۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۳۱۷۲۹
تحلیلگر برجسته عراقی در گفت‌وگو با رسا:

کردهای عراق مخالف جدایی طلبی هستند/ پیام سردار سلیمانی به بارزانی

کارشناس برجسته مسائل منطقه با اشاره به حضور سردار سلیمانی در کردستان عراق تاکید کرد که پیام سلیمانی به بارزانی آن است که از تصمیم خود منصرف شود.
عادل المانع

عادل المانع تحلیلگر سیاسی عراق، کارشناس برجسته مسائل منطقه و نویسنده طراز اول جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به بحران کردستان و سفر سردار سلیمانی به این اقلیم گفت: هر اتفاقی که در این روزها شاهدش هستیم برخاسته از رفتارهای مسعود بارزانی است که شرایط را تا این اندازه خطرناک کرده است. رویکردهای بحران آفرین بارزانی همان رویکردهای سابق است و هیچ تغییری نکرده اما نه حکومت و نه مردم عراق خواستار جنگ با کردها نیستند بلکه می‌دانند که آتش این جنگ تر و خشک را با هم خواهد سوزاند.

وی افزود: سیطره بر مناطق مورد اختلاف میان حکومت بغداد و کردستان با استفاده از سلاح زور، ایجاد تغییرات از طریق دموکراسی، اجرای همه پرسی کردستان با وجود مخالفت‌های دولت عراق و نهادها و کشورهای بین‌المللی برخی از رفتارهای غلط بارزانی است. با در نظر گرفتن اینگونه رفتارها معلوم می‌شود که نشستن بر سر میز گفت‌وگو با سردار سلیمانی حاوی یک پیام آشکار به همگان است که کردستان به پیشنهادات ایران با جدیت احترام می‌گذارد.

تحلیلگر سیاسی عراق ادامه داد: پیام ایران به بارزانی آن است که باید دست از رفتارهای خود برداشته و بیش از این به افزایش بحران دامن نزند. هیچ توجیهی ندارد که ایران در مقابل رفتارهای ناصحیح بارزانی سکوت کرده و واکنشی از خود نشان ندهد که اگر غیر از این بود به جای سردار سلیمانی یک شخص دیپلماتیک در اقلیم کردستان حاضر می‌شد. بنده به شخصه معتقدم که اقدامات مسعود بارزانی بود که امروز ما را با یک چالش و یک راه بن بست مواجه ساخت.

کردها خواستار وحدت عراق هستند
عادل المانع با بیان وضعیت کردها پس از اجرای همه پرسی در جامعه جهانی خاطر نشان کرد: مسعود بارزانی چشم امید به همراهی جامعه جهانی و حتی برخی کشورهای همسایه به جز جمهوری اسلامی ایران دوخته است. در عرصه سیاست هیچ قاعده ثابتی نیست که بتوان بر اساس آن حکم قطعی داد اما دور از ذهن است که رفتارهای بارزانی سبب به حاشیه رانده شدن اقلیم کردستان شود. موضع‌ جامعه جهانی نیز در برابر عراق و اقلیم کردستان و حتی برپایی حکومت کردها معلوم نیست. آمریکا مخالف با همه پرسی است و بارها این مساله را اعلام کرده اما در واقع از برپایی دولت کردها حمایت می‌کند. در حقیقت قدرت‌های بزرگ به دنبال مشاهده عراقی تجزیه شده هستند.

کارشناس برجسته مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اختلاف‌ نظر کردها پیرامون استقلال و تشکیل دولت مستقل اظهار داشت: رویکرد کردها که تقریبا مشخص است اما هیرو احمد همسر مام طالبانی موضع کاملا مشخصی نسبت به همه پرسی دارد. او از روز اول در پیامی که در صفحات اجتماعی دست به دست شد خواستار لغو نتیجه همه‌پرسی بود اما با فشار اطرافیان مسعود بارزانی به سرعت این نامه از تمامی سایت‌ها حذف شد.

عادل المانع در پایان تصریح کرد: موضع حزب التغییر کردستان هم از اول کاملا معلوم بود. آنها از اساس با برگزاری هرگونه همه‌پرسی مخالف بوده و هستند. در حقیقت تمام گروه‌ها، احزاب و حتی قاطبه مردم کردستان خواستار عراقی یکپارچه و مخالف با تجزیه این کشور هستند تنها بارزانی و حزب وابسته به اوست که بر جدایی اقلیم کردستان از عراق و تسلط بر مناطق مورد اختلاف با استفاده از نیروهای پیشمرگه و توان نظامی اصرار دارد./981/ب914/ر

ارسال نظرات