۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۳۶۶۹۶
آیت الله فاضل لنکرانی:

طلبه درباره مطلبی که علم ندارد نباید اظهار نظر کند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)با بیان این که اگر طلبه مطلبی را نمی داند نباید اظهار نظر کند، گفت: طلاب باید بر اساس علم اظهار نظر کنند، این که انسان درباره چیزی که نمی داند اظهار نظر نمی کند نشانه دیانت و اعتبار فرد است.
آیت الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امشب در دیدار جمعی از خواهران طلبه همدانی که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، با اشاره به اهمیت فعالیت های حوزوی و تبلیغی گفت: انجام تبلیغ برای طلاب اگر واجب عینی نباشد واجب کفایی است.

وی افزود: اربعین و مسائل مانند آن فضیلت بسیاری دارد و سرجای خود هستند اما طلاب باید به تبلیغ دین اهتمام داشته باشد، زیارت مستحب است اما تبلیغ دین الهی در جایی که نیاز به آن وجود دارد واجب به شمار می رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که با توجه به شرایط امروز تبلیغ دین برای طلاب یک تکلیف است، اظهار داشت: بانوان طلبه نیز باید در کنار وظایف همسرداری و خانه داری دین را ترویج کنند، کسی که قدرت فهم دین را دارد باید آن را فهمیده و به جامعه منتقل کند و ترویج دهد که این یک وظیفه به شمار می رود.

وی ادامه داد: اگر بانوان در مسائل حوزوی اطلاعات وسیع و خوبی داشته و در دانشگاه ها و مدارس حضور داشته باشند سبب بیمه شدن خانواده ها و حفظ آن می شود، قرآن کریم تأکید می فرماید که عده ای باید دین الهی را فراگرفته و آن را در جامعه تبلیغ کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که آیه نفر شامل مرد و زن می شود، ابراز داشت: حوزه های علمیه بر پایه این آیه شریفه قرآن کریم است که امتیاز حوزه ها و شیعه به شمار می رود، مسأله تبلیغ و بیان معارف الهی در مکتب اهل بیت(ع) به صورت ریشه ای و دقیق مطرح شده است که در مذاهب دیگر وجود ندارد.

وی عنوان کرد: این روایت که در حوادث واقعه شیعیان باید به علما مراجعه کنند از امتیازات شیعه است که تکلیف مردم و علما را در زمان غیبت مشخص کرده است؛ طلاب خواهر باید خود را از نظر علمی، تقوایی و مطالعات اجتماعی تعالی دهند و در اجتماع حضور پیدا کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: اگر طلبه مطلبی را نمی داند نباید اظهار نظر کند، اگر کسی درباره چیزی که نمی داند اظهار نظر کند موجب لعنت  ملائکه خواهد بود، طلاب باید بر اساس علم اظهار نظر کنند، این که انسان درباره چیزی که نمی داند اظهار نظر نمی کند نشانه دیانت و اعتبار فرد است.

وی اضافه کرد: امروزه جریان های عجیبی در زمانه فعلی از عرفان های دروغین تا انحراف ها به وجود آمده که با نوان می توانند در برابر این مسائل به صورت مؤثر مقابله کنند اما باید از این ظرفیت استفاده کرد، حضور بانوان در مجلس و اجتماعات نقشی کلیدی و اساسی دارد، بانوان طلبه باید به خوبی با احکام و مسائل دینی آشنایی داشته باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در 20 سالی که مرکز فقهی ائمه اطهار تشکیل شده مجتهدان و مدرسان قوی تحویل حوزه داده و آثار بسیاری از این مرکز منتشر شده است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات