۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۲۴۳۰
آیت الله مهدوی:

افتخار کردن به مدرک و مسؤولیت انسان را از یاد خداوند غافل می کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تشریح مفهوم تکاثُر، گفت: اگر کسی چند مدرک یا چند مسؤولیت داشته باشد و به آن ها افتخار کند، به تکاثر مبتلا شده است و در این شرایط این مدارک و مسؤولیت ها عامل غافل شدن او از یاد خداوند خواهد بود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: خدمات انسان نباید برای خودش مایه فخر فروشی به دیگران باشد.

وی در ادامه مبحث دلایل ایجاد غفلت و راهکاری های درمان غفلت افزود: یکی از مسائلی که می تواند انسان را از یاد خداوند غافل کند، تکاثر است، تکاثر هم می تواند در موضع مادی و حسی جریان یابد و هم می تواند در موضع غیر حسی ایجاد شود، البته علمای علم اخلاق در موضع غیر حسی این مسأله صحبت نکرده اند به همین دلیل برای بنده نیز سخت است که بتوانم راجع به آن صحبت کنم.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: تکاثر در موضع حسی در جمع آوری مال نمایان می شود چرا که کاملاً قابل لمس است و این مسأله می تواند سبب غفلت برای انسان شود؛ تکاثر در مواضع حسی قابل لمس است ولی در مواضع غیر حسی و نادیدنی کمتر قابل لمس است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: تکاثر در موضع حسی در یک کلام به معنای فخر فروشی است؛ فخر فروشی در اثر توهم خودبرتر بینی ایجاد می شود، انسانی که به کمالی می رسد متواضع می شود، افتخار کردن به داشتنی که دیگران از آن بی بهره هستند، سبب غفلت می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیات ابتدایی سوره تکاثر که می فرماید«أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ» خاطرنشان کرد: در صدر اسلام دو قبیله با یکدیگر نزاع داشتند بر سر این موضوع که کدام یک قوی تر و از دیگری برتر است به همین سبب تعداد هر قبیله را شمارش می کردند و با یکدیگر به مجادله می پرداختند، یک قبیله می گفت تعداد افراد قبیله ما بیش تر است و یک قبیله ادعا می کرد تعداد مردگانشان از تعداد مردگان آن ها بیش تر است به همین سبب قدرت بیشتری دارد، قرآن خطاب به این دو قبیله می فرماید، این چه نوع نزاعی است که شما دو قبیله با یکدیگر دارید و این مسائل نمی تواند مورد برتری باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر کسی چند مدرک یا چند مسؤولیت داشته باشد و به آن ها افتخار کند، به تکاثر مبتلا شده است و این مدارک و مسؤولیت ها می تواند او را غافل کند.

وی با توجه به روایات معصومین(ع) افزود: پیامبر(ص) بعد از این که از معراج آمده بودند و در حال تعریف کردن از اوضاع مکان های ملکوتی بودند، بلافاصله بعد از این که مطلبی را بیان می کردند، می گفتند و لا فخراً یعنی برای من فخری نیست و تنها در حال بیان حقایق هستم.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: گاهی اوقات لازم است انسان به اجبار خدماتش را برای انتساب به یک مسؤولیت تشریح کند، در این شرایط باید در ذهنش این مسأله را تداعی کند که خدماتش برایش افتخار نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: راجع به حضرت سلمان روایات زیادی مبنی بر جایگاه رفیع ایشان وجود دارد ولی ایشان هرگز جایگاهشان را مایه افتخار خودشان نمی دانستند؛ شخصی از روی بی ادبی خطاب به حضرت سلمان گفت، آیا تو بهتر هستی یا دم این سگ، حضرت سلمان به جای تُندی کردن با آن شخص گفت، اگر در روز قیامت من از پل صراط عبور کنم و به بهشت وارد شوم از دم این سگ ارزش بیشتری دارم ولی اگر وارد بهشت نشوم، دم این سگ ارزش بیشتری نسبت به من دارد./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات