۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۵۴۳۳۰۰

چند خبر کوتاه از آستان مقدس حضرت معصومه

رونمایی از فهرست گنجینه قرآن های چاپی آستان مقدس با حضور وزیر فرهنگ ارشاد، انتصاب هادی محمود نژاد به عنوان معاون اجرایی آستان مقدس و جمع آوری دو میلیون ۹۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های تخصصی قم از مهم ترین اخبار آستان مقدس حضرت معصومه(س) است.
استقبال از   ورود نمادین کاروان حضرت معصومه (س) به قم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم ظهر امروز در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی به همراه تجلیل از خادمان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و محمدمهدی شجاعی دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در این مراسم سخنرانی کردند.

همچنین، در راستای برگزاری همایش مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مشارکت داشتند.

لازم به ذکر است، در این همایش از کتاب فهرست گنجینه قرآن‌های چاپی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) که به کوشش علی آسترکی تهیه شده است، و چهار اثر دیگر به عنوان دستاوردهای کتابخانه‌های تخصصی استان قم رونمایی شد.

جمع‌آوری دو میلیون و 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های تخصصی استان قم

شجاعی، دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم صبح امروز در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اینکه جای کتاب را هیچ چیز دیگری نمی‌گیرد، اظهار کرد: کتاب در آموزه‌های دینی نیز جایگاه مشخصی دارد و روایات مختلفی در مورد اهمیت مطالعه و تحقیق بیان شده است.

دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم به برخی از کتابخانه‌های برجسته جهان اسلام اشاره کرد و افزود: با تشکیل حوزه‌های علمیه در شهرهای مختلف کتابخانه‌های بزرگ نیز در این شهرها دنبال شد که شهر مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های مختلف از جمله کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی در شهر قم وجود دارد، تصریح کرد: با راه‌اندازی پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کتابخانه‌های تخصصی نیز در استان قم توسعه یافت و اکنون کتابداران راه پژوهشگران را هموار نموده و آخرین دستاوردهای علمی را به محققان و پژوهشگران ارائه می‌دهند.

شجاعی با تاکید بر اینکه مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: با تشکیل ساختار جدید نخستین مجمع مکتا را در سال گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد و آیین‌نامه مورد نیاز را به تصویب رسید.

وی از برگزاری نشست‌های مختلفی علمی توسط مجمع مکتا یاد کرد و گفت: اکنون دو میلیون و 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های تخصصی استان قم وجود دارد و در اختیار عموم محققان و پژوهشگران است.

شجاعی ضمن تقدیر از حمایت شخصیت‌های مختلف حوزوی از مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی در راستای رسیدن به افق‌های مورد نظر گام برداریم.

معاون اجرایی جدید آستان حضرت معصومه(س) معرفی شد

آیت الله سید محمد سعیدی طی حکمی ضمن تقدیر از خدمات محمد جواد جهانگیرزاده، مهندس هادی محمودنژاد را به عنوان معاون اجرایی آستان مقدس منصوب کرد.

تولیت آستان مقدس در حکم معاون اجرایی آستان مقدس، اولویت‌بندی طرح‌ها و جدیت در توسعه‌ فعالیت‌های اجرایی و عمرانی، اهتمام در غبطه وقف، حفظ املاک و موقوفات، دقت در تنظیم قراردادها با رعایت ملاحظات حقوقی و تلاش مستمر در خدمات‌رسانی شایسته به زائرین و مجاورین آستان مقدس را از اهم وظایف این معاونت تعیین کرد.

بر اساس این گزارش، متن حکم آیت الله سعیدی خطاب به مهندس محمودنژاد، معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بدین شرح می باشد:

نظر به تعهد، شایستگی و سوابق جنابعالی، به موجب این حکم، برای مدت 1 سال، به عنوان معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام منصوب می‌شوید.

اهم وظایف آن جناب، اولویت‌بندی طرح‌ها و جدیت در توسعه‌ی فعالیت‌های اجرایی و عمرانی، اهتمام در غبطه وقف، حفظ املاک و موقوفات، دقت در تنظیم قراردادها با رعایت ملاحظات حقوقی و تلاش مستمر در خدمات‌رسانی شایسته به زائرین و مجاورین آستان مقدس می‌باشد.

لازم می‌دانم از زحمات و خدمات ارزشمند برادر ارجمند، جناب آقای محمدجواد جهانگیرزاده که پس از سال‌ها خدمت در این آستان شریف به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند، قدردانی نمایم.

امید است با استعانت از خداوند متعال و عنایات بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، با بهره‌گیری از تجربیات و ظرفیت‌ها، هم‌فکری با صاحب‌نظران و هماهنگی با سایر معاونین و مسئولان، در خدمتگزاری به آستان مقدس موفق باشید؛ ان‌شاءاله.

مسؤولان ملی نسبت به جایگاه فرهنگ قم نگاهی ویژه داشته باشند

سید موسی حسینی کاشانی صبح امروز در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اینکه با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی حمایت از حرکت‌های مردم در عرصه فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در این همایش به دنبال معرفی مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم هستیم که در سال 93 شکل گرفته و اکنون به جایگاه مطلوبی نیز رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های کلی نظام اسلامی باید در حوزه‌های مختلف فرهنگی حرکت‌های خود را دنبال کنیم، اضافه کرد: امیدواریم مسؤولان ملی نسبت به جایگاه فرهنگ در شهر مقدس قم نگاهی ویژه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری را به خود اختصاص داده است که امیدواریم با مشارکت مجموعه‌های مختلف بتوانیم در راستای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها گام برداریم./968/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات