۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۵۴۳۰۰۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

سیستم هوشمند مساجد روشی نوین برای تبیین آموزه های دینی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بهره وری از سیستم هوشمند مساجد با نگاه تبلیغی و نه دید اقتصادی انجام گیرد تا معارف دین و معارف اهل بیت در مساجد به صورت نوین، به روز و تاثیرگذار مطرح شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی عصر امروز در مراسم افتتاح سیستم هوشمند مساجد در مسجد قبای ارومیه ضمن اشاره به اهمیت مساجد در دین اسلام گفت: مساجد به عنوان پایگاه های دین در اسلام از مسائل اساسی مورد تاکید است چنانچه در هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه، نخستین اقدام ساخت مسجد النبی بود.

وی ادامه داد: در دین اسلام مساجد به اندازه ای مهم و مقدس هستند که انسان باید پاک و پاکیزه وارد شود و در مساجد نام و یاد خداوند نهادینه می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اینکه در روایات آمده است که هر کسی مسجدی به اندازه لانه پرنده ای بسازد خداوند در روز قیامت برای او قصری بهشتی خواهد داد، منظور این است که اگر انسان در ساخت مساجد قدم کوچکی بردارد در محضر خداوند اقدامی بااهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که نباید از یاد ببریم آباد کردن مساجد است، یکی از مصادیق آباد کردن، آباد کردن ظاهری و فیزیکی است و مصداق دیگر آباد کردن حضور در مساجد است که بر همه ما وظیفه است که در این راه قدم برداریم.

امام جمعه ارومیه به سیستم هوشمند مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: این سیستم از دو جهت اهمیت دارد، اول اینکه جلوی اسرافی که در مجالس ترحیم در مساجد اتفاق می افتد، گرفته می شود و به این وسیله می توانیم به نوعی از هدر رفت سرمایه کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دوم اینکه با این زمینه و امکانات می توان بحث معنویت، عمران و آبادانی مسجد را در زمینه محتوا، مفهوم و معنا بالا برده و آیات و روایات اهل بیت را در این سیستم برای نمازگزاران به نمایش گذاشته شود و هنگامی که سخنران به بیان آیات و روایات می پردازد متن آیات و روایات در مقابل چشمان مستمعین قرار بگیرد که به طور حتم در تبیین مبانی دین تاثیرگذار خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:  این سیستم صرفاً مختص به تبلیغ و بیان تسلیت و تعزیت در مجالس ترحیم نشود و از این امکان برای نشر مبانی دین بهره گیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: بهره وری از این سیستم با نگاه تبلیغی و نه دید اقتصادی انجام گیرد تا معارف دین و معارف اهل بیت عصمت و طهارت در مساجد به صورت نوین، به روز و تاثیرگذار مطرح شود‌. 

وی ادامه داد: خداوند در قرآن به پیامبر می فرمایند: "آن مسجدی که از اول با تقوا بنا شود، سزاوار است که به این گونه مساجد بروی"، عرضم این است که این کاری که انجام می گیرد از اول با نیت تقوا باشد و به این خاطر این طرح افتتاح شود که معارف دین و اهل بیت در مساجد بیشتر بیان شود و به این وسیله تقوا و معنویت را در مساجد بیشتر تبلیغ و نهادینه کنند.

گفتنی است، سیستم هوشمند مساجد با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، مسؤول رسیدگی به امور مساجد استان و جمعی از مدیران و مسوولان فرهنگی استان افتتاح شد./۹۳۶/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات