۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۳۶۷۱۶
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین:

تعمیق آموخته‌ها از جمله نتایج پژوهشگری در حوزه علمیه است

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین گفت: آموزش‌های تدریس شده در نظام آموزشی حوزه علمیه با استفاده از پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد تعمیق یافته و مواجهه بهتر با مردم و پرسش‌ها را به دنبال خواهد داشت.
حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی

حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در مدارس علمیه استان گفت: تنوع پژوهش‌های انجام شده در حوزه علمیه استان به اندازه تنوع علوم اسلامی بوده و انواع گوناگونی را شامل می‌شود و صورت برنامه ریزی شده، الزامی و تکلیفی دارد.

وی ادامه داد: فقه در رده‌های مختلف، اصول فقه، معاملات، اخلاق و کلام اسلامی و همچنین مسایل اجتماعی مرتبط با این حوزه‌ها همچون ازدواج و طلاق از انواع موضوع‌های پژوهشی هستند.

حجت الاسلام ابراهیمی درباره تاثیر پژوهش‌ها در تحصیل و تبلیغ طلاب ابراز داشت: آموزش‌های تدریس شده در نظام آموزشی با استفاده از پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد تعمیق می‌یابد.

وی توضیح داد: بررسی دیدگاه‌های گوناگون در پژوهش و مسلط شدن به انواع آنها از سوی طلاب باعث می‌شود در مواجهه با مردم و پرسش‌ها تسلط کاملتر و بهتری داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه تسلط طلبه به اصول پژوهش در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد عنوان کرد: کاربردی بودن پژوهش‌ها می‌تواند هدف باشد اما در مرحله نخست تسلط طلبه به اصول و فنون پژوهش مورد نظر است، البته در بسیاری از موارد کاربردی بودن و  اجتماعی بودن نیز لحاظ می‌شود تا از پژوهش‌های صورت گرفته به صورت بالفعل نیز بهره برده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: قرار گرفتن کاربردی بودن پژوهش‌ها در اولویت نخست موضوعی ست که باید در سطوح بالاتر انجام شود؛ پوشش نیاز کاربردی در جامعه نیازمند شکل گیری مراکز پژوهشی ست که البته برنامه‌ها نیز به همین سمت پیش می‌رود و در نتیجه آن در سال‌های نه چندان دور این هدف تحقق خواهد یافت.

حجت الاسلام ابراهیمی درباره فواید پژوهشگاه‌های کاربردی اظهار داشت: شکل گیری پژوهشگاه‌های کاربردی باعث می‌شود متخصصان خلأ معرفتی و نیازهای اجتماعی را به درستی پاسخ گو باشند، اما در سطح مدارس علمیه اصل معرفت آموزی و به کارگیری آموخته‌ها در مواقع نیاز مورد نظر است؛ در واقع روش‌ها و مهارت‌ها در این مقاطع آموزش داده می‌شود و در مقاطع بالاتر، نهادهای پژوهشی نیازها را برطرف می‌کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر مرکز پاسخگویی به پرسش‌های دینی از وجه عمومی برخوردار بوده و کارشناسان آن از پژوهش‌های انجام شده در حوزه علمیه برای پاسخگویی به پرسش‌ها بهره می‌برند./955/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات