۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۴۱۶۴۲
منتقد سینما مطرح کرد؛

هنر اسلامی باید ناظر به سعادت انسان باشد

حجت الاسلام شعبانی گفت: اگر هنر اسلامی فاقد مسائلی باشد که از سوی دین برای سعادت انسان مشخص شده است، خود سبب ایجاد مشکل در جامعه می شود.
نظریه واقع گرایی سینما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شعبانی در نشست «بررسی انتقادی نظریه های واقع گرایی فیلم» که امروز در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما برگزار شد با اشاره به سخنان رهبر انقلاب پیرامون اهمیت هنر عنوان کرد: رهبر انقلاب فرمودند هنری که در خدمت مردم و جامعه قرار می گیرد باید شرایط خاصی را دنبال کند.

وی افزود: توجه به مسأله عدالت اجتماعی و دفاع از مسأله واقع گرایی در جامعه از مهم‌ترین ویژگی هایی است که رهبر انقلاب درباره هنر اسلامی مورد اشاره قرار می دهند.

این منتقد سینما تصریح کرد: اگر هنر اسلامی فاقد مسائلی باشد که از سوی دین برای سعادت انسان مشخص شده است، خود سبب ایجاد مشکل در جامعه می شود.

وی با اشاره به نظریات مرتبط با موضوع فیلم در جامعه خاطرنشان کرد: نظریات مختلفی پیرامون بحث فیلم در جامعه وجود دارد که یکی از این نظریات، نظریه روانکاوانه است که از نظریات پرخواننده و پر طرفدار است.

حجت الاسلام شعبانی اضافه کرد: نظریه فمنیستی در عرصه فیلم سازی نیز از دیگر نظریات مشهوری است که مباحث نقادانه سیاست های اجتماعی فمنیسم را در حوزه فیلم مورد بحث قرار می دهد و متأسفانه در جامعه ما نیز این نظریه سبب ایجاد چالش های جدی شده است.

وی ادامه داد: نظریه مارکسیستی نیز دیگر نظریه مهمی است که در حوزه فیلم وجود دارد که توده های مردم را به عنوان قهرمان معرفی کرده و از ساحت های فردی بیرون آمده است.

این منتقد سینما تأکید کرد: در کشور ما نیز در مقطع خاصی توجه ویژه به این نظریه شد اما هم اکنون در حاشیه قرار دارد.

حجت الاسلام شعبانی ابراز کرد: نظریه امپرسیونیستی نیز به عنوان یکی دیگر از نظریات مهم مطرح است که نظریات قهرمان داستان را به عنوان اصل فیلم در نظر می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی این نظریات و رویکرد انتقادی نسبت به آنها می تواند در تولید نظریه جدید در حوزه فیلم مؤثر باشد./872/پ202/س

ارسال نظرات