۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۳۲۳۰۳
حجت الاسلام مؤمنی تشریح کرد؛

راهکارهای تقویت عقل و تضعیف نفس از منظر توجه به رفتار امام حسین

استاد حوزه علمیه گفت: اهتمام به خواندن نماز اول وقت، قرآن خواندن، دعا کردن و استغفار کردن از اعمالی است که امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن فرصت گرفتند تا مشغول آن ها شوند.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در سخنرانی امشب که در هیئت فرهنگی مذهبی رضوان برگزار شد، گفت: استفاده ناصحیح از عقل جایگاه انسان را دونِ جایگاه حیوان می کند.

وی در ابتدا افزود: خداوند نعمت های زیادی به انسان ها عطا فرموده است که وجه امتیاز انسان با دیگر موجودات بهرمندی از یکی از همین نعمت ها است؛  امیرمؤمنان(ع) این نعمت را بالاترین نعمت ها معرفی می کنند و این نعمت در روایتی دیگر حجت و پیامبر درون معرفی شده است.

حجت الاسلام مؤمنی اظهار کرد: استفاده صحیح از عقل سبب می شود انسان از ملک مقرب تقرب بیشتری به خداوند پیدا کند و استفاده ناصحیح از عقل، جایگاه انسان را به جایگاه دون حیوان می رساند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نعمت عقل نشانه هایی دارد و جهل نیز نشانه هایی دارد، تبیین کرد: محیط های غفلت مثل محیط هایی که دختر و پسر در آن اختلاط دارند و ارتباطات نامشروع در آن جریان دارد انسان را غافل می کند و محیط هایی که افراد در آن به خداون توجه دارند، محیط هایی هستند که غفلت زدایی می کند؛  فضای مجازی سبب شده تا عده زیادی از مردم در فضای خیالات وارد شوند و از خداوند غافل شوند؛ غفلت از خداوند انسان را به گناه آلوده می کند، باید از حضور در بسترهایی که سبب می شود قوه خیال انسان به کار بیفتد اجتناب کنیم.

وی با بیان این که نیاز است دائما مشغول دعا باشیم، تصریح کرد: پیامبر(ص) همواره از خداوند طلب می کردند که لحظه ای به حال خودشان واگذاشته نشوند و ما به واسطه دعاها می توانیم از بسیاری از خطرات ارضی و سمائی محفوظ بمانیم.

حجت الاسلام مؤمنی ابراز کرد: راهکارهای تقویت عقل زیاد است؛ اهل بیت(ع) راه های پیشگیری از ورود به گناه را بیان کرده اند؛ یکی از راه های تقویت عقل توجه و اهتمام ورزیدن به نماز است؛ این نماز است که انسان را از بدی ها دور می کند و به خوبی ها میل می دهد.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه اذعان کرد: دومین چیزی که عامل تقویت جنود عقل است، قرآن خواندن است، قرآن خواندن در نیمه شب زنگار دل را می زداید.

وی اظهار کرد: سومین چیزی که انسان را از خطرات نفس محافظت می کند، دعا کردن است، دعا در مواقع مختلف به استجابت می رسد، باید این زمان ها را مغتنم بشماریم و دعا کنیم، همین که خداوند اجازه دعا کردن می دهد یعنی می خواهد دعا را به استجابت برساند.

حجت الاسلام مؤمنی در پایان افزود: چهارمین چیزی که در تقویت عقل و تضعیف نفس اثر جدی می گذارد استغفار کردن است؛ این چهار راهکار، از کارهایی است که امام حسین(ع) از دشمن فرصت گرفتند تا به آن ها مشغول شوند./867/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات