۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۳۱۴۹۸

آداب و روش‌های تجارت در آیات و روایات در یک اثر

انتشارات طوبای محبت، کتاب «بهترین روش‌های تجارت و کسب و کار» اثر سید جلال حسینی را با ترجمه محمدحسین خورشیدی منتشر کرد.
کتاب «بهترین روش‌های تجارت و کسب و کار»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت، کتاب «تجارت و راه و روش کسب و کار» اثر سید جلال حسینی را با ترجمه محمد حسین خورشیدی منتشر کرد.

در پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

در این کتاب می‌خوانید: اموری که رزق را افزایش می‌دهد و اموری که از آن می‌کاهد، تجارت حلال و حرام و تجارت در آخرالزمان، روش شناخت اموال حلال و تدبیر در مصرف اموال، اهمیت روزی به همراه ادعیه و صلوات برای طلب روزی، توکل در تجارت و تقدیر رزق حلال، انواع شغل و کسب و کار، ملک و زمین در روایت، علل حرمت و عقوبت ربا، دعاهای مهم در تجارت.

مطالعه زندگی انبیاء و ائمه نشان می‌دهد که آن بزرگواران همواره به کار و تلاش علاقه فراوان داشتند تا جایی که برخی از معصومان(ع) در گرمای سوزان حجاز به کشاورزی یا درخت‌کاری می‌پرداختند و هدفشان استفاده از روزی حلال با دست‌رنج خود بود؛ از این رو نویسنده در مقدمه در این باره چنین آورده است:

اگر چنانچه در روایات معصومین(ع) کارگر و کاسب را دوست خدا معرفی کرده به خاطر اعمال نیکی است که سعادت فرد و جامعه را به همراه دارد و در غیر این صورت کاری که جز شر و بدی و فساد افراد، چیزی به همراه نداشته باشد، چنین کارگر و کاسبی صلاحیت دوستی با خداوند را نداشته؛ بلکه مورد قهر و غضب الهی قرار خواهد گرفت.

 آیات و روایات بسیاری در باب تجارت و معاش وارد شده؛ اما آنچه که مد نظر نگارنده در این کتاب مختصر است، نقل برخی از آیات و اندکی از روایاتی است که آداب و رفتارهای نیکو را برای تاجر و کاسب مؤمنی که تنها خوشنودی خداوند و امام زمانش برای وی اهمیت دارد، بیان می‌کند.

 بنابراین نخست برخی از آیات کریمه قرآن درباره تجارت و کسب و کار، و در پی آن، روایت ائمه اطهار(ع) را می‌آوریم.

نویسنده بعد از مقدمه در شش فصل به بررسی عنوان‌های: آیات قران درباره تجارت، آداب تجارت در روایات، فضیلت کشاورزی، ملک و زمین، ادعیه و صلوات برای طلب روزی، تجارت و خیرجویی از خدا پرداخته است.

سپس نگارنده درباره اهمیت ضرورت آموزش فقه به چندین حدیث از ائمه اطهار اشاره کرده و در این باره چنین اورده است:

امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: هرکه بدون آگاهی به تجارت بپردازد؛ گرفتار ربا شده و در آن فرو خواهد رفت؛ بنابراین کسانی باید در بازار حضور یابند که از شرائط خرید و فروش آگاه باشند.

همچنین مؤلف درباره تجارت و زهدورزی و آسان‌گیری در تجارت چنین نوشته است:

امام صادق(ع) فرمود: زهدورزی در دنیا به تباه کردن مال و حرام ساختن حلال نیست؛ بلکه زهد در دنیا این است: به آنچه که در پیشگاه خداست، اعتماد بیشتری داشته باشی تا به آنچه که در دستان خودت می‌باشد.

آسان‌گیری در تجارت:

حنان از پدرش نقل کرده است که گفت: از امام صادق(ع) شنیدیم می‌فرمود: پیامبر خدا(ع) فرمود: خداوند بر خرید و فروش آسان، و پرداخت و دریافت آسان قرض و دین، برکت بخشیده است.

حضرت علی(ع) فرمود: از پیامبر خدا شنیدم که می‌فرمود: آسان‌گیری در داد و ستد، یک نوع سود است.

همان گونه که گذشت؛ ائمه آسان‌گیری را یک نوع سود می‌شمردند، چون اسلام اهمیتی به رزق نمی‌دهد، گرچه مسیر طلب روزی، از مسیرهای سخت و خشن است؛ بلکه می‌خواهد بازار خرید و فروش، برای خریدار و فروشنده یک «مدرسه اخلاق» باشد.

انتشارات طوبای محبت کتاب «بهترین روش‌های تجارت و کسب و کار» را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در ۲۰۰ صفحه، به قیمت ۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است،علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات طوبای محبت می‌توانند به قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با تلفن ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات