۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۳۱۹۷۷
آیت الله میرباقری:

حزن الهی معبر سلوک انسان است

نماینده مردم البرز در خبرگان تأکید کرد: حزن های الهی انسان را می سازد تا بتواند سلوک داشته باشد، این حزن مانع نبوده بلکه انسان را به مقصد می رساند.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام سجاد(ع) در دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی برگزار شد، گفت: یکی از اموری که انبیای الهی به امم خود تعلیم کردند خوشی ها و حزن های آنان است.
وی افزود: ما چون مخلوق هستیم قطعا شادی ها و غصه هایی داریم که باید مدیریت و هدایت شوند، در دستگاه کفار و فراعنه نیز چنین مساله ای وجود دارد و می‌خواهند شادی ها و غم های مردم‌را آنگونه که می خواهند هدایت کنند.
آیت الله‌ میرباقری با بیان این که انسان به فرزند خود آموزش می دهد که چه جاهایی باشد شاد یا غمگین باشد، اظهار داشت: افزون بر هدایت شادی ها، حزن ها نیز باید مدیریت و هدایت شوند.
وی ادامه داد: نمی توان گفت که انسان نباید حزن داشته باشد منتهی‌باید مدیریت شوند، در دستگاه های دنیوی گاهی می گویند چرا انسان باید غصه داشته باشد و گریه کند، از این‌رو باید به تعالیم انبیا و اهل بیت عمل کرد که در برخی موارد نباید غصه دار بود و در مواردی انسان باید دارای حزن باشد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که برخی حزن ها انسان را متوقف و زمین گیر می کند، ابراز داشت: زهد این است که اگر همه دنیا را به انسان دادند از خوشحالی‌متحول نشود و اگر‌دنیا را از او گرفتند غصه ای نداشته باشد.
وی عنوان کرد: در آموزه ها آمده که انسان نباید برای دنیا غصه بخورد، اگر نگاه انسان محدود باشد غصه می خورد، حوادثی که برای انسان پیش می آید دارای هدف است و به صورت تصادفی ایجاد نمی شود.
نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگه انسان نقشه خدا را دید بزرگ می شود و می داند که اگر از او گرفته می شود برای هدف بزرگی است و اگر به او داده می شود هدفی بزرگ دارد.
وی اضافه کرد: خداوند در قبض و بسط ها می خواهد انسان را به مقامات والا برساند اگر انسان در زمان بسط شکر و در زمان قبض صبر کند به مراتب می رسد.
آیت الله میرباقری با بیان این که گاهی مال برای این به انسان داده می شود که به خدا نزدیک شود، گفت: اگر انسان با مال به خدا نرسید از او گرفته می شود تا شاید در فقدان خدا را پیدا کند.
وی افزود: برخی حزن ها برای انسان رهایی ایجاد کرده و سبب سلوک او می شود، حزن های الهی انسان را می سازد تا بتواند سلوک داشته باشد، این حزن مانع نبوده بلکه انسان را به مقصد می رساند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که گاهی حزن معبر سلوک انسان بوده و انسان را از موانع متعدد عبور می دهد، اظهار داشت: کسی که در دنیا دنبال سرخوشی است دیگران از او در امان نیستند، انبیای الهی هرچه برای امت می آوردند ابتدا خودشان واجد بودند./
۱۳۲۳/پ
۲۰۲/ی

ارسال نظرات