۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۴۳۳۱۲
امام جمعه بابل تأکید کرد؛

ضرورت طراحی ارتباط معنادار بین آموزش و پژوهش در حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین روحانی همراه نبودن آموزش و پژوهش را ایراد مهم در نظام آموزشی بیان کرد و گفت: با ارتباط معنادار میان امور آموزشی و پژوهشی، مفاهیم منتقل شده ثبات و پایداری بیشتری پیدا می کند و آثار ماندگارتری پدید می آید.
امام جمعه بابل در جشنواره علامه حلی مازندران امام جمعه بابل در جشنواره علامه حلی مازندران امام جمعه بابل امام جمعه بابل در جشنواره علامه حلی مازندران امام جمعه بابل در جشنواره علامه حلی مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان مازندران در سالن شهید آوینی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، جشنواره علامه حلی را سرآغاز یک حرکت جدید در زمینه پژوهش در حوزه های علمیه دانست و گفت: خوشبختانه جشنواره علامه حلی موجب توجه مدارس علمیه به تحقیق و نگاه پژوهش محور با تولید آثار برجسته شده است که مازندران نیز با برگزاری دومین دوره استانی این جشنواره در این زمینه قدم های خوبی  برداشت.

وی پژوهش را موجب پاسخگو شدن حوزه های علمیه به مسائل روز جامعه بیان کرد و افزود: توجه به امور پژوهشی موجب رشد فعالیت های علمی مدارس علمیه می شود و زمینه را برای نگاه کنجکاوانه و جست و جو در منابع مختلف برای دستیابی به نتیجه هموار می کند.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(س) افزایش سطح مطالعه و بالا رفتن ضریب آن را از دیگر دستاوردهای جشنواره علامه حلی بیان کرد و اظهار داشت: در گذشته طلاب اهتمام بیشتری به امور پژوهش داشتند اما در سالیان اخیر توجه به پژوهش در حوزه های علمیه کمرنگ شد که با برگزاری جشنواره علامه حلی دوباره فضای پژوهشی شتاب گرفت.

وی ادامه داد: همراه نبودن آموزش با پژوهش ایراد بزرگی محسوب می شود و مدرک گرایی و عدم عمق و اشراف در مسائل مختلف را پدید می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به دستاوردهای همراه شدن آموزش با پژوهش پرداخت و تاکید کرد: با ارتباط معنادار میان امور آموزشی و پژوهشی مفاهیم منتقل شده ثبات و پایداری بیشتری پیدا می کند و آثار ماندگارتری برجا می‌گذارد.

وی خواستار ادغام شیوه آموزشی با پژوهشی شد و خاطرنشان کرد: نباید امور آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه دو بخش جداگانه دیده شوند و در صورت ترکیب شدن این دو و همگرایی مناسب، یک اثر معجزه آمیز برای متعلم پدید می آید.

امام جمعه بابل به دیگر اثر ترکیب آموزش با پژوهش پرداخت و گفت: با به وجود آمدن یک اثر برجسته پژوهشی، سرمایه ارزنده ای برای آیندگان پدید می آید که در کنار خلق آثار روحی و معنوی و توانمندسازی پژوهشگر در ارتقای سطح علمی نیز موثر است.

وی افزود: ما مدیون قلم‌های علمایی هستیم که در طول تاریخ آثار برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف برای ما و نسل‌های آینده به یادگار گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی موضوع شناسی را یکی از موارد مهم در حوزه پژوهش بیان کرد و اظهار داشت: پژوهشگران با شناخت درست از نیازهای جامعه موضوع هایی را دستمایه آثار پژوهشی خود قرار دهند که برای جامعه مفید و اثرگذار است.

وی اولویت بندی در امور پژوهشی به ویژه در زمینه پایان نامه نویسی را یادآور شد و تاکید کرد: مسؤولان حوزه پژوهشی با شناسایی موضوع های مورد نیاز جامعه و موارد بر زمین مانده آن را به پژوهشگران برای ارائه راه حل پیشنهاد دهند./1313/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات