۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۵۲۸۳۸۵
تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با رسا:

استقلال کردستان عراق به معنای شکل‌گیری آمریکا و اسرائیل دوم در منطقه است

نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی با بعید شمردن استفاده از گزینه نظامی در برابر فتنه کردستان تاکید کرد که استقلال کردستان عراق به معنای شکل‌گیری اسرائیل دوم است
عبدالکریم العبودی

عبدالامیر العبودی نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش بین‌الملل با اشاره به واکنش‌های داخلی و خارجی به همه پرسی کردستان عراق و توصیف این اقدام به عملی فاقد وجاهت قانونی گفت: هرچند نتیجه همه پرسی کردستان عراق برای دولت و حکومت مرکزی عراق و سایر کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی الزام آور نیست اما کردهای عراقی چنین دیدگاهی ندارند بلکه از نقطه نظر آنها این همه پرسی کاملا قانونی و الزام آور است. بنابراین اگر از صندوق‌های رای گیری حکم به استقلال کردستان عراق خارج شود قطعا کردها از آن استقبال خواهند کرد. در این میان برای دولت مرکزی دو گزینه وجود دارد. یا این همه پرسی را پذیرفته و یا آن را رد می‌کند. سوال اینجاست که اگر حکومت مرکزی همه پرسی را نپذیرد که تا به الان هم نپذیرفته، گزینه‌های موجود نزد آنها برای فشار به کردهای کردستان چیست؟ لذا بنده اعتقاد دارم که کردها با قوت در این مسیر پیش خواهند رفت.

وی با تبیین ابعاد مخالفت‌های داخلی و خارجی با همه پرسی کردستان افزود: اراده مردم کردستان همواره بر جدایی از حکومت بغداد بوده و این نکته را هم دولت عراق و هم کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه و سوریه به وضوح می‌داند. طبیعی است که اکنون مخالفت‌های بین‌المللی می‌شود اما تجربه نشان داده که بعد از اعلام نتایج همه پرسی بیشتر کشورهای مخالف در زمره کشورهای موافق نتیجه و خواست اکثریت مردم قرار می‌گیرند. بنابراین بسیار دور از ذهن است که مخالفت‌های سازمان ملل یا آمریکا و یا سایر کشورها بتواند تاثیر چندانی را در نتیجه این همه پرسی و یا جلوگیری از استقلال کردستان ایفا کند.

گزینه نظامی در دستور کار نیست
نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی به سناریوهای احتمالی دولت عراق در مواجهه با نتیجه همه پرسی کردستان خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده دولت مرکزی عراق در شرایطی نیست که بخواهد وارد جنگ نظامی با کردها شود زیرا الان مشغول جنگ علیه داعش است و نیروهای نظامی عراقی در مناطق مختلف پخش شده‌اند. از طرفی کردها در هر صورت جزئی از بافت جمعیتی عراق به شمار می‌آیند و برخورد نظامی با آنها واکنش تندی را از سوی جامعه جهانی به همراه خواهد داشت یعنی همین جامعه جهانی که اکنون همراه دولت مرکزی عراق هستند با ورود دولت به جنگ با کردها علیه دولت مرکزی موضع گیری خواهند کرد و نهایت باز این دولت عراق است که محکوم می‌شود. لذا بنده احتمال استفاده از گزینه نظامی را بسیار بسیار بعید می‌دانم.

العبودی با اشاره به دستور پارلمان عراق مبنی بر بازگرداندن تمامی اراضی اشغال شده توسط کردها به خاک عراق و نیز استقرار نیروهای پیشمرگه در نزدیکی مرزهای ترسیمی حکومت کردستان و تبعات این رویارویی اظهار داشت: همانطور که عرض شد استفاده از گزینه نظامی قطعا جواب نداده و مردم عراق نیز تمایلی به بازگشایی جبهه جدید جنگی ندارند پس باید از شیوه‌های دیگری مانند راهکارهای اقتصادی، سیاسی، تجاری، دیپلماتیک، قطع روابط، بستن مرزها، تحریم پولی و نفتی و مانند اینها برای پایان دادن به این بحران استفاده کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به رویکردهای متناقض ترکیه اشاره و تصریح کرد: ترکیه تا چندی قبل در قبال مساله جدایی کردستان از عراق موضع گیری شفافی نداشت و حتی برخی تحلیلگران نسبت به شیوه اتخاذ رویکرد از سوی ترکیه سردرگم بودند اما همزمان با جدی شدن مساله استقلال کردستان شاهد موضع گیری قاطع مسؤولان ترکیه‌ای هستیم. بی‌شک ترکیه از رویکردی که اکنون اتخاذ کرده قدمی عقب نخواهد نشست زیرا عقب نشینی ترکیه برایش بسیار گران تمام خواهد شد زیرا ترکیه متمایل به اروپا است و اگر ذره‌ای کوتاه بیابد ناچار است که به بهانه آزادی و حریّت شاهد از دست رفتن بخشی از کشورش باشد. ایران نیز از مساله استقلال کردستان عراق تاثیر می‌پذیرد زیرا استقلال کردستان یعنی شکل‌گیری یک آمریکا و اسرائیل در نزدیکی مرزهای ایران و این به معنای آن است که تهران به جای مبارزه با اسرائیل در هزاران کیلومتر آنطرف‌تر اینبار باید در نزدیکی مرزهای خود با اسرائیل دوم مبارزه کند./981/ب914/ر

ارسال نظرات