۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۳۸۸۷۵
آیت‌الله آل‌هاشم:

فرهنگ وقف کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز می‌کند

امام جمعه موقت تبریز گفت: اگر فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود، دیگر برای اداره کشور نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت.
آیت الله آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در جمع واقفان شهرستان تبریز با بیان این‌که سنت حسنه وقف مورد تأکید پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است، اظهار داشت: وقف صدقه جاریه برای واقف محسوب می شود.

وی با بیان این‌که وقف اموال حلال موجب باقیات الصالحات جاودان برای فرد واقف بوده و برکات بسیاری در جوامع اسلامی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد موقوفه‌ای بدون استفاده بماند یا به متروکه‌ای تبدیل شود که هیچ‌گاه مورد رضایت و نیت واقف آن نبوده است.

آیت الله آل‌هاشم با اشاره به این‌که باید در عمل به نیات واقفان و ثبت رساندن موقوفات در جهت حفظ و حراست از این میراث ماندگار اهتمام جدی صورت گیرد، تصریح کرد: متأسفانه بخش قابل توجهی از موقوفات کشور در دوره مربوط به اصلاحات ارضی رژیم طاغوت از میان رفت و یا تغییر کاربردی داده شد.

وی یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران را احیای موقوفات دانست و گفت: پس از انقلاب به برکت خون شهدا بسیاری از موقوفات احیا شده و امیدواریم باقی موقوفات نیز احیا شود، در همین شهر تبریز موقوفه بزرگی به نام ربع رشیدی وجود دارد که در چندین کشور دارای رقبه است و اگر به معنای حقیقی احیا شود، برکات بسیاری به همراه خواهد داشت.

متولی موقوفه خیرالنساء در تبریز با بیان این‌که گام های اساسی برای احیای موقوفات برداشته شده اما هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم، تصریح کرد: باید متناسب با وقف نامه ها و نیات واقفان عمل کرده و در جهت اجرای احکام الهی گام برداریم، اگر فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود، دیگر برای اداره کشور نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اهمیت نقش متولیان موقوفات در حفظ و حراست از این میراث ارزشمند، اظهار داشت: متولیان وقف که طبق وقف‌نامه و مطابق با نیات واقفان عمل می‌کنند، کار دشواری دارند و باید دقت کنند که اگر رقبه‌ای گرفته می‌شود؛ دقیقا به نام واقف باشد.

آیت الله آل‌هاشم خواستار همکاری نهادهای قضایی و انتظامی در رفع تصرف از موقوفات استان شد و گفت: هنوز بخش قابل توجهی از موقوفات آذربایجان بدون سند و یا در تصرف دیگران هستند، سرقفلی بخش دیگری از موقوفات نیز به فروش رفته که کار را برای دریافت اجاره به‌روز سخت کرده است./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات