۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۳۶۸۴۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

آموزش محور اصلی پیشرفت مادی و معنوی کشور است

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان آموزش و پرورش را نقطه کانونی برای تحول و پیشرفت کشور خواند و گفت: آموزش محور اصلی پیشرفت مادی و معنوی کشور است.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان لرستان گفت: آموزش و پرورش، نقطه کانونی برای تحول و پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه اختلال در نظام آموزشی چه در محتواها، چه در قالب ها و چه متعلق های آموزشی، جامعه را در مسیر مضطرب شدن و ناهنجار شدن قرار می دهد، افزود: وضعیت مثبت و منفی در آموزش و پرورش تاثیرگذاری مستقیم بر پیشرفت و پسرفت جامعه دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با اشاره به نقش آموزش و پرورش وضعیت اجتماعی کشور اظهار داشت: آموزش در نگاه های امروزی شامل سه حوزه آموزش های اختصاصی، عمومی و آموزش های ترکیبی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش اختصاصی مربوط به مدرسه ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها بوده و آموزشی بنیادین و محوری است، خاطرنشان کرد: حوزه عمومی آموزش عموم مردم در سطح جامعه است که انجام آن بر بسیاری از مقوله ها از جمله محیط زیست و رسانه تأثیرات بسیار بالایی دارد.

تهذیب نفس نیازمند آموزش است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی آموزش ترکیبی را آموزشی در سطح جامعه خواند که متوجه مخاطبان خاص و در ارتباط با زمینه های اجتماعی خاص است، ادامه داد: تربیت منهای آموزش معنا و مفهومی ندارد و تهذیب نفس نیازمند آموزش است.

وی با اشاره به اینکه از نظر اسلام، انسان همیشه و در همه جا باید در یک روند کلان آموزشی، تعلیمی و تعلمی قرار داشته باشد، گفت: وقتی اسلام نگاه پایه ای و مبنایی به آموزش دارد، باید برای پیشرفت مادی و معنوی کشور، آموزش را محوری اساسی، حساس، فراگیر، نیازمند بالندگی، پیوسته و چسبیده مدام به اخلاق و در تعاملی جدی با جامعه قرار دهیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تأکید بر اینکه باید صدق، صداقت، اخلاق و علم از آموزش و پرورش به جامعه پمپاژ پیدا کند، اظهار داشت: امواج بازتاب های آموزش بر خانواده ها به صورت دائم باید رصد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تأکید بر ضرورت فراهم ساختن بستر لازم و هماهنگ با آموزش ادامه داد: اگر بستر اجتماعی را به مثابه عامل مؤثر در تأثیرگذاری فعالیت های آموزشی فراهم نیاوریم، آموزش کاری چندانی از پیش نمی برد.

محیط اجتماعی به مثابه میدان راست آزمایی آموزش در نظر گرفته شود

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان گفت: اگر محیط و آموزش با هم هماهنگ وهمراه نباشند، آموزش ممکن است در زمینه هایی تأثیرات منفی از خود برجای بگذارد، به این معنی که از این رهگذر، آنچه در انسان به عنوان محتوای آموزشی تجمیع خواهد شد باعث سرخوردگی می شود.

وی با بیان اینکه این سرخوردگی خود سبب ناهنجاری است، عنوان کرد: باید رابطه بین آموزش و محیط اجتماعی را محل مطالعات علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی و راهبردی قرار دهیم چراکه وقوع حالت دوگانگی بین قول و عمل در سلوک و زندگی در محیط برای آموزش سم خطرناک است.

رابطه حکومت و آموزش

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به نگاه اسلام در باب آموزش و اینکه امام علی(ع) یکی از وظایف حکومت در قبال جامعه را پرداختن به آموزش مردم معرفی کرده است، ادامه داد: حکومت و دولت اسلامی باید با استفاده از امکانات معنوی، مادی، انسانی و رسانه ای به بسط کمی و کیفی آموزش و توسعه زیرساخت های آن و ایجاد شرایط موفقیت برای آن اقدام کنند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه استان لرستان نیازمند مسؤولانی دلسوز و کوشا بوده که در عرصه های مختلف پیشرفت استان گام بردارند، ابراز امیدواری کرد که در سایه این رویکرد از همه ظرفیت ها برای تعالی آموزش و پرورش در این استان استفاده شود./9459/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات