۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۳۸۸۴۶
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

سیره عملی امام رضا دستورالعملی جامع برای جامعه اسلامی است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که سیره عملی و اخلاقی امام رضا(ع) دستورالعمل صحیح برای زندگی امروز آحاد جامعه اسلامی است، گفت: امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان اگر می خواهند در دنیا و آخرت رستگار شوند باید به این اصول ارزشمند پایبند باشند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام  لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) در ساری برگزار شد، از هشتمین امام شیعیان به عنوان زیباترین هدیه خداوند متعال به بشریت یاد کرد و گفت: امام رضا(ع) حلقه ارتصال همه هستی با خداوند متعال است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که شناخت صحیح امام رضا(ع) موجب شناخت مناسب خداوند متعال خواهد شد، افزود: امروز سیره آن حضرت باید در همه بخش های زندگی ما نهادینه شده و ساری و جاری باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام رضا(ع) به دلیل شرایطی که در آن دوران مواجه بودند با قدرت توانستند معارف الهی را در جامعه انتشار دهند، تصریح کرد:  امام رضا(ع) به خوبی توانستند مسأله امامت و ولایت را در جامعه آن دوران نهادینه کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران به تلاش مأمون برای مبارزه علمی با امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: پیشوایان ادیان در جلسه علمی که با امام داشتند در برابر دلایل عقلی و نقلی آن حضرت اقناع شدند و این توطئه مأمون عباسی نیز شکست خورد.

حجت الاسلام صادقی همچنین با بیان این که امام رضا(ع) احاطه بسیار خوبی بر انواع علوم و دانش دانستند، تصریح کرد: علم و دانش امام تا حدی بود که خود مأمون عباسی نیز نسبت به این مسأله معترف بود.  

وی با بیان این که علم امام رضا(ع) از علم لایزال الهی سرچشمه می گرفت، خاطرنشان کرد: هشتمین امام شیعیان داناترين اهل زمان خويش بود و از همين رو، عالمان و فقيهان از سراسر بلاد اسلامي به حضورش شرفياب شده، پاسخ پرسش هاي علمي خود را مي يافتند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام رضا(ع) همواره دارای خضوع، خشوع و اخلاق حسنه اسلامی بودند، تصریح کرد: اخلاق عالي و ممتاز ایشان سبب آن شد كه عام و خاص مجذوب و شيفته آن امام شوند.

وی با بیان این که جایگاه بسیار مردمی امام رضا(ع) در میان مردم آن دوران موجب هراس مأمون شد، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اسلام دشمن همواره از حضور ائمه معصومین(ع) در میان مردم بسیار احساس خطر می کرد و همه تلاش حکام ظالم دور گرفتن ائمه اطهار(ع) از مردم بود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که سخنان و استدلال های امام رضا(ع) منطبق با بیانات و استدلال های پیامبر گرامی اسلام بود، تصریح کرد: همین جایگاه ارزشمند هشتمین امام شیعیان در جامعه موجب خار و ذلیل دشمن دشمنان در برابر امام شده بود.

حجت الاسلام صادقی در ادامه سخنان خود با بیان این که تلاش های امام رضا(ع) موجب اثبات جایگاه ائمه اطهار(ع) در آن دوران شد، خاطرنشان کرد: دوران هشتمین امام شیعیان اوج تجلی جایگاه ائمه معصومین(ع) بود.

استاد حوزه علمیه مازندران، بارگاه ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع) در ایران اسلامی را افتخار و هدیه ای الهی به ملت ایران دانست و تصریح کرد: امام رضا(ع) پناه مردم ايران بوده و دوستداران آن حضرت با توسل به بارگاه مطهرش، هدايت خواهند شد.

وی با بیان این که حضور امام رضا(ع) در ایران اسلامی را سد محکمی در برابر دشمنان و بدخواهان این ملت دانست و خاطرنشان کرد: به برکت وجود بارگاه نورانی و ملکوتی این امام همام در مشهد مقدس، امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به جایگاه ارزشمندی در جهان اسلام دست پیدا کرده است.

حجت الاسلام صادقی، جایگاه امروز شیعه در جهان را مرهون تلاش های امام رضا(ع) دانست و بیان داشت: قبول ولایت عمومی از سوی هشتمین امام شیعیان موجب ایجاد بنیان شیعه در ایران شد.

وی با بیان این که امام رضا(ع) به اخلاقی ممتاز آراسته بودند و امروز سیره اخلاقی ایشان بهترین الگو برای جامعه است، تصریح کرد: خصوصیات های رفتاری و اخلاقی هشتمین امام شیعیان قسمتی از صفات جد بزرگوارشان پیامبر گرامی اسلام بود که در میان پیامبر الهی ممتاز بودند.

حجت الاسلام صادقی با بیان ای که مهربانی، رئوف و پرمحبت بودن را یکی از مهم ترین دلایل بیان لقب رضا برای هشتمین امام شیعیان دانست و خاطرنشان کرد: امروز نیز بارگاه منور و ملکوتی آن امام خوبی ها ملجأ و پناهگاه بسیاری از انسان های گرفتار و رنج دیده است.

وی با بيان اين که رفتار انساني و پاک امام رضا(ع) مي تواند سرمشق زندگي براي همگان باشد، افزود: شیعیان برای تعالی و سعادت حقیقی باید به سیره اخلاقی هشتمین امام خود توجه بیشتری داشته باشند و در عمل آن را تحقق بخشند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که سیره عملی و اخلاقی امام رضا(ع) یک دستورالعمل صحیح برای زندگی امروز آحاد جامعه اسلامی است، تصریح کرد: امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان اگر می خواهند در دنیا و آخرت رستگار شوند باید به این اصول ارزشمند پایبند باشند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که امروز جامعه نیازمند بهره مندی مناسب از سبک زندگی رضوی است، افزود: متأسفانه آن طور که شایسته بوده نتوانستیم این شیوه زندگی را در برنامه های روزمره خودمان نهادینه کنیم و به کار گیریم.

وی امام رضا(ع) را الگوي بارز در ظلم‌ستيزي سياسي دانست و ادامه داد: فرهنگ ارزشمند رضوي داراي مؤلفه‌هاي پربار مختلفي است كه بايد از ظرفيت‏ هاي مردمي در ترويج اين فرهنگ ارزشمند به طور كامل بهره گرفته شود./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات