۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۳۸۱۳۰
مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

حمایت متولیان و مردم از کتاب وضعیت مطلوبی ندارد

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: در حال حاضر حمایت جدی از طرف متولیان و همچنین مردم نسبت به انتشار و بهره بردن از کتاب وجود ندارد؛ چرا که کتابخوانی در میان مردم نهادینه نشده و سازمان‌های مربوطه بودجه کافی در اختیار قرار نمی‌دهند.
کتابخوانی کتاب

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه علمیه استان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب و مطالعه گفت: فرهنگ انسان و جامعه به کتاب و نوشتار مربوط می‌شود و حتی خداوند نیز برای هدایت بشر کتاب و قرآن را مطرح می‌کند و علت اهمیت آن نیز ماندگاری و در دسترس بودنش است.

وی ادامه داد: ممکن است استاد همیشه در دسترس افراد نباشد اما کتاب که محصول علما و اساتید است در طول زمان قابلیت دسترسی دارد و از این رو کتاب‌های سودمند در جامعه فرهنگ سازجامعه هستند، بخصوص اگر مردم را با کتابخوانی مانوس کرد آنان می‌توانند فراگرفتن و انتقال فرهنگ دینی و تمام ابعادی که مربوط به جامعه بشری هست را از راه کتاب محقق سازند.

حجت الاسلام عباسی سپس به بیان ارتباط کتاب با تعلیم و تربیت پرداخت و ابراز داشت: تقریبا هر جا که موضوع تعلیم و تربیت مطرح است کتاب نیز مطرح می‌شود، همچنین کتاب‌ها بوستان دانشمندان و زندگی بوده و افراد می‌توانند همواره از آنها بهره برند.

وی درباره کتاب‌های حوزه علوم دینی و حوزوی خاطر نشان کرد: پس از انقلاب اسلامی تحول خوبی در حوزه علمیه به وجود آمد و در پی آن کتاب‌های دینی به زبان روز و قابل تدریس تبدیل شده و حتی برخی دست نویس‌ها نیز به چاپ رسیدند، همچنین به دنبال تحول مجازی، بسیاری از کتاب‌ها در قالب سی دی و نرم افزار در دسترس قرار گرفتند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه حمایت نسبت به انتشار کتاب‌های دینی مطلوب نیست ابراز داشت: در حال حاضر حمایت جدی از طرف متولیان و همچنین مردم نسبت به انتشار و بهره بردن از کتاب وجود ندارد؛ چرا که کتابخوانی در میان مردم نهادینه نشده و سهم مطالعه بسیار پایین است، از طرفی نیز کاغذ گران بوده و سازمان‌های مربوطه بودجه کافی در اختیار قرار نمی‌دهند؛ به طور کلی فرهنگ سازی در راستای کتاب نسبی بوده و از وضعیت مطلوب برخوردار نیست.

وی در پایان با اشاره به رسالت حوزه علمیه در راستای فرهنگ سازی برای کتابخوانی گفت: حوزه علمیه در زمینه کتاب و کتابخوانی دارای وظیفه است؛ چرا که این کار  در راستای تبلیغ دین قرار دارد، ولی میزان موفقیت نسبی بوده، البته طلاب جوانی هستند که در راستای فعالیت فرهنگی چنین کارهایی را انجام داده و جوانان را به مطالعه جذب می‌کنند، با این حال این میزان کافی و در حد مطلوب نیست./955/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات