۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۲۷۷۱۱
آیت الله نظری خادم الشریعه:

اساس عدالت و انسانیت در مجلس عزای حسینی متجلی می شود

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که اساس عدالت و انسانیت در دنیای بشریت در مجلس عزاداری و سینه زنی جلوه می کند، گفت: حضور در مجالس عزای حسینی تجلیات عالی انسانی است.
آیت الله نظری خادم الشریعه

به گزارش خبرگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه، امروز در مراسم عزاداری کارکنان و پرسنل نیروی انتظامی استان از ظلم و عدل به عنوان دو مسأله حاکم در جامعه بشری یاد کرد و گفت: ظلم مضموم بسیار پلیدی است و هیچ عابدی، عقلی و وجدانی ظلم را تأیید نمی کند.

وی با بیان این که ظلم از نظر همه طبقات، اصناف، گروه ها، کتب و مدارک مذموم بوده و نکوهش شده است، افزود: ظلم اگر بخواهد خودش را نشان بدهد محبوبیت ندارد چون ظلم یک قبیح عقلی، شرعی و عاطفی است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که خداوند متعال نعمت بزرگی همچون عقل را به جامعه بشری مرحمت فرموده است، تصریح کرد: نعمت عقل نخستین شاخصه اش این است که موجود انسانی دنبال ظلم و ستم نرود.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این جوامع متمدن و دارای علم و انسانیت، ظلم و ستم را امری قبیح و زشت می شمارند، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه در طول تاریخ شاهد ظلم حکام ستمگر و ظالم در برابر حق و عدالت بودیم.

وی با بیان این که اسلام به عنوان دین عدل است و با ظلم ارتباطی ندارد،گفت: هر مرامی که با ظلم ارتباط نداشته باشد از نظر بشر محبوبیت دارد، بنابراین اسلام در همه مسائل فردی، جمعی، مالی، مقامی و وجودی دین عدل و عدالت است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که در اسلام ظلم و ستم به شدت منع و نهی شده است، بیان داشت: حفظ، رواج و زنده نگه داشتن عدالت در عالم ترویج سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه سالار شهیدان امام حسین(ع) است.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که ماه محرم ایام توجه به اساس حسینی است، گفت: آنچه را که در برنامه امام حسین(ع) تجلی دارد عقل و دفع ظلم و ستم است.

وی افزود: کسی که به دنبال ظلم، ستم، گناه و معصیت باشد و بعد بگوید من حسینی هستم این با اصل و اساس سیره آن حضرت در تضاد است و تناسب ندارد و حسینی واقعی باید هم در عمل، مرام و رفتار حسینی باشد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که متأسفانه در دنیای امروز نیز برخی ها برای مال و مقام آزار می رسانند و ظلم می کنند، تصریح کرد: این ظلم و ستم در گذشته بوده، امروز نیز وجود دارد و تا زمانی که که جامعه به حد تکامل برسد وجود خواهد داشت.

آیت الله نظری خادم الشریعه خاطرنشان کرد: معنای تکامل یعنی روزی که دیگر دنبال ظلم نباشیم و آن روز خیلی بزرگی است که عقل، علم و توجه کافی می خواهد که انسان به یک حد تکامل  برسد و دنبال زشتی و ظلم نرود.

وی تصریح کرد: اگر جامعه انسانی بتواند این خیر کامل علمی و عملی را زنده کند آن روز تجلی حق است و آن روز ظهور صاحب الزمان، روز عظمت اسلام، جهانگیری عدالت، زنده بودن بشریت، کامل بودن انسانیت و روزی است که حقایق دنیای بشریت و دنیای علم می تواند اینجا خودش را جلوه بدهد و نشان دهد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که یکی از مهم ترین ویژگی های شیعیان زنده نگه داشتن عزای حسینی است، گفت: امروز باید تلاش کنیم مفهوم عدالت و عدالت خواهی را با نام مقدس امام حسین(ع) در محافل، مجالس، نوشتارها، کتب و خواندنی ها زنده نگه داریم.

آیت الله نظری خادم الشریعه با تأکید براین که امروز برای نابودی ظلم و ستم باید نام امام حسین(ع) در دنیای بشریت زنده نگه داشته شود، افزود: این یادگار بزرگ برای دنیای بشریت است و هیچ کس نمی تواند جزء اساس چهارده معصوم پاک محمد و آل محمد آن را تأمین کند.

وی با بیان این که از نظر فطری و عقلی حمله کردن به جان، مال، آبرو و حیثیت دیگران کار بسیار زشت و قبیحی است، ادامه داد: این رویکرد نادرست از نظر انسانی، تمدنی و تدینی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که کسی که بخواهد ظلم کند اعتقادش از نظر صفحه وجود، بندگی و انسانیت از بین رفته است، افزود: بنابراین امام حسین(ع) زنده کننده عدل، عدالت، خیر، انسانیت، محبت، خیرات و مبرات، علم، کمالات و حقایق است.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که اساس عدالت و انسانیت در دنیای بشریت در مجلس عزاداری و سینه زنی جلوه می کند، تصریح کرد: حضور در مجالس عزای حسینی تجلیات عالی انسانی است.

وی با تأکید براین که اساس عدالت و حکومت باقی به وسیله عزای حسینی، عاشورا و روضه خوانی امام حسین(ع) در جهان جلوه می کند، خاطرنشان کرد: عزای حسینی و گسترش فرهنگ باعظمت عاشورا مسأله ای سرنوشت ساز، جامعه پرداز، رواج دهنده علم و کمال، زنده کننده خیرات و مبرات و برقرار کننده عدل و عدالت در جامعه بشری است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در بخش پایانی سخنان با بیان این که کربلا، عاشورا، شهدای کربلا و عزای حسینی خدمت به جامعه، مردم، علم، عمل، خیرات و مبرات است، گفت: گسترش این فرهنگ ارزشمند دینی در جامعه یک عامل کامل رواج عمومی در بین جامعه بشریت است./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات