۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۵۳۷۶۴۵

چند خبر از بازار نشر

رونمایی از نگاره اهدایی محمود فرشچیان، تخفیف ۲۰ درصدی ناشران قرآنی، چاپ هشتم کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» و نگارش کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» از اخبار مهم بازار نشر هستند
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا رونمایی از نگاره اهدایی محمود فرشچیان و قرآن حکاکی شده روی سنگ گرانیت، تخفیف 20 درصدی ناشران قرآنی به مناسبت هفته کتاب، چاپ هشتم کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» و نگارش کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» از اخبار مهم بازار نشر هستند.

رونمایی از نگاره اهدایی محمود فرشچیان و قرآن حکاکی شده روی سنگ گرانیت

آیین رونمایی از نگاره «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)»، اثر اهدایی استاد فرشچیان و قرآن حکاکی شده روی 114 قطعه سنگ گرانیت سیاه، اثر داوود زمانی آذر با حضور تولیت آستان قدس رضوی در موزه قرآن و نفایس این آستان مقدس برگزار شد.

در این آیین که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با حضور جمعی از مسئولان مجموعه و اهالی فرهنگ و هنر برپا شد، از نگاره «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)»، اثر اهدایی محمود فرشچیان و قرآن کریم حکاکی شده روی 114 قطعه سنگ گرانیت سیاه، اثر استاد داود زمانی آذر، نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر تبریزی رونمایی شد
 
تابلوی نفیس «عرش بر زمین» به هنرمندی استاد فرشچیان  به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک بر روی مقوای بدون اسید در ابعاد 5/101×82 سانتی مترمربع در مدت 8 تا 10 ماه در سال 1395 خلق و در سال جاری به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است. این تابلو بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگیز وداع حضرت زینب (س) با پیکر مطهر امام حسین (ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب (س) محیطی غمبار را در آن به تصویر می‌کشد.
 
در این اثر هر قسمت، خود بهتنهایی یک تابلوی مجزا بوده که نقطه طلایی آن، در محل تلاقی حضرت زینب (س) و پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) است.
 
در حال حاضر 17 اثر ارزشمند که توسط این استاد پرآوازه هنر نگارگری کشور ترسیم شده، به همراه یک اثر اهدایی مربوط به خاندان وی در تالار اختصاصی آثار اهدایی محمود فرشچیان در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار دارد.
 
علاوه بر تابلوی «عرش بر زمین (گودی قتلگاه)»، چهار تابلو با عنوانهای  «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل (ع)»، «هدیه عشق (حضرت علی اصغر (ع)»، و «شام غریبان» از آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)، روایتگر وقایع تاریخی تاسوعا و عاشورای حسینی است.
 

کتاب‌های «نقاشی برای کتاب شاهنامه فردوسی»، «نقاشی از قهرمانان بزرگ شاهنامه»، «نقاشی برای دیوان حافظ» و «نقاشی برای رباعیات عمر خیام» آثاری است که در کارنامه محمود فرشچیان دیده می‌شود.
 

قرآن کریم روی 114 قطعه سنگ گرانیت سیاه

قرآن کریم بر روی 114 قطعه سنگ گرانیت سیاه، از سوی استاد زمانی آذر با سوزن گلدوزی حکاکی و با حدود 180 گرم پودر طلا در مدت 6 سال و چهار ماه (از دی ماه 1386 تا اردیبهشت ماه 1393)، تزیین و در سال 1393 اهدا شده است.
 

بزرگ‌ترین قطعه سنگ این اثر متعلق به سوره «بقره» با 17 سانتی‌متر قطر و کوچک‌ترین سنگ آن نیز متعلق به سوره «ناس» با چهار میلی‌متر قطر است.
 

کتابت آیات هر سوره به‌صورت دوار در اطراف عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» حک شده و سوره‌ها نیز به ترتیب قرآنی از سوره بقره آغاز و هر 114 سوره تا سوره «ناس» به دور سنگی به شکل کعبه که سوره «حمد» بر روی آن حک شده در طواف هستند.
 

این اثر ارزشمند قرآنی در موزه هدایای مقام معظم رهبری واقع در ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

تخفیف 20 درصدی ناشران قرآنی به مناسبت هفته کتاب

ناشران و کتابفروشان قرآنی به مناسبت بیست و پنجمین هفته کتاب کتاب‌های خود را با 20 درصد تخفیف به فروش می‌رسانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)طرح فروش قرآن و کتاب‌های دینی با تخفیف ویژه با هدف دسترسی بهتر و مناسب‌تر علاقه‌مندان قرآن و کتاب های حوزه عترت و طهارت اجرا می‌شود
 
رئیس اتحادیه ناشران قرآنی با اشاره به اجرای این طرح در کتابفروشی‌های سراسر کشور، گفت: در این طرح که با مشارکت جمعی از ناشران و کتابفروشان قرآنی سراسر کشور اجرا می‌شود، قرآن و کتاب‌های مرتبط با قرآن و ادعیه‌ها، همچنین آثار مربوط به ائمه اطهار (ع) با تخفیف 20 درصدی عرضه می‌شوند.
 
سیدمحمود حسینی افزود: حدود یک هزار کتابفروش در این طرح مشارکت دارند و علاوه بر عرضه قرآن، جدیدترین کتاب‌های دینی و مذهبی را به مخاطبان می‌فروشند.
 
وی با بیان اینکه اجرای چنین طرح‌هایی درهفته کتاب به رونق کار کتابفروشان و ناشران کمک می‌کند، یادآور شد: هفته کتاب فرصت مناسبی است تا بتوانیم در سایه موجی که دست اندرکاران و سازمان‌های مختلف برای ترویج فرهنگ و مطالعه انجام می‌دهند ما نیز سهمی داشته باشیم.
 
حسینی با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه ناشران قرآنی در اربعین حسینی نیز گفت: طرح «وقف در گردش» نیز از جمله اقداماتی بود که همزمان با اربعین حسینی با مشارکت ناشران قرآنی برگزار شد، به این شکل که در داخل موکب‌های مختلف، کتاب‌های دینی و مذهبی قرار می‌دادیم و زائران با حضور در هر موکب کتابی را مطالعه می‌کردند و در موکب بعدی آن را قرار می‌دادند.
 
وی تاکید کرد: با این اقدام کتاب‌ها در گردش بود و مردم می‌توانستند بدون پرداخت هزینه‌ای، کتاب‌های کم حجم و مذهبی را مطالعه کنند، طرحی که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد.

چاپ هشتم کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» منتشر شد

به‌نشر برای هشتمین‌بار کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» را همزمان با دهه آخر ماه صفر و ایام شهادت امام هشتم(ع) روانه بازار نشر کرد.

Description: http://www.ibna.ir/images/pixel.gifبه گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «امام رضا(ع) و زندگی» کتابی به قلم مهدی غلامعلی است که گزارش‌ها و داستان‌هایی کوتاه از شیوه زندگی امام رضا (ع) را روایت می‌کند.
 
بهترین الگو برای زندگی اسلامی، پیامبر خدا (ص) و پس از ایشان ائمه (ع) هستند، در این اثر نیز ضمن معرفی و تبیین سبک زندگی رضوی و همچنین همراهی و سیری در سیره زندگی هشتمین حجت خدا، نسبت به شیوه زندگانی خاندان پیامبر(ص) و اهل ایمان معرفت‌افزایی شده است. نویسنده در این اثر، گزیده‌ای از روایاتی را بیان می‌کند که بازگوکننده شیوه رفتاری اهل بیت (ع) و به‌ویژه امام هشتم (ع) است.
 
کتاب حاضر در هشت بخش با نام‌های «امام(ع)، خانواده و خویشان»، «امام(ع) و مردم»، «امام(ع) و حاکمان»، «امام(ع)، خوراک و بهداشت»، «امام(ع)، علم و حکمت»، «امام(ع) و معصومان»، «امام(ع) و عبادت» و «امام(ع)، دعا و ذکر» به سبک زندگی امام رضا (ع) می‌پردازد.
 
این کتاب 144 صفحه‌ای اثر مهدی غلامعلی است که مولف مجموعه احادیث مرتبط با تبیین سبک زندگی رضوی را از کتاب‌های معتبری همچون «الکافی» اثر شیخ کلینی، «عیون اخبارالرضا(ع)» نوشته شیخ صدوق، «الارشاد» اثر شیخ مفید و «بحارالانوار» به قلم علامه مجلسی به همراه نیم‌نگاهی به آثار معاصر مانند کتاب «مستندالرضا(ع)» اثر عزیزالله عطاردی، گردآوری کرده‌ است.
 
انتشارت آستان قدس رضوی، چاپ هشتم کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» را در قطع رقعی با شمارگان 10 هزار نسخه و بهای هشت هزار و 500 تومان منتشر کرده است. مجموع شمارگان چاپ‌های قبلی این کتاب، 992 هزار و 500 نسخه بوده است.

کیوان پهلوان «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» را نوشت

منابع تاریخ نمایش در ایران محدود است اما پژوهش‌های کنونی در این زمینه این نوید را می‌دهد که اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب حرفه‌ای عرضه کند. در این زمینه مجموعه‌ای 19 جلدی کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» به قلم دکتر کیوان پهلوان منتشر می‌شود.

شهرام سلطانی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» به قلم کیوان پهلوان در آستانه‌ی چاپ است. این کتاب مجموعه‌ای 19 جلدی است که درباره‌ی تاریخ تعزیه و وضعیت کنونی آن به نگارش درآمده است.

مدیرمسئول انتشارات آرون ادامه داد: نگارش این کتاب از سال 89 آغاز شده و دکتر پهلوان، مولف کتاب به استان‌های مختلف سفر کرده و منابع گوناگون در این زمینه از قبیل فایل‌های صوتی، تصویری و نسخ تعزیه در استان‌های مختلف را جمع‌آوری کرده است.

سلطانی افزود: این اتفاق در زمینه‌ی تاریخ تعزیه تاکنون رخ نداده و برای نخستین بار به تعزیه درهر استان به طور جداگانه پرداخته شده است. در این مجلد اطلاعاتی در باب تعزیه وجود دارد که برای نخستین بار به خواننده‌ی ایرانی عرضه می‌شود.

وی در این زمینه به مواردی اشاره و کرد و گفت:‌ در حال حاضر قطب‌های تعزیه در زنجان و یزد است اما تاریخچه آن مربوط به این شهرها نیست. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان تعزیه وجود دارد. به گفته‌ی سلطانی، 9 جلد از این مجموعه حروف‌چینی شده و امید است که تا یک سال دیگر به چاپ برسد.


/925/ پ204/ش

 

 

ارسال نظرات