۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۲۷۹۵۳

برگزاری نمایشگاه هنر اسلامی در تگزاس آمریکا

انجمن آسیایی تگزاس میزبان نمایشگاهی با عنوان «جهان‌های شگفت‌انگیز؛ هنر و اسلام در گذر زمان و مکان» شده است.
هنر اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، انجمن آسیایی تگزاس میزبان نمایشگاهی با عنوان «جهان‌های شگفت‌انگیز؛ هنر و اسلام در گذر زمان و مکان» شده است.

این نمایشگاه که از روز شنبه(اول مهر) آغاز به کار کرده است، تا ششم اسفند سال جاری ادامه دارد.

در نمایشگاه تگزاس مجموعه‌ای خارق‌العاده از آثار هنری اسلامی از گذشته تا به حال از آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه با همکاری موزه «نیوآرک» شهر نیوجرسی آمریکا برگزار شده است و شامل بیش از یکصد اثر هنری است که ابعاد مختلف دین، فرهنگ و زندگی مسلمانان سراسر جهان را در دوره‌های مختلف تاریخی نمایش می‌دهد.

نمایشگاه جهان‌های شگفت‌انگیز اصول اسلام را از زاویه هنری به بازدیدکنندگان معرفی می‌کند و جنبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و هنری زندگی مسلمانان را نشان می‌دهد.

مبدأ این آثار هنری که شامل فرش، لباس، جواهرات، سرامیک، ظروف شیشه‌ای، فلزکاری، آثار چاپی، نقاشی و خوشنویسی هستند، کشورهایی مانند ایران، اسپانیا، چین، ترکیه و هند است.

حمله به پزشک مسلمان در منچستر

افراد ناشناس عصر روز گذشته در اقدامی اسلام‌ستیزانه به پزشکی مسلمان در بیرون از مرکز اسلامی منطقه «آلترینکهام» در شهر منچستر انگلیس حمله و وی را مجروح کردند.

ناصر کردی، پزشک 58 ساله مسلمان که از ناحیه گردن دچار جراحت شده بود به بیمارستان منتقل شد و تحت معالجه قرار گرفت.

پلیس منچستر با اعلام اینکه حادثه به عنوان جرم ناشی از نفرت تحت بررسی قرار دارد، گفت دو مرد 32 و 54 ساله در ساعت حمله به عنوان مظنون دستگیر شده‌اند.

مسجد منچستر در بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود نوشت این پزشک که مشاور جراح ارتوپدی در بیمارستانی در جنوب منچستر است، گاهی خطبه‌های نماز جمعه این مسجد را ایراد می‌کرد.

خالد انیس، سخنگوی انجمن مسلمانان آلترینکهام و هیل نیز در این باره گفت: این حمله تنها علیه یک فرد یا جامعه مسلمانان نیست؛ بلکه حمله به مردمی است که در آلترینکهام زندگی می‌کنند.

مسلمانان آمریکا دستور مهاجرتی جدید ترامپ را محکوم کردند

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی، بزرگترین سازمان حامی حقوق مسلمانان آمریکا، اعلام کرد که جدیدترین نسخه دستور اجرایی «منع ورود مسلمانان» که روز گذشته از سوی ترامپ به امضا رسید، بخشی از برنامه نژادپرستانه دولت ترامپ است.

دستور جدید که محدودیت‌هایی را برای ورود اتباع 8 کشور به آمریکا اعمال می‌کند، در حالی صادر شد که تاریخ دستور قبلی منع سفر اتباع شش کشور اسلامی به آمریکا امروز به پایان می‌رسید.

دستور جدید ترامپ محدودیت‌های سفر اتباع 5 کشور ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن را همچنان نگه داشته و کشور سودان را از این فهرست حذف کرده و در عوض سه کشور چاد، کره شمالی و ونزوئلا را به آن افزوده است.

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تکرار این ممنوعیت غیرقانونی و تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان بار دیگر نشان داد که سیاست‌ها و دیدگاه‌های ترامپ بخشی از برنامه نژادپرستانه دولت وی است.

این بیانیه افزود: 10 ماه از انتخاب وی گذشته و به جای ترویج ارزش‌ها برای ارتقای جامعه، دونالد ترامپ همچنان در راستای ایجاد شکاف میان آمریکایی‌ها تلاش می‌کند.

این بیانیه تأکید کرد: همه آمریکایی‌ها در رویارویی با این حقایق تلخ باید تصمیم بگیرند که آیا آمریکایی را می‌خواهند که همبستگی قومیتی و دینی را ارزش می‌داند یا تمایل دارند که یک گروه بر دیگر افراد جامعه تسلط داشته باشند و تنها آن‌ها از فواید شهروندی بهره‌مند باشند.

شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی پیش‌تر از ترامپ خواسته بود از صدور دستور جدید مهاجرتی علیه مسلمانان اجتناب کند.

این شورا هفته گذشته نیز با دادن دادخواستی به دیوان عالی آمریکا تقاضا کرده بود که دستور منع مهاجرت کشورهای اسلامی غیرقانونی اعلام شود.

قوانین جدید شامل تعلیق ویزای مهاجرت برای شهروندان کشورهای چاد، ایران، لیبی، کره شمالی، سوریه، یمن و سومالی، و تعلیق ویزای غیر مهاجرتی از جمله تجاری و گردشگری برای کشور های چاد، لیبی، کره شمالی، سوریه و یمن خواهد بود.

شهروندان ایرانی برای گردشگری و تجارت، واجد شرایط دریافت روادی نخواهند بود ولی در زمینه ویزای تحصیلی و ویزای تبادل فرهنگی در صورت بررسی‌های دقیق، امکان صدور روادید وجود دارد.

مسجد شیعیان داغستان؛ مجری برنامه‌های قرآنی

مسجد و مدرسه شهر «دربند» داغستان تنها مسجد قدیمی شیعیان در این جمهوری است و این مسجد برنامه‌های مختلفی برای علاقمندان اجرا می‌کند.

مسجد و مدرسه شهر دربند در قرن هشتم میلادی ساخته شده و تنها مسجد قدیمی داغستان است که متعلق شیعیان بوده و اکنون هم تولیتش با شیعیان است.

در حال حاضر کلاس‌های قرآن در این مسجد دایر است و حدود یکصد نفر از مسلمانان در آن قرآن می‌آموزند.

افتتاح مدارس قرآن در مساجد مصر

محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، در گفت‌‌وگو با برنامه «العاشرة مساء: 10 شب» شبکه ماهواره‌ای «دریم» این کشور گفت: در حال حاضر، پروژه افتتاح مدرسه قرآنی در مسجد جامع مصر در حال آماده‌سازی است و طی دو روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این مدارس به صورت رایگان از سوی وزارت اوقاف مصر ساخته می‌شود و در اختیار امامان جماعت مساجد و مربیان قرآنی مورد اعتماد اوقاف قرار می‌گیرد. 

محمد مختار جمعه تصریح کرد: آموزش در این مدارس قرآنی نیز کاملا رایگان است.

وزیر اوقاف مصر در پایان گفت: از شرایط لازم برای حضور اساتید آموزش حفظ قرآن در این مدارس این است که مربی باید حافظ قرآن باشد و به گروهای افراطی و تندرو وابستگی نداشته باشد./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات