۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۳۲۰۹۸
نوبخت:

تلاش دولت فعال کردن طرح های عمرانی در کشور است/ رهبر انقلاب تأكيد بر روابط سازنده با دنيا دارند

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش دولت جمهوري اسلامي ايران بر اين است كه طرح هاي عمراني را فعال كند، همچنين مي كوشيم كه بخش هاي دولتي را به بخش خصوصي واگذار كنيم.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در نشست خبري هفتگي دولت در جمع اصحاب رسانه با اشاره به موضوع رونق اقتصادي دولت ها، گفت: تلاش دولت جمهوري اسلامي ايران بر اين است كه طرح هاي عمراني را فعال كند، همچنين مي كوشيم كه بخش هاي دولتي را به بخش خصوصي واگذار كنيم.

وي ادامه داد: در شش ماه اول سال جاري رشد اقتصادی بدون نفت‌ ما مثبت هفت درصد بوده است، امروز متأسفانه ما با اعلام نرخ رشد اقتصادي با سخناني از داخل مواجه مي شويم كه مي گويند اين رشد براساس فروش نفت بوده است در حالي كه اين سخن درست نيست و از كساني كه در  داخل با دولت زاويه دارند توقع نداريم با بهتر شدن وضع مردم ناراحت شوند.

نوبخت تأکید کرد: تقاضای ما از همه كساني كه با دولت زاويه دارند اين است كه وحدت را پيشه كنند و دائما حرف از اين نزنند كه منابع مالي ما براي اداره كشور كم است، بدانيد كساني كه بيرون از مرزهاي ما هستند منتظرند ببينند كه ما شرايط اقتصادي خوبي نداريم تا آنگاه در اقدامات شوم خود قوي تر عمل كنند.

گزارش نوبخت از وضعيت آب در كشور تا رشد مسكن و پرداخت بهاي گندم

سخنگوي دولت در مورد وضعيت آب در داخل كشور نيز يادآور شد: از سال 93 تا به امروز 6/3 میلیارد دلار با ارزش ریالی 18 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آب کشور تحت عنوان مگاپروژه از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: طرحي كه از سال 93 آغاز شد در نتيجه باعث مهار 5 میلیارد متر مکعب آب گشت، در اين طرح 27 سد مورد بهره برداري قرار گرفت كه از اين ميان 15 سد آبگیری شد، همچنين 10100 کیلومتر سامانه انتقال اصلی و 130کیلومتر تونل به روش مکانیزه احداث شده، 120 هزار هکتار شبکه اصلی تا الان احداث‌ شده و آب شرب 46 شهر و1036 روستا تامین شده است.

رييس سازمان برنامه و بودجه ابراز داشت: به موجب طرح مهار آب 51 هزار نفر در این طرح در حال کار هستند و‌ با بهره‌برداری کامل این طرح 270 هزار نفر مشغول به کار شدند.

نوبخت درباره وضعيت مسكن نيز خاطرنشان كرد: خوشبختانه امسال رشد 2/8 درصدی معاملات مسکن در تهران در 6 ماهه اول سال را داشته ايم، از طرفي ديگر در بخش ساختمان نیز ما شاهد رشد 7 درصدی بوده ایم.

وي در مورد شرايط گندم در كشور، اظهار كرد: 8 میلیون و 870 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 591 از گندم کاران خریداری شده است، تا به امروز 8 هزار و 525 میلیارد پرداخت شده است و 3هزار و 66 میلیارد مانده است.

سخنگوی دولت در رابطه با اعتراض برخی گندم‌کاران به قیمت تضمینی گندم که کمتر از تورم موجود است تصريح كرد: به نظر بنده گندم طي سه سال گذشته بيش از سه برابر شده است و نبايد به يك بررسي در سال گذشته اكتفا كرد، اين قيمت بايد با مقیاس بیشتر و ترجیحا قیمت جهانی گندم مقایسه شود.

وي ادامه داد: نبايد فراموش كرد زمانی که حجم گندم زیاد می‌شود تعهد دولت کاهش پیدا می‌کند، از اين رو  تلاش داریم تا با تدابیر اتخاذ شده این مشکل را برطرف کنیم.

براي اولين بار در تاريخ معاصر مواضع اتحاديه اروپا در مقابل آمريكا

سخنگوی دولت در راستاي سفر موگرینی به آمریکا، تصريح كرد: اين سفر به منزله بيان موضع اتحاديه اروپا است، در ضمن براي ا‌ولین بار در تاریخ سیاسی معاصر مشاهده شده كه اتحادیه اروپا موضعی مخالف و‌ متفاوت با موضع آمریکا دارد.

نوبخت درباره نامه وزیر امور خارجه به 5+1 گفت: در اين راستا صحبت هايي شده است، اما از آنجايي كه قرار شد برخي از اين گفتگو به عنوان سند ثبت شود به صورت نامه نوشته شد، خوشبختانه براي اولين بار بود كه اتحاديه اروپا بلافاصله بعد از سخنان ترامپ موضعي مقابل اين كشور گرفت.

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی برای حفظ برجام نيز تصریح کرد: آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیه ای برای حفظ برجام صادر کردند، امروز دنیا طرف ایران است و حالا شاید يه حمايت نصف و نیمه اسرائیل و چند کشور قبیله‌ای کنار آمریکا باشد.

وي ادامه داد: این هنر ایران است كه امروز آمریکا باید آن گوشه بماند و از گوشه صحنه سیاسی خارج شود و این هنر دیپلمات‌های ماست که توانسته‌اند آمریکا را منزوی کنند، امروز نام ترامپ با پرخاشگری و فحاشی، قرین و همزاد بوده، آن دوراني که ایران یک طرف و دنیا و آمریکا یک طرف بودند و کشورمان را به‌ سمت نفت در برابر غذا بردند را نبايد فراموش كرد و ما این تجربه را آسان به دست نیاورده‌ایم .

ما در موضوع كردستان عراق به دنبال روابط دوجانبه با دولت رسمي عراق هستيم

رييس سازمان برنامه و بودجه در راستاي تحولات اقلیم کردستان و‌ موضع دولت در قبال این تحولات، گفت: امروز دولت مركزي و رسمي عراق در يك شرايط خاص قرار دارد، از اين رو امكان مساعدت هاي دوجانبه فراهم است، ما هم قصد داريم در ارتباط منطقی با دولت عراق فعالیت‌های مرزی را داشته باشیم.

وی در زمينه نگرانی مرزنشینان در مورد فعالیت‌های اقتصادی بر اثر انسداد مرزها، يادآور شد: این تغییرات موقتی است، متاسفانه امروز دولت عراق شرایط خاصی دارد و بخشی از خاکش در اشغال جنایتکاران داعش مي باشد، همچنين برخی از مسائل در اقلیم‌هاي اين كشور مطرح است و تلاشمان ما براين است که با دولت قانونی عراق فعالیت‌های مرزی داشته باشیم.

واكنش نوبخت به اظهارات ديروز شهردار تهران

نوبخت در مورد عدم تخصیص منابع شهرداری در 6 ماهه اول سال از سوی‌ دولت، بيان كرد: در شش ماه اول امسال ما در حدود 30 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی را داشته ايم، اين ميزان بودجه به بخشي از دستگاه ها پرداخت شده و الباقي آن از خزانه پرداخت خواهد شد.

وي در واكنش به اظهارات نجفي شهردار تهران مبني بر اختصاص ندادن بودجه به شهرادري  در نيمه اول سال، اضافه كرد: به جاي آنكه برخي در رسانه اينچنين حرف هايي را بزنند ابتدا به مسؤول مربوطه مراجعه كنند تا بفهمند چقدر پرداخت شده و چه مقدار به خزانه داده شده، ما طبق روال پرداخت‌ها را تا پایان سال خواهیم داشت.

رهبري تاكيد بر روابط سازنده با دنيا دارند

نوبخت در رابطه با آخرین دیدار کارگزارن دولت با رهبری، افزود: مقام معظم رهبري در اين ديدار بر روي تعامل سازنده با ساير كشورها تاكيد داشتند، همچنين فرمودند كه امروز آمريكا كشوري منزوي است و اين نشان مي دهد كه سياست كشور ما درست بوده است.

ما در شرايط تحريم رشد اقتصادي داشته ايم

رييس سازمان برنامه و بودجه خطاب به منتقدان در مورد وضعیت مطلوب ذخیره بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، گفت: امروز برخي سعي مي كنند به دشمنان خارجي ما گرا بدهند كه خزانه ايران خالي است، ما با وجود آنكه در شرايط تحريم هستيم رشد منفي اقتصاد را مثبت كرده ايم، اين نشان مي دهد كه ما توان ايستادگي را داريم.

سخنگوي دولت تصريح كرد: برخي معتقدند كه رشد اقتصادي ما محصول فروش نفت است در حالي كه اين موضوع صحت ندارد و متأسفانه برخي از رفاه مردم و بهتر شدن وضعيت آنها ناراحت مي شوند.

وي از رشد ۸ درصدی در کشور خبر داد و تصریح کرد: ۶۵ هزار میلیون دلار  باید سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا رشد اقتصادی صورت بگیرد.

توضيحات نوبخت در مورد لنج ربوده شده در سومالي تا سفر سردار سليماني

نوبخت درباره موضوع ربوده شدن لنج‌های ایرانی در آب‌های سومالی، توضيح داد: در مورد اين موضوع پيگيرهاي لازم در حال انجام است كه در صورت اطلاعات كافي اين موضوع را به اطلاع خواهيم رساند.
 
سخنگوی دولت در رابطه با سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان، گفت: اين سفر كه سردار سليماني به عنوان نماينده ايران در آن حضور دارد با هدف برطرف شدن مشكل انسداد برخی مرزها در چارچوب مصالح نظام است.

توضيحات سخنگوی دولت براي انتخاب وزير نيرو تا شرايط مؤسسات مالي متخلف

نوبخت درباره اينكه دولت تصمیمی برای تغییر تقویم آموزشی ندارد، گفت: درباره تعیین وزیر علوم و نیرو به زودی این نفرات اعلام مي شود و مشكلات مرتفع خواهد شد.

سخنگوي دولت در مورد تلاش دولت برای تسریع در پاسخگویی به اعتراضات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی، گفت: اين مؤسسات پرونده شان در حال حاضر در محاكم قضايي است و قانون نيز نحوه برخورد بانك مركزي با اين مؤسسات را مشخص كرده است و قطعا بانك مركزي در اين چهارچوب تصميم خواهد گرفت.

نوبخت در مورد مؤسسات مالي، ادامه داد: بسياري از پرداخت ها تا سقف معين تا به امروز پرداخت شده است و الباقي آن نيز پرداخت خواهد شد، بدانيد كه ما تلاشمان بر اين است كه هیچ یک از هموطنانمان اندوخته‌شان از دستشان نرود.

برنامه سفرهاي استاني رييس جمهور اعلام خواهد شد

رييس سازمان برنامه و بودجه درباره سفرهای استانی در دولت دوازدهم، اظهار كرد: رييس جمهور هميشه از طريق فضاي مجازي يا حضور فيزيكي روابط مستمري با مردم دارد و زماني كه برنامه اين سفرها مشخص شود اطلاع رساني لازم انجام خواهد شد.

زيرساخت هاي لازم براي حضور بانوان در ورزشگاه در حال تهيه است

نوبخت با بيان اينكه زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در حال آماده سازي است، تصريح کرد: منظور از زيرساخت؛ زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی است، سخنان ما در دوران انتخابات در حد شعار نبود و همچنان پيگير اين موضوع هستيم.

عربستان با طرفداري از ترامپ راه درستي را انتخاب نكرده است

سخنگوي دولت درباره موضع گیری های عربستان در ارتباط سخنرانی ترامپ و ارتباط این کشور با ایران، گفت: ارتباط في ما بين ايران و عربستان فراتر از اظهارات ترامپ است، امروز هيچ كشوري در دنيا ترامپ را قبول ندارد و تاييد نمي كند و همين امر زحمت عربستان را زياد كرده است.

وي ادامه داد: امروز عربستان در صفی ایستاده است که دوتا و نصفی آدم و کشور در آن جا می‌شود، در واقع آنها تصمیم خوبی نگرفته‌اند و باید خودشان را اصلاح کنند تا بتوانند با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند.

پياده كردن اقتصاد مقاومتي و حذف دلار از معاملات ارزي

نوبخت با اشاره به اينكه دولت تمام تلاش خود را برای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام داده است، گفت: البته در اين رابطه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاداتي به ما داشتند اما دولت تمام تلاش خود را در اين راستا انجام داده است.

وي افزود: سياست اقتصاد مقاومتي از سوي عالی‌ترین مرجع نظام ابلاغ شده است و ما پيگير اين سياست هستيم، در اين ميان برخي معتقدند كه دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را انجام نمی‌دهد.
 
رييس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف دلار در معاملات ارزی گفت: اين موضوع خيلي وقت است كه اجرايي شده و از مکانیسم یورو مبادلات خود را انجام می‌دهیم.

سخنگوي دولت در خطابی به مجلس شورای اسلامی، يادآور شد: ما از مجلس شوراي اسلامي خواستاريم كه بر تعداد استخدامي هاي جديد نيفزايد، به عبارتي به دنبال اضافه كردن صندلي در كنار ميزها نباشند، همه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی نباید از طریق استخدام انجام شود.

دولت برنامه‌ای برای واردات گندم ندارد

نوبخت در مورد مسائل مربوط به موضوع نان و کیفیت آن، بيان داشت: براي اين موضوع از همكاران خود در وزارت كشاورزي و شرکت بازرگانی دولتی خواسته ايم كه گزارشي از فرآیند تولید تا مصرف گندم ارائه دهند.

وي ادامه داد: در اين فرآيند توليد ایستگاه‌های مختلفی وجود دارد که در محصول نهایی مؤثر است، بخشی از این ایستگاه‌ها غیردولتی است به همين منظور بنده از وزیر کشاورزی خواهش می‌کنم مسؤولان ذی ربط را مأمور کند گزارشی در این مورد بدهند دولت بداند در این رابطه چه کرده است.

سخنگوي دولت تأكيد كرد: خیلی بد است که دولت یارانه گندم بدهد اما رضایت مردم حاصل نشود، با اين وجود تلاش ما بر اين است كه گندم‌کاران و مردم و ایستگاه‌های تبدیل گندم به آرد راضی شوند، همچنين بدانيد كه واردات گندم اثرات سوء دارد چون قیمتش ارزانتر است و دولت برنامه‌ای برای واردات گندم ندارد/۸۱۶/۲۰۰/ح

ارسال نظرات