قائل است هیچ جا یافته نشده است ابراز داشت: عدم تقسیم علوم حوزوی و دانشگاهی در تعمیم مفعول حذف شده در آیه اول سوره علق مشخص است؛ یعنی خطاب می‌کند که همه علوم را فرا بگیرید.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: علومی که امروز هم در دانشگاه و هم در حوزه تقسیم شده‌اند نیاز بشر را تأمین می‌کنند؛ اگر حوزه از قول خدا سخن می‌گوید دانشگاه نیز از افعال خدا سخن‌می‌گوید.

وی در ادامه روند ایجاد تصور جدایی علوم حوزوی و دانشگاهی را تشریح و عنوان کرد: بعد از قرن ۱۷ میلادی و با آغاز رنسانس، سکولاریسم به وجود آمد، علم واحد را به دو بخش حوزوی و دانشگاهی تقسیم کرد و سعی داشت که دین و دنیا یا سیاست و دین را از هم جدا کند.

مولوی سلامی با بیان اینکه در قرون وسطی اسلام به تعالی علمی رسیده بود اظهار داشت: در آن زمان که غرب در جهالت بود دانشمندان مسلمان تمام علوم در ابداع کرده بودند اما امروز این علوم در غرب پرورش پیدا کرده است؛ مبتکر اصول علم، مسلمین بودند اما امروز غربی‌ها روی آن اصول کار کردند و به جایی رسیدند که ما در همان علوم تابع غرب شویم؛ در حالی باید برعکس می شد اما به دلیل عدم دقت و عدم احساس مسؤولیت این اتفاق رخ داد.

وی در مورد رسالت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وظیفه مهم حوزه و دانشگاه در درجه اول احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و در درجه دوم انتقال این فرهنگ به نسل‌های آینده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به وجود بحران هویت در میان مسلمانان و لزوم حل آن از سوی حوزه و دانشگاه اشاره کرد و اذعان داشت: ما از بحران هویت ناشی از عدم توجه به فرهنگ اسلام رنج می‌بریم؛ به طوری که دیگر نمی‌توان مسلمان و غیرمسلمان را تشخیص داد به گونه ای که متأسفانه هرکس به لباس غرب دربیاید فرهیخته شناخته می‌شود./831/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات