۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۴۲۰۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

دین اسلام برمدار محبت به بشریت عرضه‌ شده است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که محبت محوری‌ترین فلسفه قوانین و احکام الهی است، گفت: دین اسلام برمدار محبت به بشریت عرضه‌ شده است.
حجت الاسلام محمدرضا برادران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا برداران در ویژه‌برنامه جشن سالروز میلاد نبی گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) که از سوی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تحلیل و تبیین واژه «رحمت للعالمین» در ابعاد شخصیتی رسول گرامی اسلام(ص) پرداخت و اظهار داشت: اسلام ناب محمدی برمدار هویت «محبت» به بشریت عرضه‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که از نظر علم روانشناسی انسان همواره دوست دارد عاشق و معشوق باشد، ابراز داشت: قلب انسان همواره معطوف بر الگویی از وابستگی است و متکی بر حقیقت«محبت» زنده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که زیارت امین‌الله حقیقت محبت را محور و اساس سبک زندگی اسلامی می‌داند، عنوان داشت: در این زیارت می‌خوانیم«اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِيَائِكَ مَحْبُوبَةً فِي‏ أَرْضِكَ‏ وَ سَمَائِكَ‏ صَابِرَةً عَلَى نُزُولِ بَلَائِكَ شَاكِرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِك‏؛ خدايا قرار ده نفسم را آرام‏ در برابر تقديرت، خشنود به قضاوتت، حريص به ذكر و دعايت، عاشق به برگزيده‏ دوستانت، محبوب در زمين و آسمانت، شكيبا بر نزول بلايت، سپاسگذار بر فزونى‏ نعمتهايت.»

حجت‌الاسلام برادران محبت به اهل‌بیت را اساس دین‌داری توصیف کرد و گفت: محبت داشتن نسبت به امت یکی از معانی «رحمت للعالمین» توصیف‌شده است؛ این در حالی است که سفارشات مکرر به محبت داشتن نسبت به دیگران از دیگر معانی این عنوان رفیع است.

استاد حوزه علمیه قم عواطف و محبت را محور حیاطی جامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: محبت و عاطفه محوری‌ترین فلسفه احکام الهی در جریان رسالت نبوی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که هر قانونی که در دین مبین اسلام وجود دارد برمدار هویت محبت به تکلیفی تبدیل میشود، عنوان داشت: رسالت نبوی از سوی خداوند متعال برمدار هویت محبت مفهوم خود را به جهانیان عرضه داشته است.

حجت‌الاسلام برادران در پایان به تحلیل رابطه محبت و تکلیف پرداخت و اظهار داشت: تکلیف و محبت رابطه مستقیم و پوششی نسبت به یکدیگر دارند، بر این اساس هر قانونی که در دین مبین اسلام وضع‌شده است با تکیه‌بر غایت محبت مفهوم تکلیفی به مؤمن دارد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات