۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۳۱۸۵۲
دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی:

گرایش مردم به کالای خارجی ریشه در عدم خودباوری دارد

دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ حمایت از تولید ملی و تبیین فرهنگی اقتصاد مقاومتی، گفت: لازم است مسأله مقاومت در حوزه اقتصاد به خوبی تبیین و تشریح شده و نقش آن در اقتصاد به درستی مشخص شود.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدرضا ملکی‌ها مدیرعامل بنیاد فرهنگی بقیة الله و دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری این همایش در روز چهارشنبه 26 مهرماه جاری، گفت: در سال‌های گذشته حساسیت‌های زیادی در حوزه اقتصادی در جامعه ایجاد شده بود و موضوع تحریم‌ها به عنوان یکی از دلایل عمده توجه به مسائل اقتصادی مطرح شده بود.

وی ادامه داد: طی 24سال گذشته که هرسال به یک نامی از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، اکثرا حول محور اقتصاد بوده است و از سال 87 تا کنون تمام موضوعات به غیر از سال 94 اقتصادی بوده است، این نشان دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و استراتژی کلی نظام مقدس اسلامی پیرموان مسأله اقتصاد است.

 دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه ابعاد فرهنگی موضوع اقتصاد مقاومتی لازم است مورد بررسی قرار بگیرد تا ارتباط آن با مقوله فرهنگ مشخص شود، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی دو واژه است، یکی اقتصاد و دیگری مقاومت، لازم است مسأله مقاومت در حوزه اقتصاد به خوبی تبیین و تشریح شود و نقش آن در اقتصاد به درستی مشخص شود به همین منظور کمیته فنی این همایش تعیین شد و کمیته علمی این همایش نیز در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل شد و کمیته‌ای موضوعات همایش را تعیین و فراخوان همایش منتشر گردید.

ملکی‌ها ادامه داد: کلیات و مفاهیم، اهداف اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی در سیره معصومین(ع) و علما، نقش گروه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، و مجموعه‌های فرهنگی و اقتصادی در اقتصاد مقاومتی، عوامل زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی از موضوعات و محورهای این همایش است.

برخی مدیران ارشد کشور به کالای خارجی گرایش دارند

وی خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی را از مهمترین موضوعات در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: در کشور ما زمانی که میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو می‌دهد حتی همسر ناصرالدین شاه نیز به این فتوا عمل می‌کند، اما امروزه شاهد هستیم که متأسفانه مردم به این موضوع توجه ندارند و از تولید ملی حمایت درستی صورت نمی‌گیرد.

دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی با انتقاد از گرایش برخی مدیران ارشد به بستن قرارداد با کشورهای خارجی، تصریح کرد: این عدم توجه به تولید ملی که حتی در بین مسؤولان نیز دیده می‌شود ریشه در عدم خودباوری ما دارد، تنها تولید کننده نیست که وظیفه تولید محصول با کیفیت دارد بلکه مدیران و مسؤولان کشور باید از تولید ملی حمایت کنند.

ملکی‌ها اصلاح فرهنگ کشور پیرامون اقتصاد مقاومتی را بستر ساز نهادینه سازی این فرهنگ در کشور به ویژه در دستگاه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: آمار واردات محصولات مختلف که در کشور تولید می‌شود نگران کننده است و این موضوع ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند و راه مقابله با این مسأله این است که مردم خودشان بخواهند به اتکا بر توان و ظرفیت‌های داخلی برسند.

طمع بعضی مردم برای خرید کالای خارجی نگران کننده است

وی با اشاره به وجود فرهنگ غلط گرایش به مصرف محصولات خارجی، اظهار کرد: حرص و طمع برخی از مردم برای استفاده از محصولات خارجی نگران کننده است، اصلاح این موضوع وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های فعال در این زمینه باید به موضوع ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، متأسفانه جامعه روحانیت ما و حوزه‌های علمیه ورود جدی به اقتصاد مقاومتی نداشتند و در آموزش و پرورش نیز آموزش‌های لازم در مسأله اقتصاد مقاومتی ارائه نمی‌شود.

دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی با اشاره به واردات محصولات غیر ضروری و سطح پایین که در کشور نیز تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده محصولاتی که در کشور به چشم می‌خورد وارداتی هستند، کالاهایی نظیر لباس و پارچه و چادر مشکی هم از کالاهای وارداتی هستند در حالی که ما می‌توانستیم از این ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی کشور به خوبی استفاده ببریم.

ملکی‌ها با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون اشتباه بودن گره زدن مباحث اقتصادی به مذاکرات، اظهار کرد: پس از 5 سال هنوز نتیجه‌ای در برجام و مذاکرات به دست نیامده است و کشور بلاتکلیف و سرگردان است، مباحثی که امروز در جهان علیه مذاکرات مطرح می‌شود تنها برای سردرگم نگهداشتن کشور است و همواره شاهد کارشکنی‌ها در مذاکرات بودیم و خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در آبان ماه جلسات همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی برگزار شد و در آذرماه فراخوان مقالات آن اعلام گردید، عنوان کرد: 110 مقاله برای این همایش ارسال شده است که 80 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و 40 مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شدند.

دبیر همایش ملی ابعاد فرهنگی اقتصاد مقاومتی، به ارسال مقاله از تمام استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، دفتر تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اصفهان، دفتر امور اجتماعی استان اصفهان، سپاه صاحب الزمان، بسیج رسانه و شهرداری اصفهان از جمله نهادهایی هستند که در برگزاری این همایش یاری رسان بودند.

ملکی‌ها با بیان اینکه فراخوان مقاله‌ها در سایت‌های معتبر علمی کشور اعلام شد و مقالات نیز در این سایت‌ها قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: مقالات برتر در 3 جلد چاپ خواهد شد همچنین در یک جلد نیز چکیده مقالات ارائه خواهد شد و شرکت کنندگان در همایش نیز از گواهی علمی همایش برخوردار خواهند شد.

وی از برگزاری همایش در دو نوبت صبح و بعداز ظهر خبرداد و تصریح کرد: اساتید دانشگاه‌ اصفهان و دانشگاه امام صادق(ع) از سخنرانان این همایش خواهند بود و ارائه مقالات برتر نیز از دیگر برنامه‌های همایش خواهد بود./1304/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات