۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۵۳۰۸۱۷
مدیر حوزه علمیه قزوین:

امتحانات الهی ابزار معنوی رشد و تعالی روح انسان است

حجت الاسلام عباسی گفت: امتحان مایه رشد و تعالی انسان است، خداوند متعال به انسان نعمتی می‌دهد و آن را زمینه‌ای برای آزمایش او قرار می‌دهد تا خود انسان مشاهده کند که چگونه از این نعمات در راستای سعادت خود و دیگران استفاده می‌کند.
حجت الاسلام علی عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی مدیر حوزه علمیه قزوین عصر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین، با اشاره به موضوع حالات انسان گفت: منظور از حالات انسان تغییر و تحولاتی است که در طول زندگی برای او پیش می‌آید در سوره والفجر و سوره‌های مشابه آن از حالات مختلف انسان سخن به میان رفته است.

وی در ادامه با اشاره به آیه 15 سوره والفجر پیرامون حالات انسان افزود: انسان هنگامی که پروردگارش او را امتحان می‌کند اگر او را گرامی بدارد و نعمت بدهد می‌گوید پروردگار مرا اکرام کرد اما هنگامی که او را امتحان کرده و روزی او را سخت بگیرد می‌گوید پروردگار به من اهانت کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به پاسخ خداوند متعال به انسان‌های شکوه کننده اظهار کرد: خداوند متعال در آیات بعدی می‌فرماید نه چنین نیست که شما می‌گویید بلکه شما در نعمت‌هایی که خداوند به شما عطا کرده است کوتاهی کردید و یتیمان را اکرام نکردید و دیگران را به دادن طعام به نیازمندان تشویق نمی‌کنید.

وی در ادامه با اشاره به نکات به دست آمده از آیات تبیین شده از سوره والفجر ابراز کرد: نخست اینکه برای انسان در این دنیا امتحان وجود دارد این امتحان در حالات مختلف است گاهی نعمت‌ها را مایه امتحان قرار می‌دهد و گاهی گرفتن نعمات دست مایه آزمایش انسان قرار می‌گیرد.

این مقام مسؤول در ادامه امتحان را مایه رشد و تعالی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند متعال به انسان نعمتی می‌دهد و آن را زمینه‌ای برای آزمایش او قرار می‌دهد تا خود انسان مشاهده کند که چگونه از این نعمات در ر استای سعادت خود و دیگران استفاده می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به روایتی پیرامون امتحان و آزمایش الهی تاکید کرد: در روایتی از معصوم آمده است که هیچ گاه از خداوند متعال نخواهید که شما را امتحان نکند بلکه از او بخواهید که شما را در آزمون ها و امتحانات خود موفق و سربلند بگرداند.

حجت الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به نکته دوم به دست آمده از آیات ذکر شده سوره والفجر تصریح کرد: امتحانات الهی که از انسان به عمل می‌آید در راستای ربوبیت پروردگار است در حقیقت خداوند متعال می‌خواهد مردم با امتحان و آزمایش رشد پیدا کرده و به درجات زیادی دست پیدا کنند.

وی در پایان گفت: خیر و شر از اموری است که درک آن برای انسان بسیار مشکل است چون خیر و شر با توجه به اسباب و شرایطی که در دنیا وجود دارد معنا پیدا می‌کند از این رو انسان خودش به خیر و مصلحت خود آگاه نیست به همین منظور مورد امتحان قرار می‌گیرد تا شایستگی رسیدن به خیر و کمالات را داشته باشد./873/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات