۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۲۸۳۲۴
در هفته دفاع مقدس؛

معرفی کتاب هایی درباره دفاع مقدس

درباره ایثارگران ایران اسلامی که برای حفظ استقلال وطن و سربلندی ملت ایران به شهادت رسیده یا جانباز و اسیر شدند کتاب های بسیاری نوشته شده است.
دفاع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفته ای که در ان قرار داریم هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است تا یاد و نام ایثارگران ایران اسلامی که برای حفظ استقلال وطن و سربلندی ملت ایران به شهادت رسیده یا جانباز و اسیر شدند همیشه در دلهای ملت قدرشناس و سرافراز ایران اسلامی باقی بماند. به همین دلیل در این نوشته به معرفی برخی کتابها با موضوع دفاع  مقدس و جنگ پرداخته ایم.

مهتاب خين: انقلاب، کردستان و دفاع مقدس به روايت فرمانده بسيجي حسين همدانی به اهتمام حسين بهزاد
کتاب "مهتاب خیّن"، روایتی است از فرمانده بسیجی حسین همدانی از دوران انقلاب، کردستان و دفاع مقدس که به اهتمام حسین بهزاد به نگارش در آمده است.
عنوان : تحلیلی بر عملیات رمضان از  حسن جوانمرد و نصرت الله معینی وزی
کتاب «تحلیلی بر عملیات رمضان» نوشته حسن جوانمرد و نصرت الله معینی وزیر در ۱۱۸ صفحه به جزئیات تاکتیکی عملیات رمضان پرداخته است. همچنین این کتاب در سه فصل به تشریح عملیات رمضان، نحوه به کار بردن اصول نه گانه جنگ در عملیات رمضان و نحوه کار توان رزمی عملیات رمضان می‌پردازد.

اینک شوکران1 شهید مدق به روایت همسر ، از  مریم برادران
مجموعه «منوچهر به روایت همسر شهید» با عنوان اینک شوکران 1 به قلم مریم برادران، نگاشته شده است. این کتاب که مشتمل بر 88 صفحه می باشد شرح زندگی شهید منوچهر مدق از زمان اولین آشنایی با او تا زمان شهادت او می باشد.

خاطرات یک امدادگر جانباز (صباح پیری)
شانه های زخمی خاکریز کتابی است شامل یادداشتهای یک امدادگر،نوشته صباح پیری که توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1369 منتشز شده است و رونوشت حاضر از کتاب مانده در کتابخانه دبیرستان پسرانه امام صادق (ع) انجام شده که از امروز در روزهای زوج هفته، کاربران تبیان می توانند ماجراهای این امدادگر را دنبال کنند.

هورامه  از یاسر یسنا
«هورامه» داستان مفقود شدن یک خبرنگار و یک بسیجی بی‌سیم‌چی در آب‌راه‌های هورالهویزه در کشاکش عملیات خیبر است. شش روز سرگردانی در هور، اتفاق‌هایی را برای دو رزمنده رقم می‌زند تا بهانه‌ای شود که هشت سال بعد، خبرنگار برای زدودن غبار جامانده بر خاطرات سرگردانی گذشته، دوباره به هور بازگردد.
یاسر یسنا (متولد1360)، داستان نویس جوان، اولین اثر داستانی خود را با نام «تپه تاپالای» به چاپ رسانده و این دومین داستان اوست.

«شکست حصر آبادان» از نازخند صبحی
کتاب «شکست حصر آبادان» نوشته نازخند صبحی، روایت‌های داستان‌گونه‌ای را در باره این عملیات موفقیت‌آمیز در بر دارد و در مجموع، 9 روایت داستان‌گونه کوتاه درباره شکست حصر آبادان در این کتاب آمده که برخی آنها برگرفته از خاطرات شهیدان و رزمندگان است.

لشكر خوبان  از مهدی‎قلی رضایی
«لشكر خوبان» خاطرات داستانی مهدی‎قلی رضایی از رزمندگان قدیمی آذربایجان است. این كتاب حاصل گفت‌وگوی فرج قلی‌زاده با مهدی‌قلی رضایی است كه بخشی از آن به قلم معصومه سپهری بازنویسی شده و در این كتاب آمده است.
از ویژگی‌های این كتاب روایت اول شخص و توصیفات چشم‌نواز است؛ به گونه‌ای كه در بعضی قسمت‌ها، كتاب از شكل خاطرات فاصله می‌گیرد و به رمان نزدیك می شود. این كتاب كه تاكنون بارها تجدید چاپ شده و در صدر پرفروش‌‎ترین كتاب‌های انتشارات سوره مهر قرار گرفته، مورد تایید مقام معظم رهبری هم واقع شده به گونه‌ای كه ایشان در حاشیه یكی از دیدارهای‌شان فرمودند: «این كتاب لشكر خوبان پر است از اعجاب و عظمت ناگفته‌ رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی كه این كتاب را می‌خواندم بارها و بارها متاثر شدم.»

هم‌مرز با آتش خاطرات حمید قبادی
كتاب «هم‌مرز با آتش» خاطرات سردار پاسدار حمید قبادی است كه توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است. خاطرات سردار قبادی حكایت یكی از كهنه‌سربازان جنگ تحمیلی است كه ما را با تلخ و شیرین آن روزها پیوند می‌دهد؛ روزهایی كه هر ثانیه‌اش با حوادثی مهم همراه بود.
شرح وقایع عملیات كربلای 4 و 5 از منظر حمید قبادی از مهم ترین بخش‌های فصل پنجم كتاب «هم‌مرز با آتش» است. قبادی با شرح كامل دیده و شنیده‌هایش در عملیات كربلای 4، به توصیف وقایع عملیات كربلای 5 می‌پردازد. بخش پایانی كتاب نیز شامل 26 قطعه عكس از دوره‌های مختلف حضور حمید قبادی در جبهه‌های جنگ تحمیلی است كه خواندن این كتاب را برای خواننده شیرین‌تر و مستندتر می‌كند.

آن روز سه و نیم بعد از ظهر خاطرات مهدی صمدی صالح
«آن روز سه و نیم بعد از ظهر» خاطرات دوران جنگ مهدی صمدی صالح است كه سید سعید غیاثیان مصاحبه و تدوین آن را عهده‌دار بوده و انتشارات سوره مهر آن را منتشر كرده است. این كتاب حاصل یازده ساعت مصاحبه فشرده با مهدی صمدی است. این كتاب شامل 25 خاطره است كه نخستین آنها با عنوان مدافعین تنگه احد از غروب بیست و ششمین روز بهمن ماه سال 1365 از عملیاتی در اروندرود آغاز می شود و آخرین خاطره با عنوان ملاقاتی عجیب در یكی از شب‌های تابستان سال 1380 به پایان می‌رسد.

زمین ناله می‌كندخاطرات محمود شیرافكن
«زمین ناله ‌می‌كند» خاطرات محمود شیرافكن ازجمله كتاب‌های انتشار یافته توسط انتشارات سوره مهر درباره دوران هشت ساله دفاع مقدس است. این كتاب، خاطرات محمود شیرافكن از دوران جنگ تحمیلی با مصاحبه و تدوین حسن و حسین شیردل است. این كتاب در 215 صفحه، قطع رقعی و در تیراژ 2500 نسخه منتشر شده است.

ماه در میدان مینخاطرات جواد منصف
كتاب «ماه در میدان مین» خاطرات رزمنده دفاع مقدس جواد منصف با گفت و گو و تدوین حسن شیردل است كه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این كتاب ۲۶۷ صفحه‌ای، نخستین بار در سال ۱۳۸۸ به انتشار رسیده و مورد توجه علاقه‌مندان به كتاب‌های انقلاب و دفاع مقدس قرار گرفت.

ستاره شمالیخاطرات سیدحبیب‌الله حسینی
كتاب «ستاره شمالی» شامل خاطرات سیدحبیب‌الله حسینی از فرماندهان لشكر 25 كربلا است. وی از اهالی روستای وركلا شهرستان ساری است. او در خاطراتش از مناطق مختلف عملیاتی كه لشكر 25 كربلا در جنوب و غرب كشور انجام داده و از عملیات های متعددی چون فتح المبین، طریق القدس، رمضان، محرم، والفجرها و كربلاها و از دوران دفاع مقدس در جمع شهدایی چون شهید خنكدار فرمانده گردان، صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی، محمدحسین طوسی، حجت الله نعیمی، مرشدی، پور رجبی و ... مطالبی را بیان كرده است.
سید ولی هاشمی این اثر را در 10 فصل تدوین كرده و در آن ها زندگی و خاطرات این رزمنده را از زمان تولد تا 80 ماه حضور در جنگ روایت كرده است. بمباران شیمیایی حلبچه، نقل و انتقال لشكر از مناطق جنوب غرب، زیارت خانه خدا، مجروحیت‌ها و دیدار فرماندهان از خانواده شهدا مطالب دیگر این كتاب خواندنی است و در پایان كتاب نیز مجموعه‌ای از تصاویر راوی و حضور فعال او در جبهه های نبرد گنجانده شده است.

 آوازهای نخواندهخاطرات محمود امین‌پور
كتاب «آوازهای نخوانده»، شرح خاطرات وی از دوره اسارت و آزادی است كه توسط ساسان ناطق گردآوری و تدوین شده است. این كتاب در هشت فصل تدوین شده و هر یك از این فصل‌ها به گونه ای تنظیم شده كه مستقل از دیگر فصل‌هاست اما خاطرات كتاب در كل به هم پیوسته است و به صورت یك خاطره واحد و جذاب خواندنی است. محمود امین پور بعد از بیان خاطرات و قبل از چاپ كتاب به دلیل عوارض ناشی از جنگ به شهادت رسید و در آبان‌ماه 1386 پس از تحمل سال‌ها درد و بیماری ناشی از جنگ و اسارت در كنار هم‌رزمان شهیدش آرام گرفت.

حماسه یاسینخاطرات سید محمد انجوی نژاد
كتاب «حماسه یاسین»، خاطرات سید محمد انجوی نژاد از رزمندگان گردان یاسین و گروهان قهار است كه وظیفه غواصی را در ایام جنگ ایران و عراق بر عهده داشتند. این كتاب، خاطراتی است از رازها، شب زنده‌داری‌ها، عملیات كربلای 4، هم‌رزمان گردان نوح، گروهان ستار، فرماندهان لشكر 21 امام رضا (ع)، مخلصین جبهه‌های جنگ گردان یاسین و ... نام این كتاب نیز بر اساس گردان یاسین انتخاب شده است.

سرباز سال‌های ابری، خاطرات عبدالحسین بنادری
خاطرات عبدالحسین بنادری از روزهای پر فراز و نشیب جنگ که توسط سیدقاسم یاحسینی نوشته شده است. این اثر به صورت پرسش و پاسخ تدوین و از مصاحبه تا چاپ این کتاب حدود دو سال و نیم زمان صرف شده است.
در این کتاب برای نخستین بار پدیده «زندگی در جنگ» در یکسال محاصره آبادان توسط یکی از بالاترین فرماندهان نظامی سپاه پاسداران، روایت شده است.

هورامه
«هورامه» داستان مفقود شدن یک خبرنگار و یک بسیجی بی‌سیم‌چی در آب‌راه‌های هورالهویزه در کشاکش عملیات خیبر است. شش روز سرگردانی در هور، اتفاق‌هایی را برای دو رزمنده رقم می‌زند تا بهانه‌ای شود که هشت سال بعد، خبرنگار برای زدودن غبار جامانده بر خاطرات سرگردانی گذشته، دوباره به هور بازگردد.

«هورامه» روایت هنرمندانه گمگشتگی نسلی است میان آنچه گذشته و آنچه در راه است تا بتواند نیاز به گذشته را از لابه‌لای نیزارهای جنوب به تصویر بکشد؛ بازگشت به آنجا که در افقی از مه فراموشی فرو رفته اما حقیقتی است انکارناپذیر از روزهای سخت دفاع.

جنگ، کلمه‏
ها و ترکیبهای تازه از مهدی فهیمی

کتاب حاضر شامل مجموعه‏ای از مدخلها و کلمات قصار، عبارات و جملات ساخته شده و به کار برده شده از کلمه‏ها و مدخلهای مذکور است که به ترتیب نظم الفبایی مدخلها و کلمات فوق ارائه شده است. مدخلها و کلمات در ارتباط با «حسن و قبح عقلی جنگ، بازتاب ذهن و فلسفه‏ی جنگ» هستند. در بین مدخلهای گردآوری شده‏ی مرتبط با جنگ، کلمات و مدخلهایی درباره‏ی جنگهای جهانی، نهضتها، رمانها و سایر نوشته‏ها مربوط به جنگ و نیز در مواردی، کلمات و مدخلهای مرتبط با دفاع مقدس دیده می‏شود.

جغرافیای دفاع مقدس از  محسن صفری
این کتاب، اولین جلد از مجموعه‏ی فهرست موضوعی فرهنگ دفاع مقدس است و به فهرست اعلام مناطق و اماکن اختصاص یافته است. فهرست، با محوریت موضوعی مناطقی که درگیر جنگ بوده، یا آثار نبرد در آنها مشخص است و یا از عوامل مؤثر بوده‏اند، تهیه و تدوین و به روش الفبایی تنظیم شده است. مرجع منتخب کتاب، مجله‏ی پیام انقلاب، از سال ۱۳۵۹ تا پایان سال ۱۳۶۷ است.

کتابنامه انقلاب اسلامی، کتابشناسی توصیفی ، از  محمدحسن بکایی
  در این کتابشناسی، مشخصات تعدادی از کتابهایی که طی نیم قرن اخیر (تا سال ۱۳۶۸، سال تدوین کتابشناسی) چاپ شده و در رابطه با دگرگونی‏های سیاسی، (به ویژه انقلاب اسلامی) بوده‏اند، آمده است. گردآورنده فقط کتابهایی را که قابل دسترسی بوده‏اند و نه همه‏ی کتابهای چاپ شده در ایران و یا کتابهای فارسی را در این مجموعه آورده است. تعداد کتابهای معرفی شده در این مجموعه، قریب هشتصد عنوان می‏باشد که تعدادی از آنها نیز در ارتباط با جنگ تحمیلی است. در پایان کتاب، نمایه‏ی پدیدآوران و ناشران به چاپ رسیده است.

کتابشناسی هنر و ادبیات انقلاب و جنگ از یوسف راد
 این کتابشناسی در دو بخش تنظیم شده است: الف) کتابشناسی هنر و ادبیات انقلاب (از صفحه ۱۱ تا ۹ ج ۵) ب) کتابشناسی هنر و ادبیات جنگ (از صفحه ۶۱ تا ۱۴۸٫ (در بخش دوم (که مورد نظر ماست) مشخصات ۲۹۵ اثر درباره‏ی انقلاب و جنگ آمده است که یا به صورت کتاب و یا جزیی از یک مجموعه چاپ و منتشر شده‏اند. همچنین ۲۷ عنوان نشریه نیز بررسی شده ‏اند./
۹۲۵/ ت ۳۰۲/ش

منابع:

http://www.askdin.com
http://www.qarar57.ir

ارسال نظرات