۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۴۱۵۱۲

بررسی کتاب احکام بیمه و تأمین اجتماعی در یک اثر+دانلود

پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر با همکاری نشر معروف، چهل و یکمین جلد از مجموعه فقه و زندگی را با عنوان کتاب «احکام بیمه و تأمین اجتماعی» منتشر کرده است.
بیمه دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات نشر معروف کتاب بیمه و تأمین اجتماعی از سری کتاب‌های فقه و زندگی نوشته مرتضی دایی چینی را منتشر کرده است.
مؤلف این کتاب را در چهار بخش نگاشته که عناوین این کتاب چنین است: مباحث مقدماتی، مبانی فقهی بیمه، انواع بیمه و ساختار و شرایط صحت بیمه.
نگارنده در فصل اول درباره پیشینه بیمه در اسلام چنین می‌آورد:

بعضی از عقود اسلامی مثل «ضمان جریره» شباهت زیادی به بیمه دارد؛ حتی شهید مطهری ضمان جریره را نوعی بیمه تلقی می‌کند؛ زیرا در ضمان جریره، دو نفر بر اساس عقد با یکدیگر متعهد می‌شوند که احیاناً یکی از آنها از روی اشتباه خسارتی بر کسی وارد کرد، فرد دیگر دیه آن را بپردازد. بیمه هم، قراردادی است بین دو نفر مبنی بر اینکه اگر یکی از آنها خسارتی بر شخص ثالث وارد کرد، آن خسارت را دیگری بپردازد، یا دیگری در این خسارت شریک بشود و این به قرارداد میان آن بستگی دارد.

با ورود بیمه به کشورهای اسلامی و مخالفت برخی علمای اهل سنت، بحث تطبیق بیمه با موازین فقهی و مذهبی مطرح شد و تلاش محققان اسلامی در این باره به معرفی سازوکار جدید بیمه‌ای به نام «تکافل» یا «بیمه اسلامی» انجامید؛ لذا نویسنده در صفحه 50 در توضیح «تکافل» چنین می‌نویسد:

تکافل به عنوان طرحی بر مبنای برادری، اخوت، وحدت و همکاری دو جانبه تعریف می‌شود؛ به صورتی که کمک‌های مالی دوجانبه‌ای را بین اعضا در صورت نیاز هر یک از اعضا و توافق سایرین فراهم می‌کند. «تکافل» واژه عربی است از ریشه «کفل» به معنای ضمانت و «تکفل الشیء»، به معنای «التزام به شیء» است. «تکافل» به معنای «ضمانت مشترک» و نیز «کمک‌های متقابل در بین اعضای گروه» می‌باشد؛ بدین معنا که هر عضو از گروه سعی و تلاش می‌کند شخص نیازمند در گروه را حمایت کند.

همچنین مرتضی دائی چینی در نتیجه گیری از وضعیت بیمه در کشور در صفحه 114 چنین گفته است:
در حال حاضر، وضعیت بیمه کشور چندان مطلوب نیست و همه افراد نمی‌توانند یکسان از مزایای آن استفاده کنند. صنعت بیمه نباید اجباری کار کند و تنها به فکر کسب پول و رها کردن مشتری باشد؛ مخصوصاً برای جامعه‌ای که داعیه‌ی تشکیل حکومت علوی را دارد. در چنین جامعه‌ای اجرای احکام الهی باید در چارچوب قوانین و مقرارت، سرلوحه کار مدیران و قانون‌گذاران بیمه باشد. گسترش بیمه اسلامی (تکافل) در سطح جامعه یکی از مصادیق آن است . لازم است فرهنگ بیمه، دوباره تعریف شود. باید بیمه گران و بیمه‌گزاران، از نگاه صرف اقتصادی به بیمه خودداری کنند و هدف بیمه گران، پیشرفت مسائل اقتصادی و توسعه از طریق تعاون و همکاری در کارهای خداپسندانه باشد و همت مدیران فرهنگی و اقتصادی جامعه، گسترش سنت پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین، علی در رسیدگی به وضع قشرهای کم‌درآمد باشد. تنها در این صورت است که فلسفه وجودی بیمه در بدنه جامعه کارآمد شده و تمام گروهای جامعه برحسب میزان تعهد و پرداختی که به بیمه خواهند داشت؛ از مزایای آن استفاده می‌کنند.
مؤسسه انتشارات نشر معروف کتاب احکام بیمه و تأمین اجتماعی را در 120صفحه  و 3000نسخه با قیمت 3000نومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه مندان می توانند متن کتاب را از بخش ضمیمخه دریافت کنند./ ۹۹۸/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات