۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۲۹۸۰۸
رییس مرکز تخصصی مهدویت تشریح کرد؛

۳ گام اساسی برای تحقق استقلال علمی در کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی تبیین و تعریف جایگاه علم و علم‌آموزی، استعدادیابی و استفاده از دانش‌های موجود در جهان را سه گام اساسی در جهت استقلال علمی معرفی کرد.
حجت الاسلام کلباسی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه استقلال علمی یک معنای صحیح و یک معنای غلط دارد، گفت:‌ اگر استقلال علمی را به این معنا بگیریم که کشور باید از لحاظ علمی محتاج به خارج اعم از شرق و غرب نباشد، صحیح است، اما اگر به این معنا گرفته شود که علمی مستقل از جهان داشته باشیم، نادرست است.

رییس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند «خذ الحکمة ولو من الکافر» اظهار داشت: علم ماهیت خاصی دارد که مرز نمی شناسد، یعنی اینگونه نیست که بگوییم ما نیاز به هیچ دانشی نداریم، بلکه باید باور کنیم که استقلال علمی در ارتباط حاصل می شود.

تبیین و تعریف جایگاه علم و علم‌آموزی، گام اول در ایجاد استقلال علمی

وی با اشاره به اینکه استقلال علمی می تواند با سه گام اساسی در کشور ایجاد شود، ابراز داشت: «تبیین و تعریف جایگاه علم و علم‌آموزی» اولین گام اساسی برای ایجاد استقلال علمی در کشور است؛ در حال حاضر بیشتر افرادی که در حال علم‌آموزی هستند، اکثراً به دنبال کسب مدرک‌اند، یعنی علم را ابزاری برای رسیدن به شغل و درآمد می دانند که این روحیه به یقین ضد علم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی خاطرنشان کرد:‌ باید فرهنگ‌سازی شود تا دانشجویان و دانش‌آموزان علم را به خاطر فضیلت و ماهیت خود علم فراگیرند؛ اگر این موضوع محقق شود به راحتی می توان به استقلال علمی دست پیدا کرد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه علم محوری مغایر با مدرک محوری است، عنوان کرد:‌ امروزه در نظام آموزشی کشور و حتی در حوزه های علمیه نیز مدرک محوری حکمفرمایی می کند؛ این در حالی است که ملاک اصلی برای جذب افراد به مقاطع بالاتر در برخی کشورها که به لحاظ علمی پیشرفت کرده اند، ارزیابی علمی بوده نه اینکه تنها به مدرک اشخاص توجه کنند.

برای ایجاد استقلال علمی باید استعدادیابی کرد

وی یافتن «استعدادهای علمی» را گام دوم برای ایجاد استقلال علمی در کشور معرفی کرد و بیان داشت: استعدادهای خوب باید کشف شوند و مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند؛ این موضوع سبب می شود تا افراد استعداد خود را در زمینه ارتقای سطح علم بکارگیرند.

برای ایجاد استقلال علمی در کشور باید از دانش‌های موجود در جهان استفاده کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین گام سوم برای ایجاد استقلال علمی کشور را «استفاده از دانش‌های موجود در جهان» دانست و گفت:‌ برای  ایجاد تحول در علوم، بومی سازی و ایجاد استقلال علمی در کشور نباید علوم موجود را رد کنیم، بلکه  با همفکری و تلاش سعی کنیم تا همان علوم را تبدیل به علوم اسلامی کنیم؛ از سوی دیگر ضروری است سایر علوم ترجمه شوند تا دانشمندان با استفاده از آنها سعی کنند علوم اسلامی تولید کنند.

وی در پایان یادآور شد: در زمینه ایجاد استقلال علمی در کشور کارهای بسیاری صورت گرفته است، اما متأسفانه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات